Motorbåd der krænger

Vi har et problem med en motorbåd der krænger til den ene side. Det er en ældre Selco 14" fra 78, med en 70hk mercury motor. Ved højere hastighed bliver båden svære at styre når den krænger og man kan kun rette den op igen, ved at sætte hastigheden ned. Nogle gode råd??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har haft samme problem med en FÅBORG 20. Blev løst ved, ( efter adskillige gode råd på havnen som ikke virkede) at lægge en sæk med sand under dørken, i modsatte side hvortil båden krænger. Prøv det, virker det ikke kan du jo bare fjerne sækken igen.

palles

mvh.
palles
70 heste på en 14 fods båd er meget. Det er simpelthen "drejningsmomentet" fra påhængsmotorens propel, der får båden til at krænge. Jeg foreslår at du bruger trimflap(s). På større både er der 2 hydrauliske trimflaps, som indstiller sig automatisk i forhold til farten. Med en lille båd som din, vil jeg foreslå at du monterer en enkelt trimflap i den side, som båden krænger til, og derefter prøver dig frem til du finder den bedste indstilling/vinkel på trimflappen. Bedste indstilling vil efter mit skøn virke således at båden ved lav hastighed krænger en smule modsat af hvad du kender ved høj hastighed, og derefter forholder sig stabil når du når til "marchhastighed" eller højeste hastighed. Et godt kompromis efter min mening.

Lars Jacobsen
citat:
Oprindeligt indsendt af pifpif:
Vi har et problem med en motorbåd der krænger til den ene side. Det er en ældre Selco 14" fra 78, med en 70hk mercury motor. Ved højere hastighed bliver båden svære at styre når den krænger og man kan kun rette den op igen, ved at sætte hastigheden ned. Nogle gode råd??


Begge de ovennævnte løsninger vil formodentlig afhjælpe dit problem. Du skal dog være lidt forsigtig med bruge af trimflaps og en skæv vægtfordeling. Da du har 70 Hk til 14 fod, så går det jo til tider rigtig stærkt.
Hvis båden løfter sig helt ud af vandet så kun skruen er i vandet vil effekten fra en trimflap ophøre og båden vil begynde at krænge imens du flyver og ramme vandet skævt.
Det samme vil ske hvis du tager en flyvetur med sandsækken og skruen kommer helt ud af vandet. Så vil drejningsmomentet fra skruen pludselig holde op med at modvirke den skæve vægtfordeling og du vil igen ramme vandet skævt. Og det er ikke sjovt med 30+ knob......
Det kan også skyldes at den lille finne der sidder under kaviationspladen lig over skruen ikke er trimmet. Den skal nemlig sidde lidt eller meget "skævt" alt efter skrue og omdrejningsretning på skruen. Normalt er der vejledning i brugermanualen til motoren.
Mvh,
Hans
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis