Galleri

Fandt muligheden af at vise billede via galleriet - hermed gjort

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhh.... fisk?

Hvad mener du?????

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Du er da velkommen til at stange ål :-) - Isen har bredt sig og givet underlaget :-)

Mente blot - har lagt billeder af MiLady her på LDS - under Galleri - under Båd - for dem der gerne vil se hvilket skiv vi sejler

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Nåh... for pokker

Ja, og det er da et flot skiw du har der.

Sådan en dame, smider sig vel rimeligt hurtigt ved noget vind... eller?
Kunne godt tænke mig at høre lidt om det


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jbr: Tak for komplimenten af skivet.. Vil gerne forsøge at beskrive hvordan MiLady sejler, efter bedste evne men nok ikke uden farvede briller

Vil opdele lidt efter vindstyrke, da hun virkelig opfører sig vidt forskelligt...

I helt let luft, 0-2 sek/m er hun virkelig svær at sejle - forstået på den måde - at enhver fejl, selv den allermindste, sejlføring eller ror/kurs, medfører farttab - omgående. Desuden er hun meget let på roret.. I denne luft sejler hun bedst foran for tværs til bidevind...
Men hun er frustrerende langsom - stort set alle sejler fra os i denne luft..

I let luft 2-4 sek/m er hun stadig sværsejlet men lyster bedre og er mere forgiven ved fejl.. Farten gennem vandet forøges rigtigt meget

I middelvind 4-8 er hun i sit es - krængningen skal holdes under 25gr - uanset vindretning.. Hun sejler godt og stabilt, lystrer mindste vink med roret - er letsejlet samt rigtig god fart..

Ved vindstyrker over 8 sek/m - er det alfa og romeo - at kontrollere krængningen da MiLady er en rank båd, så det kan godt betale sig at mindske sejlføring på kryds.. Dog ikke på halvvind og rumskødssejlads..
Ved ca 10 sek/m og derover - rebes somreglen uanset kursen - da vi hyggesejler og pga et udsejlet storsejl

Netop pga storsejlet er der ikke den vilde fartforskel på - om det er sat eller ej... MiLady skyder snildt 7knob - alene med genua i mellemluft.. Med storsejl - ca 7,5

Milady opfører sig rigtigt pænt og bjærger sig godt i søen - selvfølgelig kan hun stikke næsen i en sø men vi sidder tørt i cockpittet og skal tilføje - hun mister ikke fart

Vil bestemt ikke påstå jeg kender MiLady ud- og ind - derfor der bliver eksperimenteret og forsøgt.. Kommende sæson skal forstaget forlænges og dermed at hælde masten mere agterover - et nyt storsejl vil betyde overordentligt meget.. Kort sagt - der er så rigeligt plads til forbedringer. Skal også deltage i klubkapsejladser - for sjovt samt for at få lidt erfaring..

Det var lidt kort - ellers må alle gerne spørge


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg læste engang en bog om "sejlads for begyndere" og det der hænger mest fast er den sætning de gentog nok 100 gange i den bog.. nemlig "er du i tvivl, så slæk ud"
Det er meget lettere at se om der er slækket for meget end om det er for tot..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Kiggede lige.. det er jo en dejlig dame og ja.. det er så dejligt når konen også vil sejle..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom: Tak skal du ha' :-) - og ja en god huskeregel, at slække skøder hvis man er i tvivl.. Brugte iøvrigt megen tid på at finde skødepunkter (god hjælp fra LDS) til en ny skøndeskinne da forrige ejer åbenbart ikke fandt en sådan opportun og brugte skanlisten..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

En tilføjelse som glæder rigtigt meget :-)

Der ER bestilt nyt løsfodet storsejl med 4 gennemgående sejlpinde og eet reb - har svært ved at få armene ned *GG* samt to stk skønneskinner a 2,5 meter..

Vil meget gerne passe godt på det nye storsejl og i den forbindelse spørge LDS - dem som bruger Lazyjacks - hvilke konkrete fordele denne anordnng giver. I samme åndedræt, bompressenningen vores har nogle år på bagen - solen har gjort sit.. Overvejer at give den en opfriskning med ACAPELLA for både farven og imprægnering men er i tvivl om - hvorvidt den behandling vil smitte af på storsejlet når det regner.. Nogle der har et bud/erfaring med acapella ???

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

På acapella må jeg melde pas..
Lazyjacks er jo, så en person kan tage storsejlet ned.. Vi har godt nok ikke lazyJACKS men LazyPACKS som er en kombineret bompressenning og Lazyjacks.
Jeg har sejlet med og uden packs og den luksus det er, alene, at kunne løsne faldet og se storsejlet falde ned og folde sig pænt på bummen er de første gange ubeskrivelig.
Jeg har prøvet at skulle tage storsejlet ned i høj sø og god vind, alene.. og det ender jo altid med at bommen ligger ned i cockpittet og sejlet skal surres fast på søgelænder eller rundt om bommen så vinden ikke lige laver et ballonsejl og trækker en sidelæns i havnen.
Når man så skal rundt på båden er sejlet jo i vejen. Når vi var flere ude, stod der altid en i hver ende af bommen og foldede sejlet så det kunne surres med det samme og ligge pænt og så bomnokken på.
Nu slækkes faldet.. Måske skal man lige hjælpe sejlet lidt ned og vupti.. så ligger det pænt og så er det bedste ved det hele.. Hvis nu man pludselig skal have sejlet op igen (motorstop eller for meget tang i skruen) så ligger sejlet klar og man skal jo kun lige hive i faldet og så er man på vindkraft igen.
Nu har vi også rulle foran så det er helt vildt afslappet at få sejl op og ned - ind og ud. Og hvis motoren ikke lige vil så er vi under fuld sejlføring ret hurtigt.
Når så vi er i havn og fortøjret så skal vi bare lige lyne Lazypack'sen og så er sejlet godt beskyttet. I skal lige slække Lazyen og så på med bompressingen.
Tilg engæld har vi en pose til forsejlet som trækkes op med genakkerfaldet.. det beskytter bedst og vind og storm folder ikke sejlet ud når vi ligger der hjemme og sover.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak gom for en god beskrivelse - særdeles mellem forskellen på jazyJACKS og lazyPACKS. Kan godt indse fordelen ved lazyPACKS - utroligt nemt og sikkert.. Helt klart en seriøs overvejelse værd..
Må kigge alvorligt på sådan en lazypack - men indtil finanserne er der skal bompresenningen ordnes....

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis