Isolering af loft

Hej LDS'er

Jeg skal igang med at efterisolere mit loft, der er kun 100mm nu, så 200 mere ovenpå er målet.
Jeg er dog i tvivl om hvorvidt jeg skal pille den nuværende isolering op og ligge et tyndt lag flamingo granulat, da der er luft mellem spærfoden og damspærren pga forskalningen inden isoleringen ligges igen - se billede.
Samtidig synes jeg den nuværende isolering ser ligt klemt ud i siderne ved spærfoden.

Gangbroen regner jeg med at hæve ved at sætte lægter eller andet på tværs af spærerne

Har planer om at en lille del af loftet skal bruge til opbevaring - skal jeg bare isolere med fx 100mm mod taget og sætte en gipsplade på??
Nogle gode råd?

Nu skal I lige se bort fra det rod som er på loftet

Steen Ø.

Hej LDS'er Jeg skal igang med at efterisolere mit... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg spørger. Men hvor på billederne er det lige I ser vindpladerne.
Har samme problem som Steen_Ø, nemlig at der er luft imellem spærfoden og dampspærren - sikkert lavet for at man kunne trække strøm/ekkabler rundt på loftet bagefter tømreren var færdig.
Vindpladerne er ikke på billederne. De sidder ude ved murremmen - altså hvor muren møder spærfoden. Vindpladen sikre at luft fra udhænget kommer over isoleringen - hvis jeg har forstået det rigtigt.

Ang. luften mellem spærfoden og sampspærren ved jeg ikke om det gør noget - det har jo altid været sådan i huset og der har som sådan ikke været problemer med kuldebroer. Kun hvor isoleringen har været "hullet". Men måske Koluda kan komme med kommentar på dette?
Vindpladens placering kan bla. ses her...



Luften mellem forskallingen har meget lille betydning, det er faktisk rimeligt normalt at det er lavet sådan, men damspærren under forskallingen så lavede man det altid førhen, det er først her inden for de sidste par år at folk er blevet opmærksomme på at det er mere smart at lægge den over forskallingen, så ikke noget der giver problemer, med mindre der kan trække kolde luft fra ydervæggene ind over loftet.

Betyder sådan en vindplade meget for varmeforbruget ? For tror da ikke der er sådan en i vores hus fra 1970 ?
Kan godt betyde en del, vinden blæser ind i enderne på isoleringen, og suger varmen(isoleringsevnen) ud.

Hvis man ikke har et undertag er det ret nemt at gå til selv...
Annonce
Nu er det ikke for at spamme denne tråd.
Men i mit 1½ plans hus er der varm skunk. Konsulenten fra ejerskifteforsikringen sagde der manglede et vindbræt. Jeg anede ikke hvad manden snakkede om (altså hvor det skulle være placeret). Men udfra den fine tegning kan jeg se det.
Mange tak.

På mit loft kan jeg så bruge samme princip som tegningen her viser. Det er super.
Jeg har 100/150 mm isolering på loftet og forestillig mig at pille eksisterende isolering op (der er også luft under spærfoden/dampsærren). Men når nu jeg anskaffer mig granulat, skal det så bare "plaskes" ud eller skal det presses ?
Bør jeg kontakte forsikringen inden da eller er der normalt ingen forsikringsproblemer i denne øvelse ?
Det er heller ikke sikkert at manden har ret.

Er huset med gesims, og der er benytte diffusionsåbent undertag og tagfoden er fuget til gesimsen, så er der ingen grund til det vindbræt.

Ellers ja, så kan du benytte den ovenstående opbygning.

Du skriver luft mellem spærfod og damspærre, men også at der er varm skunk, det vil sige du har også en dampspærre mellem etage adskillelsen ???
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis