Varmeflytning/Brændeovn

Hej alle.
Jeg har læst en masse tråde om varmeflytning. Og alt i alt har jeg konkluderet at det er ikke vanvittigt effektivt, men man kan dog opnå lidt ved at vende motoren, så den blæser den kolde luft ned over brændeovnen i stedet.

I mit tilfælde drejer det sig om en stue opvarmet med brændeovn. Og jeg ville gerne opnå lidt højere temperatur i tre meget kolde rum, hvor der er elvarme, men som måske ville køre lidt mindre hvis jeg kunne hæve temperaturen et par grader.
Huset er kun 100 m2.

Mit spørgsmål går først og fremmest på om de billige sæt fra exempel bauhaus, som sikkert er DUKA, overhovedet er noget værd? Jeg er klar over at studserne sikkert er i plast. Men hvad med støj fra luft og motor?

Jeg er kun interesseret i svar fra nogen der har erfaring med det mit spørgsmål går på. For jeg ved også selv som håndværker at man har en tendens til at nedgøre billige produkter, for at forsvare sin faglige stolthed. Men jeg har en ide om at hvis jeg fik pris på det samme sæt, komplet fra lindab, ville det nok ligge væsentligt højere i pris.

På forhånd mange tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har et af dem, og motoren er "hængt" op da det giver mindst støj, havde først skruet den fast på et brædt i etageadskildelsen og det gav vibrationer der kunne høres.
Studsene er plast men en ok kvalitet, hos os hæver det temperatuen i den anden ende af huset, men det er nok ligesåmeget fordi det skaber cirkulation i huset.
Som elektriker har jeg selv lavet masser af ventilation, men altid kun de dyre løsninger, og jeg har jo derudover ikke opholdt mig i længere tid et sted hvor jeg har installeret noget af det Så mangler den del af erfaringen
dukas ventiler er i plast, hvis du køber de billige. Du kan i VVSeksperten få dem i metal - og det er virkelig pengene værd. http://vvs-eksperten.dk/index/udsugningsventil-438
det er udsugning - og de findes også i en indblæsningsmodel.. Tag dem der hedder lux. Finish er meget bedre.
Jeg har i forbindelse med at jeg kiggede på brændeovn selv tænkt på et varmeflytningsanlæg, men købte i stedet et brugt Genvex i den blå.

Min plan er også at få den til at blæse ned over brændeovnen i stedet, da varmetabet gennem rør nok bliver for stort, såfremt man flytter på varmen over loftet. (især i et ventilationsanlæg, da det jo suger luft udefra og så gennem varmeveksleren)

/cs

Sluppermand. Jeg har lige været på webshoppen, da det ikke er vist i den avis der gælder til i morgen. Der står 3500 kr. Er det tilbudsprisen?
nej det er vist den der gælder fra mandag, vi har lige fået den med posten idag. de koster 1499 og 1999 for 2 og 3 rum.
fantastisk. tak for din hjælp. det er billigt!
Jeg har lige installeret DUKA varmeflytning til tre rum i et hus på 228 m2 fordelt på 2 plan, hvor jeg flytter varmen fra brændeovnen i stueplan til tre rum på 1. sal. Jeg har ført varmen helt op på loftet, hvorefter varmen fordeles ud til de tre rum, og jeg har målt en udgangstemperatur på 30-33 grader - selv på aftener med frost. Jeg har isoleret alle rør med 100 mm. glasuld (dog mangler jeg stadig at isolere de ca. 2 meter rør der går fra brændeovnen og gennem 1. sal).

Hvad angår støj, så var det nødvendigt at montere en regulator ST 700 - ikke grundet motorstøj, men grundet lyden af luften der vil give en smule støj. Dertil har jeg også monteret en termostat ST 600 så systemet selv tændes, hvis temperaturen når over 30 grader ved brændeovnen.

Dertil har jeg monteret elektroniske regulatorer på alle radiatorer i huset, og da vi ikke altid anvender 1. sal, så er temperaturen holdt på 16 grader med mindre vi vælger en midlertidig overstyring. Jeg vil mene at det giver systemet en bedre virkningsgrad, da en udgangstemperatur på > 16 grader vil give en besparelse på radiatorens forbrug. Faktisk bliver temperaturen 21 - 23 grader i de rum hvor den varme luft udblæses, og vi har kun 100 mm. isolering på loftet (50% mineraluld/50% PU-skum ). Jeg har dog ikke haft en hel vinter til at teste effekten på, men jeg vil mene at systemet virker fornuftigt og giver en bedre komfort i huset. Der er ikke længere fodkoldt i de rum hvor luften udblæses og jeg oplever en bedre komfort ved brændeovnen da stuen ikke længere er for varm.

Se evt. billeder af min installation her: varmeflytning

Hej

Har kun erfaring fra installation of oljefyr i både - men man skal lige huske at der også skal være mulighed for at der kommer luft RETUR fra de rum der blæses luft ind i.

Plejer at lave en slange forbindelse fra indblæsnings rum til det rum hvorfra vi suger kold luft ind til fyret så der er mulighed for cirkulation den vej.

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis