Buffertank eller konventionel varmtvandsbeholder?

Som man kan se i en anden tråd her, så er jeg igang med et større solvarme/isolering/energi projekt.

Et af omdrejningspunkterne i mit projekt er opbevaring af varme, både dagligt men også hen over sæsonerne (varmetank). Til varmt brugsvand og opvarmning af radiatorer påtænker jeg at anvende en buffertank med gennemstrømningsvarme til varmt brugsvand. Det fungerer ved at det kolde (evt forvarmede) vand kører igennem en speciel varmeveksler i buffertanken og varmes op i takt med at det bruges, i samme stil som visse gasfyr også har gennemstrømningsvarme. Dette betyder at buffer funktionen som traditionelt varetages af en egentligt varmtvandsbeholder med brugsvand, erstattes af en tank med det samme vand i, og brugsvandet bare "kører igennem". Dette medfører nogle fordele, bl.a. at beholderen ikke kalkes til (da der ikke tilføres nyt vand, med nyt kalk). Derudover kan man bedre lagdele varmetanken da der stort set ingen bevægelse er i vandet.

Konventionel opvarmning står stadig som backup (i det her tilfælde fælles fjernvarme i foreningen), men kun af den øverste del af buffertanken. Resten af tanken holdes varm med solvarme eller andre vedvarende energikilder.

Man kan indbygge PCM i en buffertank for at øge kapaciteten drastisk. PCM virker som en slags batteri, som man kan lade op og af så mange gange man vil, ved en bestemt temperatur. Se mere på f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_change_material

Hvis der er nogen med erfaringer i buffertanke som har nogle råd her hører jeg meget gerne.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er en god tegning af hvordan det fungerer:

http://www.heatweb.com/products/cylinders/heatbank/heatbank.htm

Hold musen over figuren for mere forklaring

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis