Gaskomfur, klar til tilslutning af flaskegas

Hej,

Vi har købt et Gorenje K66341AX gaskomfur, men helt ærligt kan vi ikke finde ud af om det er klar til tilslutning af flaskegas eller ej - og hvem tør risikere et forgæves forsøg fra en blikkenslager, når han koster halvanden million i timen.

Jeg har taget et par billeder af de løsdele der følger med komfuret + et af det rør med gevind bag på komfuret, hvor gasen skal tilsluttes.



Er der nogen der kan se om vi er klar til tilslutning af flaskegas eller ej.

Tak for hjælpen,
Mads
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mads.
Hvis du har købt komfuret i DK. så er det kun til flaskegas, for selv den gas der kommer fra Dong er faktisk flaskegas. Førhen havde vi gas der var fremstillet af Kul, derfor var der forskel på typen af brændere og dyser i samme. Bygassen som den blev kaldt var en luftig sag der ikke havde ret meget tryk, hvor flaskegassen virkelig har højtryk.
Men uanset det ene eller andet, så må du slet ikke rode med det selv, der skal en autoriseret vvs mand til. Ialfald hvis du forventer at din forsikring skal dække eventuelle skader.

V.h.  Håndværkeren
Bare rolig, vi skal nok lade være med at rode med det selv. Vi vil bare være sikre på, at der er alt hvad vi skal bruge inden vvs manden kommer forbi - der er jo ingen grund til at han skal ud og køre for at hente dele som vi evt. mangler.
Det eneste jeg lige kan komme på er hvilken form for gasflaske du vil have på, er det de store 33 Kg så skal du have en omløber til at koble på gasflasken og noget slange. Er det de små 11 Kg. så skal du bare have en lavtryks regulator der passer til det mærke gas du vil købe + lidt slange. Men du kan selvfølgelig også sige til vvs manden at hvis han skal kører efter noget han har glemt, bliver det på hans egen regning.
For så vidt jeg kan se så har du i forvejen en regulator til de store flasker eller Donggas.
Lige et øjeblik...

Det er ikke sikkert det er klar til flaske gas.. Det kommer helt an på hvilke dyser der sidder i.. De fleste lveres nemlig til bygas som standard, men der børe være medfølgende dyser til flaskegas, disse er meget mindre da flaskegas er meget renere..

Men der sker ikke noget ved at prøve det, hvis du tilslutter flaskegas og der er dyser til bygas i, så brænder det med alt for stor mængde gas, og det ses ved gule flammer og meget sod på din gryde..

Jeg har skiftet mange dyser som hvidevaretekniker, så deraf erfaringen.. Men de som har solgt dig komfuret bør levere det til den korrekte type..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hov hov..

Fik lige øje på dyserne, de ligger i den pose midt på billedet 4 små messing dimser ...

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Tak for svarene

Har været ude at købe en 11 kg gas flaske med gas og en regulator til de små 11 kg flaske,
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=93652&langId=-100&categoryId=

Det må vel betyde vi er klar til fest med vvs manden - enige?
Jeps, og det kan max tage en time, incl kørsel !
Alletiders, tak for hjælpen.
g 20 dyser er til naturgas og DER SKAL andre dyser til flaske gas da trykket er forskelligt fra gas art til gas art er vvs og energi montør så jeg ved hvad jeg skriver om
Så ved du det nok

er det korrekt at langt de fleste bruger samme dysser ?
-samme gevind/ dysse design.
noget med at der kun er "en" producent at der dysserne skal side ?


mvh og pft

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis