Gulvvarme på førstesal - besværet værd?

Hej alle. Jeg er interesseret i folks synspunkter mht gulvvarme på første sal. Det udspringer af en diskussion imellem undertegnede og en kammerat som er ved at lave det. Vi skal selv til at lave førstesal om nogle år og overvejer gulvvarme, men jeg er kommet i tvivl da jeg egentlig ikke synes at vi bruger ret meget varme på førstesalen og har en god komfort. Så hvad siger I? Er det besværet værd nu hvor man alligevel skal have nye gulve på?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kommer meget an på konstruktionen på din 1. sal vil jeg mene.

hvis du har et bjælkelag med strøer på og så undergulv/gulvplanker, ville jeg helt klart gøre det, og så med varmefordelingsplader.

hvis du som jeg har, har betondæk, og ønsker at hæve gulvet så lidt som muligt (jeg har lige over 2 m til hanebånd og skråvægge) ville jeg ikke gøre det.

men der er ikke nogen tvivl om at komfortmessigt er det dejligt, og hvis du har bjælkelag er det lige til at gå til.
Hvis rummet nedenunder er opvarmet, vil varmen alt andet lige, stige op igennem og holde gulvet på din 1.sal lunt.
Vi har 2 badeværelser på 1.sal, hvor der er gulvvarme i det ene og ikke i det andet.
Vi har aldrig gulvvarmen tændt, der hvor det findes. Det er så elektrisk og dermed også lidt dyrt. Komfortmæssigt synes jeg ikke, der er nogen særlig forskel, idet gulvene aldrig er kolde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Jeg snart færdige med første sal og har valgt ikke at lægge gulvvarme i værelser og stue, da jeg regner med at det er begrænset hvor meget varme der skal til og der forventes at trække lidt varme op nedefra stueetagen. Men der er godt nok lidt diskussion om badeværelset. Hvis det ender med flisegulv, tror jeg vi laver gulvvarme i det ene rum.

mvh. Jan
Jeg ville lægge gulvvarme på 1.salen, bare for at slippe for radiatorerne, det er ikke så meget mere omfattende at lave gulvvarme på bjælkelag, men det er jo lidt mere bekosteligt hvis ikke der i forvejen er gulvvarme i huset, hvor man lige kan koble det på, og derfor skal ud og investere i bandesløjfe osv.

Men der er ingen tvivl om at specielt på badeværelser med klinker på gulvene, er gulvvarmen klar mest effektivt.
I gør det ikke just nemmere. Godt at økonomien slet ikke er til ombygning endnu :-)
om ik andet kan man jo ligge slanger og varmefordelingsplader hvis man aligevel skal i gang og har bjælkelag. det er ikke det der koster, så kan du jo altid koble shunten og reguleringen på senere .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis