Hvor meget frost kan en 22mm isoleret RIR multipex tåle

Til opvarmning af mit værksted har jeg en kalorifære der er tilsluttet varmeanlægget med 2 stk 22mm isoleret multipex slanger. Disse 2 slanger er ført henover et uisoleret loft. Hvor meget isolerer sådan en isoleret RIR slange mod frost ?? Skal jeg evt pakke de 2 slanger ind i et tykt lag rockwool ?? Det skal siges at vandet til kalorifæren i lange perioder ikke er i cirkulation da primær opvarming foregår med gulvvarme. pt er der blandet frostvæske i mit anlægsvand, men da jeg står over for at udvide vandvolumen til 2000L med akkumuleringstanke, vil det blive meget dyrt at frostsikre så meget vand.

/John

/John Jensen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej John,

Hvis man har en periode som nu, så vil de fryse uanset hvor meget du isolerer dem, hvis det er stillestående vand.. Isoleringen bremser afkølingen, men tilføres der ingen varme vil det på et tidspunkt fryse.. Jeg har lige haft problemet her, min varmvandsslange frøs under 100mm isolering efter blot 1½ døgn..

Hvis du skal holde den frostfri ser jeg 2 muligheder, enten skal der cirkulere vand i dem, evt. på en tidsstyring så det kører 1-2 gange i døgnet bare 10min. så vandet er "skiftet".. eller du skal lavet "Heattracing" altså en elvarmeledning som holder dem frostfri.. det koster lidt strøm, men hellere det end en frostsprængning..

Og jo bedre de er isoleret, jo mindre varme skal du tilføre, men helt undvære kan du ikke..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Jeg tror jeg pakker dem ind i 200mm rockwool og sætter en timer på der cirkulerer vandet i nogle minutter et par gange i døgnet.
Det burde sikre det mod problemer.

/John

/John Jensen

Skrevet af JohnJensen på 09 jan 2010 08:30
Jeg tror jeg pakker dem ind i 200mm rockwool og sætter en timer på der cirkulerer vandet i nogle minutter et par gange i døgnet.
Det burde sikre det mod problemer.

/John

Jeps, og så kan du jo koble timeren fra når vi engang kommer på positiv temperaturer igen.. Hvornår det så end bliver

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis