Skære i fliser til badeværelse

Jeg skal lægge fliser i badeværelse, og nogle af dem skal skæres i bue..
Hvordan gør man det?
hilsen Hanne
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det gør du da med en flisebue... nå, undskyld.
Måske med en vinkelsliber...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den slap du nemt om ved, Jan!

Du kan sagtens klare det med en vinkelsliber.
Tegn op med en tuschpen og kør gentagne gange med vinkelsliberen i sporet. På et tidspnkt kan man give flisen et dask, og vupti, så har man sin buede flise. Vil man sikre sig, kan man grovskære ind til buen, så det stykke der skal knækkes af, ikke er for langt i snitfladen, men tages ad flere omgange.

Skal der gå rør igennem flisen, kan man hule flisen ud fra bagsiden og holde øje med forsiden, hvor skæreskiven lige netop kigger igennem, Det bliver man så ved med, indtil man har tilstrækkeligt stort hul til røret. Det er mange gange pænere end at skære flisen helt over og så lave hullet i snitfladerne og så lægge den "ødelagte" flise til daglig ærgrelse. Det fordrer selvsagt, at man skruer røret fra, så man kan komme ind over.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm....ja, den køber jeg... men jeg regnede da med, at du var klar med den store søforklaring

Og så fik jeg jo ret

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com


Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak for de gode råd. Jeg må forlige mig med det hvæsende uhyre (læs: vinkelsliber), og lære at skære i bue.
Vi har lavet en bruseniche, der runder rigtig flot - og her skal fliserne gerne følge buen, både ude i badeværelset og inde i nichen.
Så ka´ I lære det... kan I!
Ikke at lave flotte buer... det giver bare bøvl...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

En vinkelsliber KAN bruges, men det bliver en mærkelig afslutning, men der findes en flisesav så du saver lidt i stil med en gammel løvsav, men det kan være at man skal være født før 1960 for at vide hvad det er.
http://www.stanleyworks.dk/H%C3%A5n...tID=15-107

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Jeg er født i starten af 60´erne og jeg kender den. Har selv haft én engang. Men jeg syntes dengang, at det tog evigheder at skære gennem en flise... men det er rigtigt at resultatet bliver pænt

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den kendte jeg ikke selv om jeg er født i 40erne!
Jeg tror heller ikke min tåmodighed ville række til at bruge den, hvis det handler om flere meter snit.
Det er rigtigt, at det giver ikke just et kønt snit med en vinkelsliber, men man kan nu også rette lidt på de værste knopper, der måtte stikke ud.
Som regel skal en flise, der er skåret i bue, ligge op mod typisk en væg, og så har man i forvejen en fuge, der vil dølge fortrædelighederne.
Hvis det er som en del af en større mosaik eller figur, skal jeg overhovedet ikke klåge!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis