Genvex - stort el-forbrug

Ved godt at der findes en hel del tråde om varmegenvinding, varmepumper, Genvex, Nilan etc.. Jeg synes dog ikke at der er så mange tråde der omhandler sådanne anlægs strømforbrug, så er der nogle der har lyst til at øse ud af erfaring?

Det bunder i, at jeg selv har fået min anden årlige kæmpe el-regning efter at have flyttet ind i et velisoleret "0-energi hus" bygget af Trelleborg (byggesystem 3000). Huset er udstyret med et Genvex anlæg (GE 215 VP-TT), der, så vidt jeg kan regne ud, alene sluger ca. 7000 KWh årligt (dvs. 14.000 kr.). Vores samlede årlige el-forbrug ligger derved på 11.000 KWh (21.250 kr.) - Gulp! fik jeg sagt 0-energi hus? Anlægget består af 1) Genvex GE 215 VP: Et ventilationsanlæg med en varmepumpe og krydsvarmeveksler til varmegenvinding af luft, og 2) Vanvex 285S: En varmepumpe til opvarmning af 290 liter varmtvandsbeholder (med en ekstra 1000 watt varmepatron, som ikke er slået til). Overskudsvarme fra sidstnævnte kanaliseres ud i gulvvarme i badeværelse og bryggers (ca. 8 m2). 

Som producenten lovede, har vi et super indeklima. Meeen! Så vidt jeg husker blev der aldrig nævnt et ord om anlæggets el-forbrug, som vi forventede stemte mere overens med begrebet "0-energi hus". Vi har nu haft en Genvex-fagmand ude og servicerer anlægget og skrue lidt på nogle indstillinger, og jeg har selv fået et rimeligt overblik over nogle af de mange muligheder i anlægget. Vi venter i spændthed på om det får indflydelse på næste el-regning, men indtil videre raser el-måleren stadig rundt trods justeringerne. Det er måske sådan varmepumper og genvindingsanlæg fungerer?
 
Er der nogle der har oplevelser/erfaringer indenfor emnet så er jeg lutter øren.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid godt at få sådanne oplysninger, dog mangler du at fortælle hvor stort dit hus er
Jeg ved ikke om det er dyrt i el, jeg har hverken genveks eller andre nymodens dimser. Men jeg bor alene i et hus på 95 m2. og har et årligt elforbrug på 5500 Kw. Mit vand opvarmes i en 50 liters varmtvands beholder og så har jeg to små olie radiatorer på loftet på 450 w stk.

V.h.  Håndværkeren
Ja og så har jeg jo lidt værksteds maskiner der også kan være sultne.
God pointe at få med - 0-energi bliver lidt en sandhed med modifikationer hvis det forholder sig som du oplyser. Kan iøvrigt oplyse at vores elforbrug er sammenligneligt med din rest. Ca 4000 til to voksne og to børn på 114 m2. Her tager affugteren i kælderen dog en god slat.

Er meget interesseret i at høre hvad andres erfaring er.
Nu er Trelleborgs huse altså af træ, så det er nok meget begrænset hvad der skal tørres der
Er der andre indehavere af varmegenvindingsanlæg der har erfaringer med el-forbrug og indstillinger?

Iøvrigt et godt trick til andre der har genvex ventilation er: Sørg for at udsugningen er en smule kraftigere end indsugning således at der er et lille undertryk i huset. Så man undgår man at indeluften forplanter sig ud i huskonstruktionen. Det kan kun gøres med et måleinstrument der kan måle ind- og udsugningsstyrken i rørene (sådan én har en fagmand). Man regulere sugestyrken på betjeningsdisplayet. Det måles i % af max styrke.
Hej tror ikke at det er din genvex som bruger meget strøm (selve ventilationsdelen)
har selv en genvex 390 AC, som jeg selv lige har monteret.
Den bruger på laveste trin  for ca 1 kr strøm om dagen. På højeste trin koster det ca 3 kr om dagen.
 Hos os kører den for det meste på trin 1. Har en elmåler på den så jeg kan følge forbruget.

Jeg synes du skulle prøve at måle strømforbruget på dine enkelte dele.

Fx med denne: http://www.efergy.com/

Har den selv, den er super god og præsis. eneste ulempe er at den skal "klemmes" om den ene fase til dine ting.

Spørg hvis du vil vide mere

Mvh  ulle

Har lige kigget GE 215 VP-TT, den burde max bruge 5300 kw/t pr år, også skal den køre konstant altid sommer og vinter....lyder underligt med...

selve ventilationsdelen er magen til min kan jeg se, med 2 stk 58 w blæsere.

Jeg vil anbefale at få en elmåler på omgående så du kan følge dit forbrug...
Hvad med andre energislugere som tørretumbler, opvaskemaskine, vaskemaskine, fjernsyn, computere og lange bade.
Sådan 1 til 2 vaskemaskine og tørretumbler-ture pr dag og lige det lange bad på 20 minutter mens 2 fjernsyn står tændt og computeren, printeren, router og hvad ved jeg også kører lystigt.
Hvor meget lys er der tændt? Sådan en watt - strøm måler er godt givet ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis