Vinter opbevaring.

Jeg har før spurgt om vinteropbevaring men er i tvivl om temperaturen.

Jeg har følgende planter.

Sukulenter, oliventrærer (uha meget dyrt og det er gået galt 3 gange), meriam, citrus træer.

Der er for en formue så jeg ser helst ikke de får fejlagtig temperaturer.

Mit skur er isoleret men bestemt ikke frostfrit.

Så jeg har købt en olieradiator på 800W.
Men dennes temperatur går kun ned til ca. 10 grader.

Ved de 10 grader gik cirtustræerne i blomst så det er for meget kan jeg regne ud.

Jeg har købt sådan et kit her og sat på radiatoren istedet for den indbyggede.
http://www.velleman.eu/distributor/...?id=366742
Kunne være andre har problemet og lige mangler sådan en. 800W er jo 2 kr. i timen, og i denne kulde kører den jo næsten konstant.

Lidt modificering og den arbejder fra 0 til ca 30 grader istedet.

Men hvad er optimalt, jeg har sat den til 3 grader, nogen siger cirtus 1-10 grader, men hvad med resten af floraen.

Og vil det være mere optimalt med et par gammeldags elpærer på 60 W, Der er et vindue på 1x1 m. men der kommer jo ikke alverdens lys her om vinteren.

Har planter overhovedet nogen glæde af elektrisk lys fra en alm. pære, med mindre det er disse grow pærer.

MVH - Havemongolen


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart skal du være opmærksom på, at middelhavsplanter skal have lys om vinteren (også). Så at stille dem i et mørkt skur er et "NO GO". Dernæst skal de vandes let - men må ikke stå i "våd jord".

Oliventræet tåler let frost i kortere perioder (har haft mit til at stå i carporten de sidste par år... og tror lige, jeg skal hjem og have det ind NU), men de øvrige ved jeg ikke. Sukulenter tåler vel slet ikke frost???


Mvh.

Jan R.
Der er netop himmelsk lys i skuret, men kun som årstiden tillader (derfor spørgsmålet om elpærer). 3 grader er jo ikke frost, men jeg er nærrig.

"jeg skal hjem og have det ind NU", det er vist lidt sent, kan ikke se på dit postnumer om du bor i syd tyskland, men her har det været frost mange gange.

Vi har altså feset vores 3 sidste oliventræer af i mindre frost end vi har nu. Sur røv, 2 af dem er 2 meter og har kosten en mindre formue.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du skal have en rigtig "plantelampe" - alm. pærer hjælper intet (fik jeg at vide af gartneren). Har tidligere brugt min kælder til planteopbevaring, men den var for mørk til de sydlandske.

Undrer mig lidt med frosten og dine oliventræer - har de ikke "bare" mistet bladene? Oliventræer får en hel del frost i norditalien - og det klarer de jo???
Har haft succes med at klippe de "døde" grene af og stillet træet varmt og meget lyst - så kom det pludselig igen sidst på foråret, faktisk en hel fantastisk nyvækst.

 - og nej, er (tilflyttende) nordvestjyde - men havde fuldstændig glemt det træ....

Mvh.

Jan R.
Det var også mit håb for vores oliventræ. Grenene var stadig grønne inden under barken, altså måtte der være liv. Jeg klippede den skaldet, men der skete bare ikke en hujende.
Tror det har meget at sige hvorfra man vælger sin oliventræer. Dem fra norditalien er nok mere hårdføre end dem fra andre dele længere syd på.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Mit oliventræ, står op ad husmuren, tæt på en terrassedør, under den overdækkede terrasse. Det står, lige nu, så flot som nogensinde. Og vi bor i Karup-området, med nattemperaturer på ned til - 17 i øjeblikket. Det går fint.
Det får så også lidt vand en gang imellem. Måske ½ liter hver 14 dag.
Så lys og vand skal det have... også om vinteren.

Ligeledes har jeg 3 europæiske dværgpalmer stående ude i udestuen... de behandles på samme måde som oliventræet... det går fint...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Hmm, vores var nu også fint til om foråret, så foldede bladene sammen og blev brune og fald af. Da jeg så læste om de først kom igen når der blev dannet nye grene så var det jeg pelsede den uden resultat.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hmmmmmm.... så må jeg melde pas, og frygte forårets komme...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis