Solfanger og solceller - i samme panel?

Jeg har hørt om - men endnu ikke fundet - solenergipaneler som har solCELLER yderst og indbygget solVARME inden i. Nutidens teknologi af solceller kan kun anvende et meget smalt område af spektret, så resten af solen bruges til konventionel solvarme. De er sikker meget dyre, men hvis jeg kan få solvarme OG producere strøm i samme panel, er det meget interessant.

Hvis der er nogen der kan henvise til disse specielle paneler, hører jeg meget gerne. Det skulle være noget der er oppe i Tyskland, hvor de har gunstige regler for produktion af grøn strøm.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt lige selv en af dem her:

http://www.solarus.se/en/products-and-applications/hybrid_system/

Nogen der kender til andre fabrikater eller måder at gøre det på?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Pris ved forespørgsel på 8 paneler af 2.5 m2 brutto er 6600 SEK plus 25% Svensk moms (pr panel), som med dagens kurs bliver omkring 6000 DKK MED moms. Dimensionerne på hvert panel er 2,5 x 1,0 meter, netto effektive m2 er 2,17.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Yderst spændende tråd. Jeg er med på en kigger :-)
Hansi
Det SMARTE er at man kun bruger en lille mængde solceller, med spejle som reflekterer lyset op til 3,5 gange det lys de ville få med direkte indstråling alene. Dette betyder at der selv på dage med overskyet er lys nok til at producere strøm. Derudover betyder det en væsentlig besparelse - bedre udnyttelse - af de dyre solceller. "Ulempen" er (og det er så alligevel ikke en ulempe) at solcellerne derved bliver noget varmere, og at de mister deres effektivitet MED MINDRE de køles ned. SMART at man så "køler" dem, fordi man alligevel har brug for varmt vand og opvarmning, og DERFOR fungerer de som både solCELLER - og - solFANGERE.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

(forkert tråd)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Skal selv ud og have solvarme og den pris du har fået oplyst på combi paneler er langt fra afskrækkende, så hvilken forretning har du spurgt, og kunne de sige noget om, hvor mange Kwh de kan producere pr. panel?
Ellers en god ide du har dig der :o)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er Solarus, se link ovenfor.

De har faktisk et oprindeligt panel efter samme mønster, men uden solceller, kun opvarmning. Den NYE model, som kommer ud nu er med solceller. De har fået indskudt kapital og er ved at flytte produktionen til en langt større fabrik.

Det skulle være 135W el pr m2 og 500w varme. Man kan se princippet i det her PDF dokument:

www.b2match.com/innoforum/docs/Solarus.pdf

Der kan man også se hvordan det virker med spejlene. Det er så smart at når solen står højest og man normalt har problemer med for meget varme, og for lidt forbrug, så yder den her mindre end konventionelle systemer - pga spejlene. Men det betyder også at panelerne ikke kan monteres lodret, kun vandret, ellers virker spejlene ikke som designet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har bestilt 12 paneler men kan først få dem i April en gang, muuuligvis lidt før. Så hvis du skal bruge nogen inden for et par måneder skal du nok lige kontakte dem snart. Hvert panel opgives til 1 x 2,5 meter, men det er inkl lidt plads imellem hvert panel til montering. Jeg har 7,2 meter på tværs, og de siger at det er OK med 2,4 meter til hver. Hvert panel skulle være 2,17 m2 netto, dvs med 12 paneler får jeg 26m2 totalt, eller 3500W el og 13000W varme ved maks ydelse. Fordi lyset koncentreres en faktor 3,7, betyder det at de OGSÅ laver el når det er overskyet, da der stadig er lys nok. Solceller monteret direkte i sollys uden spejle falder hurtigt til praktisk taget ingen ydelse, når det er mere overskyet, og da solcellerne stadig er meget dyre, hjælper det gevaldigt at koncentrere lyset på dem. Problem er at de skal køles for at virke ordentligt, og det er her at det er så smart at køling af solceller = opvarmning af buffertank (eller anden opvarmning).

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Rettelse: Med 12 Solarus paneler får jeg 3500 Watt peak el OG 18000 Watt peak varme

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis