Genvex - stort el-forbrug

Ved godt at der findes en hel del tråde om varmegenvinding, varmepumper, Genvex, Nilan etc.. Jeg synes dog ikke at der er så mange tråde der omhandler sådanne anlægs strømforbrug, så er der nogle der har lyst til at øse ud af erfaring?

Det bunder i, at jeg selv har fået min anden årlige kæmpe el-regning efter at have flyttet ind i et velisoleret "0-energi hus" bygget af Trelleborg (byggesystem 3000). Huset er udstyret med et Genvex anlæg (GE 215 VP-TT), der, så vidt jeg kan regne ud, alene sluger ca. 7000 KWh årligt (dvs. 14.000 kr.). Vores samlede årlige el-forbrug ligger derved på 11.000 KWh (21.250 kr.) - Gulp! fik jeg sagt 0-energi hus? Anlægget består af 1) Genvex GE 215 VP: Et ventilationsanlæg med en varmepumpe og krydsvarmeveksler til varmegenvinding af luft, og 2) Vanvex 285S: En varmepumpe til opvarmning af 290 liter varmtvandsbeholder (med en ekstra 1000 watt varmepatron, som ikke er slået til). Overskudsvarme fra sidstnævnte kanaliseres ud i gulvvarme i badeværelse og bryggers (ca. 8 m2). 

Som producenten lovede, har vi et super indeklima. Meeen! Så vidt jeg husker blev der aldrig nævnt et ord om anlæggets el-forbrug, som vi forventede stemte mere overens med begrebet "0-energi hus". Vi har nu haft en Genvex-fagmand ude og servicerer anlægget og skrue lidt på nogle indstillinger, og jeg har selv fået et rimeligt overblik over nogle af de mange muligheder i anlægget. Vi venter i spændthed på om det får indflydelse på næste el-regning, men indtil videre raser el-måleren stadig rundt trods justeringerne. Det er måske sådan varmepumper og genvindingsanlæg fungerer?
 
Er der nogle der har oplevelser/erfaringer indenfor emnet så er jeg lutter øren.
Ved godt at der findes en hel del tråde om... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hvis du har varmepumpen til at køre så kan den godt være synderen, se mit indlæg

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/6881/afv/topic/

ved godt det efterhånden er gammelt, men er stadig aktuelt.

Mvh Steen
Du skal måske også have med i regnestykket at huset er nybygget (hvis det da er det?) Det kræver en del energi at tørre en ny hytte ud - hvor meget aner jeg dog ikke.

Nu er Trelleborgs huse altså af træ, så det er nok meget begrænset hvad der skal tørres der

Huset er bygget foråret 2008. Hovedbestanddele er gips og træ. Jeg har godt hørt, at nybyggede huse skal "tørres" først, men jeg ved ellers ikke noget om det.
Hej tror ikke at det er din genvex som bruger meget strøm (selve ventilationsdelen)
har selv en genvex 390 AC, som jeg selv lige har monteret.
Den bruger på laveste trin for ca 1 kr strøm om dagen. På højeste trin koster det ca 3 kr om dagen.
Hos os kører den for det meste på trin 1. Har en elmåler på den så jeg kan følge forbruget.
Jeg synes du skulle prøve at måle strømforbruget på dine enkelte dele.
Fx med denne: http://www.efergy.com/
Har den selv, den er super god og præsis. eneste ulempe er at den skal "klemmes" om den ene fase til dine ting.
Spørg hvis du vil vide mere
Mvh ulle
Har lige kigget GE 215 VP-TT, den burde max bruge 5300 kw/t pr år, også skal den køre konstant altid sommer og vinter....lyder underligt med...
selve ventilationsdelen er magen til min kan jeg se, med 2 stk 58 w blæsere.
Jeg vil anbefale at få en elmåler på omgående så du kan følge dit forbrug...

Er en Genvex AC390 ikke udelukkende en modstrømsvarmeveksler med ventilationsmotorer uden varmepumpe? Det er de to varmepumper (kompressorer) der sluger.

Ifølge teknsiske data i produktbeskrivelsen for Genvex GE 215 VP-TT er forbruget fordelt således:
Gnmsnit effektforbrug kompressor i ventilationsdel (Genvex GE 215 VP) = 425 watt. Max forbrug er 585 watt
Gnmsnit effektforbrug kompressor i varmtvandsdel (Vanvex 285S) = 560 watt. Max forbrug er585 watt
Max effektforbrug pr. ventilationsmotor = 58 watt (der er vist én til indblæsning og én til udsugning) = 116 watt
Tilsammen giver det 1100 watt på et anlæg som kører døgnet rundt. Det giver 9.500 kwh årligt. Omend anlægget på mindre kraft om sommeren og ventilationen som regel på trin 1 (ud af 3). Så det apsser da vist meget godt med vores 7000 kwh.

Jo, det er nok en god idé med en god el-måler under alle omstændigheder. Tak for linket Ulle. Umiddelbart ved jeg bare ikke hvor jeg skal måle strømmen henne. Anlæggets strømforsyning løber direkte ind i væggen, og jeg er vandt til en måler som man sætter mellem er stik og en kontakt (minus elektriker).

Tilføjelse til ovenstående svar: Anlægget bruger desuden også en Grundfos cirkulationspumpe til gulvvarmen som tager 25-45 watt. Så det begynder at ligne et ægte strøm-monster.
Hvad med andre energislugere som tørretumbler, opvaskemaskine, vaskemaskine, fjernsyn, computere og lange bade.
Sådan 1 til 2 vaskemaskine og tørretumbler-ture pr dag og lige det lange bad på 20 minutter mens 2 fjernsyn står tændt og computeren, printeren, router og hvad ved jeg også kører lystigt.
Hvor meget lys er der tændt? Sådan en watt - strøm måler er godt givet ud.

Det er ikke regnet med i de 7.000 kwh. Uden Genvex har vi et forbrug på 4.000 kwh. Dvs. ialt 11.000 kwh.
Hej hvis du har varmepumpen til at køre så kan den godt være synderen, se mit indlæg
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/6881/afv/topic/
ved godt det efterhånden er gammelt, men er stadig aktuelt.
Mvh Steen

Ja efter at have kigget i produktbeskrivelsen og læst det med småt, kan jeg godt se at varmepumper er abnorme strømslugere. Jeg havde ellers forstået, at varmepumper var det modsatte. F.eks. er det jo blevet ganske populært, og efter sigende økonomisk, med jordvarme, men her må der da også være en varmepumper der ligger og trækker strøm?

Jeg har tænkt mig at lave en spareindstilling i sommerhalvåret hvor varmepumpen i ventilationsdelen bliver slukket, så det udelukkende kører på krydsvarmeveksler. Til hedebølgeperioder (vi har jo global opvarmning) kan man få et tomt krydsfelt uden varmevksling. Derved får man friskluft direkte indblæst og direkte udsugning.

Hvis du virkelig vil spare på elforbruget, så drop ideen med at bruge noget af alt det grej i sommerhalvåret. Det er ganske unødvendigt at pumpe luften ind i huset når du bare kan åbne et vindue. Det er her at mange der har købt varme pumper virkelig kvajer sig, ved at bruge anlæget til nedkøling om sommeren. Det bedste man kan gører en varm sommer dag er faktisk at skærme vinduerne af for solens indtrængende og holde døre og vinduer lukkede. Så vil huset være koldt indendører.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af nbang på 07 jan 2010 17:03
Er der andre indehavere af varmegenvindingsanlæg der har erfaringer med el-forbrug og indstillinger?

Iøvrigt et godt trick til andre der har genvex ventilation er: Sørg for at udsugningen er en smule kraftigere end indsugning således at der er et lille undertryk i huset. Så man undgår man at indeluften forplanter sig ud i huskonstruktionen. Det kan kun gøres med et måleinstrument der kan måle ind- og udsugningsstyrken i rørene (sådan én har en fagmand). Man regulere sugestyrken på betjeningsdisplayet. Det måles i % af max styrke.


Du kan selv lave det instrument

Du tager et stykke klar slange og sætter på en plade i et U, fylder glyserin og frugtfarve i

Så har du din egen trykdifferensmåler, hvis du vil have nogle tal, kan der sættes et stykke målebånd

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Hej..

Kan godt dit indslag er fra 2010 men fald over det gennem google...

Har selv bygget et Trelleborg hus i 2009 og vi har et el forbrug på ca. 9000 KWh Huset er på 207 m2, vi har det samme anlæg som jer.. Har du nogen el radiator opsat til og give lidt ekstra på de kolde dag hvor genvex ikke kan være med.. Jeg opdaget at os genvex bruget meget tid på og afrime når der slet igen plus grader er, åbenet og fant en stor klump is som jeg tog ud og så gav den varme igen, vil aldrig have kunne afrime alt den is. Gjorde det ca. En gang om ugen når det er koldes...

Men ser den dette så kunne det være sjovt og høre hvordan det ser ud i dag...

Mvh. René
Hej Hejrene

Nu har vi i DK haft to superlange- og kolde vintrer, og så snart at udetemperaturen komme under frysepunktet, så får anlægget svært ved at leverer en ordentlig indetemperatur. Det har jeg også hørt fra andre genvex-ejere. Der har også været godt med vand i vores anlæg i forb. med afrimning, men dog ikke noget is!!!

Ja, vi har el-radiatorer i alle vores rum til at tage den kolde periode, men vi bruger dem ikke, for så ville el-regningen løbe helt fra os. Derimod har vi en Zibro karmin, der knokler løs og f.eks. slugte 120 liter petroleum denne vinter dvs. for kr. 2.400. Den har leveret en fin varme, men ved ikke om det har kunnet betale sig?!

Vores el-regning er faldet en del, jeg kan dog ikke huske nøjagtig hvor meget. Vi har lært at skrue ned for anlægget på de rigtige tidspunkter. Som "håndværkeren" skriver i et tidligere indlæg kan man jo bare åbne et vindue om sommeren i stedet for at lade anlægget ventilerer.

Jeg er ced at blive mere tilfreds med vores Genvex anlæg. Især efter at man er blevet mere bekendt med mekanismerne, og efter at man har besøgt iskolde boliger i vinters med skyhøje olievarme regninger.
Hej. Jeg har selv et Trelleborg hus med samme genvex-anlæg. Vi har også et stort strømforbrug, så jeg er interesseret i at høre hvordan det går hos jer nu.. ??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis