TCS/ABS-lampe Mazda 626

Hej Alle.

jeg var ude på en glat bakke idag og efter noget hjulspin hvor tcs var slået til holdt det op med at fungere og både abs og tcs lampen lyser konstant. Jeg havde håbet at det ville nulstille når man slukkede motoren, men nej. I instruktionsbogen står at man i dette tilfælde skal kontakte en autoriseret mazda-forhandler. Er det ikke noget man kan lave selv?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er formentlig en ABS sensor der enten er stået af, eller er beskidt.

Prøv først at rense dem og hvis det ikke hjælper, må du på værkstedet. De kan så måle sig til, hvilken sensor det er galt med.

Se evt. her, hvordan du gør:
http://images.google.dk/imgres?imgu...N%26um%3D1

Og her, hvordan en beskidt sensor kan se ud:
http://images.google.dk/imgres?imgu...a%26um%3D1

Og her, hvordan den skal se ud når du har renset den:
http://images.google.dk/imgres?imgu...a%26um%3D1

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej
Du kan også prøve lige at tage + polen af batteriet et par minutter. Det nulstiller alt andet lige div. computere til den slags.
Vær opmærksom på at motoren godt kan gå lidt ujævnt når du starten den igen sådan de første 10 min. Computerne skal lige gen-lære de forskellige værdier for temperatur, tryk osv.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej til Jer.
Tak for svarene.
Nu var vangsoes forslag jo absolut det nemmeste at gå til, så af og på med +-polen og det virkede,nu køre systemerne igen.
Jeg har siddet og kigget i instruktionsbogen for at finde noget om brug af tcs men det eneste der står er at det virker ved at begrænse motoromd. jeg troede at det var abssystemet der blev brugt til at bremse det spindende hjul. Hvis det er noget med at begrænst motor omd så skulle der jo stå noget om at man ikke må speede op når hjulene spinner. Mærkeligt at  der ikke er en advarsel om det eller en bedre instruktion i brug af systemet.Det er jo ikke særlig smart at det samtidig sætter abs-systemet ud af drift.Netop når der er mest brug for det.

Jeg takker igen.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

kovas... det var da fint... lad os så ikke håbe at de står af igen, pga. skidt, når du næste gang har brug for dem

Det jeg mener er... der er en grund til, at lamperne lige pludselig lyste, ikk´?
Nu er det så lykkes dig at slukke lamperne... men har du fundet årsagen?

Tja... det mener du jo nok, men ... måske ville det være en rigtig god idé at fortsætte lidt endnu... det vil ærgre dig, når du er på vej sidelæns ud over vejkanten, at du ikke gjorde det...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej jbr.

Ja jeg tror at jeg kender årsagen, men kan jo så forstå at den køber du ikke. Det problen du peger på kan jo opstå alle dage alle tider sommer som vinter og der har ikke været problemer før, men engang skal jo være den første,det erkender jeg. Min logik siger dog at når det sker som beskrevet så er det snare noget med styringen af tcs der er problemet, hvis det var opstået under snart sagt alle andre forhold ville jeg også ha kigget til sensorene. Og det var jo ikke bare at lamperne slukkede abs-en virker rent fakstisk også igen. Det andet er at da jeg ikke ikke pt er i arbejde, kniber det med at finde et indendøre sted for at tjekke sensore, men jeg vil ha det i mente når vinterdækkene skal skiftes til sommerdæk Jeg skal være noget mere sikker på at de er fejlagtige før jeg begynder at rode med dem i 10-minusgrader.

tak for interessen.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej kovas... helt ærligt tror jeg, at du har afhjulpet fejlen og at årsagen nok er som du skriver.

Men tvivlen ville sidde i mig.

Jeg forstår godt at du ikke lige gider rode med bil lige nu.
Jeg droppede det også, da min starter stod af i sidste weekend.
Den fik værkstedet lov at fikse.

Faktisk tror jeg, at det er muligt at få en udlæsning på sensorerne til en rimelig pris...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej jbr.

Jeg tror også på det; og man må jo formode at advarselslampen begynder at lyse igen hvis der kommer en fejl , og så er man jo advaret om at den bremser som på gammeldags vis.

Hvis du tager dit eget valsprog alvorligt så kan man jo aldrig færdig gøre en rep. Man er jo nødt til lige at kontrollere en gang til  eller hvordan kan du sove om natten?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas, det er vel ikke din abs-ring der er rustet op og er ved at stå af? Af med hjulet og kontroller, dete r for sent når du har vinger

 

Hej uldal.
Tak skal du ha´ Men som ovenfor beskrevet så er jeg ret sikker på hvori problemet bunder og da jeg satte vinterhjul på, var der intet alarmerende at se. Jeg kontrollere rutinemæssigt bremser støddæmper og hjulophæng når jeg skifter sommer /vinter/sommer-dæk

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har lige haft en oplevelse med en VW Transporter, på mit arbejde, hvor ABS ringen var knækket....
Så bremser sådan en rigtig spændende...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis