garagetegninger

hejsa
jeg tænker på at bygge en lille garage
er der nogen som har nogle tegninger til sådan en i træ ??
sådan lidt om hvordan bygger selve skelet den skal beklædes 1 på 2
og hvor bred skal fundablokke til soklen være ?
sjusk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fætter sjusk

Hvis du aldrig har prøvet, synes jeg du skulle prøve at tegne det selv det er ikke så svært som det måske ser ud til.
 Du har jo nogle mål på din garage i hovedet, du kan begynde med grund-plan, som er (et kik ovenfra) hvis du kan se det for dig, lav tegningen på et kvadreret papir med en hård og spids blyant.
 Lav feks. en tern til 10-20 eller 500 mm. eller hvad som passer dig bedst, det er ret sjovt at lave sådan noget (synes jeg) men du kan måske få en bekendt som er snedker/tømrer/murer som ved noget om det.
 Alternativet er at gå den tunge gang (penge op af lommen) til en bygge tekniker el. lig. til at slå de streger for dig.
 Tømmerhandelen har sikkert nogle folk som kan vejlede om styrke på dit tømmer osv.
Det er ikke så svært som du måske gør det til.

Håber det har givet dig et lille puf i retningen af en lille garage, ellers spørger du bare igen.

M.vh. maskinsnedker. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej,

Bredden på din fundablok skal være den samme som den færdige tyllese på væggen (hvis den altså isoleres og beklædes på begge sider) ellers er det ligegyldigt, men ville nok tage en 20 cm.. Jeg har selv lavet mit skur med 15 cm og det var rigeligt.. men nu er garagen jo med lidt større bredde.


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af kamb på 08 jan 2010 20:41
Hej,

Bredden på din fundablok skal være den samme som den færdige tyllese på væggen (hvis den altså isoleres og beklædes på begge sider) ellers er det ligegyldigt, men ville nok tage en 20 cm.. Jeg har selv lavet mit skur med 15 cm og det var rigeligt.. men nu er garagen jo med lidt større bredde.




 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

fætter sjusk

Er jo ikke murer, og har aldrig lavet en garage, men en carport så jeg kommer helt sikkert på glat-is, men prøver alligevel at give dig svar på hvordan jeg ville gøre.
Du skal når du laver en sokkel ned i frost-fri dybde 90 cm for at frosten ikke skubber din sokkel op. (ekstrem hård frost)
Bredden på din sokkel, ja der bliver jeg dig svar skyldig der er andre der kan give kompetente svar på det.
Afhænger af mange ting som valg af hvilken type tag du vil bruge, tegl eller beton- tagsten kræver mere af din styrke på din konstruktion end hvis du bruger et let tag som trapetz.plader eller tagpap hvilken isolering du vil have i væggene om du vil bruge den til hobbyrum (opvarmet) og din bygning skal jo passe til dit hus så der er mange ting som du skal tænke på inden du beslutter dig for bredden af dine funda-blokke

Et spørgsmål om du har overvejet at bruge punkt.fundamenter i stedet, som er nemmere og billigere for en lav det selv mand, men det var jo ikke det som spørgsmålet lød på bare en ide' herfra

Så måske kan du få et godt råd af mere professionel karakter af andre brugere

M.vh. maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Med hensyn til størrelsen, så bør den være så bred at dørene i begge sider kan åbnes, også når bilen ikke står 112% i midten og der skal være plads til at kunne komme rundt om den når porten er lukket.

Hvis du har en lille bil så lån en lidt større og mål på

De mål du nu har er de indvendige, der til lægges 2 x sokkel tykkelse.
Så er der bare tilbage at prøve at sætte nogle pinde og snore og se om den kan være der hvor du gerne vil have den

Hvis du ikke isolere den nu, så byg den så det let kan lade sig gører senerer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

er 19 cm fundablokke fint til formålet eller ska det være 23 cmdet
hvilken str bruger man til alm hus sokkel ??
sjusk
Til et alm. hus bruges der ikke fundablokke.. Der sætter man leca, med isolering i midten..

Men fundablokke bruges når bygningen der skal stå der ikke mures op, men skrues fast, hvad enten det er træ eller stål kontruktion..

19 cm er fint.. men igen kommer det jo an på bredden af garagen, men er du under 6-7 m vil jeg påstå det er fint..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

har da set før at der er brugt fundablokke til huse..er fundabloke ikke også stærkere end lecablokke
jeg er ikke så pjattet med de lecablokke til fundament....
og hvorfor skulle man bruge fundablokke til garage men leca til huse
Lecablokke med isolering bruges når der bygges huse for ikke at få en kuldebro mellem ydermur og indermur/gulv..

Se dette link : http://www.maxit.dk/indhold/leca/fundamenter_pro.asp

Men når der ikke er dette behov / krav bruger man fundablokke, der har man samtidig mulighed for at nedstøbe fastgørelsespunkter til det skelet der skal bygges ovenpå, enten træ (stolpesko) eller jernkonstruktion (Gevind stag)

Se side 5 på dette link : http://admin.byggecity.dk/fileexplorer/FetchFile.aspx?File=2630

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis