fenderliste skylla 2 11-07-2003 07:40 Hvordan skifter man nemmest fenderliste på en LM 27, gode tips ønskes 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Sir John 1 16-07-2003 13:21 Jeg håber Du kan bruge mit råd, jeg har selv lige skiftet fenderliste på en LM 23.Først tager du en snor og måler hvor lang fenderlisten skal være, læg 1 mtr. til.Når Du har målt nøjagtigt målet, trækker Du 4% fra på lgd. og skærer gummilisten skråt så den passer til agterenden.Så tager du en olietønde og fylder vand i og varmer vandet op med en stor bunselbrænder som blikkenslagerne bruger.Det tager lidt tid men det virker.Tag et stykke fladjerne ikke for tykt og varm op, sæt gummilistens ender som du har skåret skråt på hver sin side af det varme jern til gummiet begynder at smelte hold derefter gummienderne sammen, så gummiet smelter sammen og lad det køle langsomt af, så Du har en nærmest stor elastik.Når gummiet er koldt og holder godt sammen, lægger Du fenderen i det varme vand gerne på kogepuntet til den er rigtig blød.Start med agterenden, mål fårst op med tape eller andet midten af fenderen efter hvor samlingen af fenderen der skal stævnen være.Hav spec. lim til gummifenderen men lim ikke før Du har fået listen sat på.Det skal gå rimeligt hurtigt og man skal helst være 3 prs. 1 skal sørge fenderen er på plads i stævnen og 1 prs. skal sørge for den er på plads agter.Det er hårdt arbejde at få gummifenderen på plads, men det kan lade sig gøre.Det vigtigste er at sammensvejsningen af gummiet holder, hvis Du ikke er sikker prøv hellere 1 gang til.Håber Du kan bruge mit rådhilsen John
ThomasB 1608 16-07-2003 16:53 Hej Her i sommervarmen, kan man bare lade fenderlisten ligge i solen i 30 minutter, så er den helt blød.MvhThomasB