Projekt: Ombyg 1980 rækkehus til moderne standard mht energi og konfort


Jeg søger råd og erfaringer fra andre mht at anvende solvarme, buffertank, efterisolere, PCM varmetank mm. Mit formål er at vise i hvor høj grad et eksisterende 30 år gammelt rækkehus kan gøres miljøvenligt, ved at kombinere flere forskellige teknologier på en intelligent måde.

Haves: Enderækkehus, 1980, typisk for perioden. "Tvungent" fælles fjernvarme, betaler efter forbrug men også til fælles faste omkostninger (kan ikke afmeldes)

Ønskes: Tilnærmelsesvis lavenergihus

Mangelfuldt isoleret, især omkring skunk, sokkel og brandvæg. Brandvæg til nabo skærer igennem og helt til ydervæg, som udgør en enorm kuldebro som suger varme ud af huset. Man kan tydeligt se det når der er sne på taget, der er en stribe med meget mindre sne hvor brandvæggen er. Det gælder både for ydervæggen ud for brandvæggen samt taget. Fundamentet på samme måde: Der er støbt betongulv i stueetage, som går HELT til fundament, uden nogen isolering. På termografi foto kan man på en kold dag se soklen lyse op som en glødetrådspære, og varmen kan tydeligt ses i jorden helt ud til omkring en meter fra huset. Indenfor på gode frostdage som disse kan man mærke hvordan gulvet bliver koldere, jo tættere man kommer på ydervæggene (fundamentet)

Min plan:

  • Isolering af skunk
  • Indvendig isolering af brandvæg (isolerende beklædning invendig som derefter udgør ny vægflade)
  • Udvendig isolering af sokkel (ned til ca 50 cm dybde, 2 lag 10 mm specialisolering, eternitplade udvendigt som fuges op og med panel til forsegling øverst)
  • Udskiftning af alt glas til superlavenergi, evt skift af vinduer/vinduesindfatninger eller efterisolering af samme (afventer termografirapport)
  • Solvarme, ca 15 m2, evt kombineret solfanger/solceller
  • Buffertank i stedet for varmtvandsbeholder, 800-1000 liter med gennemstrømningsvarme til brugsvand, lagdelt og forberedet for solvarme mm, evt med PCM element(er) indbygget (leder jeg efter pt)
  • Udbygning fortil på ca 6 m2, vandbåren gulvvarme etableres med indbygget PCM 26 i støbt gulv og evt også i klinkerne.
  • Varmetank på ca 2 m3 (til at starte med) i jorden under udbygning (se ovenfor). PCM salt, kombineret PCM 45 med PCM 58 elementer i
  • Genvinding af varme i afløbsvand, ved at føre det kolde vand ind i en slange rundt om faldstamme, for at forvarme det før det varmes op til varmt brugsvand (gennemstrømningsvarme)
  • Montering af Nilan/Genvex modstrømsvarmeveksler for at beholde så meget af varmen som muligt, før luften udskiftes. Luftindtag gennem lang slange gravet ned i jorden forvarmer luften når den er under ca 5 grader, og køler den, når den er over 20 grader (og der er brug for køling i huset). Ved mellemliggende temperaturer tages luften ind uden om jordslangen.
  • Central styring via Mac Mini, som jeg selv regner med at sætte op til formålet. Jeg vil måle temperaturer og flow, styre varmen med ventiler, spjæld og variable pumpehastigheder. Tidspunktet på døgnet og datoen i sæsonen medregnes, sammen med vejrudsigt fra DMI eller anden kilde, for at komme forventet udbud af varme/sol og ønsket behov i forekøbet. Eksempel: Hvis det er december og klokken er 11, temperaturen i solfangeren 35 grader, så kommer den nok ikke meget højere, og vil ikke kunne bruges til opvarmning af brugsvand den dag. Varmen pumpes enten i bunden af buffertanken, indtil den når ca samme temperatur, derefter i gulvvarmen eller varmetank, alt efter disses temperaturer. Modsat på en varm sommerdag, om morgenen, temperaturen er allerede 40 grader med stigende tendens: Varmen pumpes ikke rundt før den når 60 eller mere, til toppen af buffertank eller i PCM varmelager. Der er mange andre variable, dette er bare et par eksempler på styringen.

Det her er et større projekt! Jeg har tonsvis af ideer, og prøver at bygge det hele sammen på en måde så jeg får maksimum ud af energien, uden at det går hen og bliver molbohistorien med "storken i kornet". Jeg starter fra bunden med en 2 m3 PCM varmetank, i forbindelse med udbygning og efterisolering. Det andet kommer bagefter.

PCM betyder phase change material, det har også andre navne. Se her http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_change_material

Det er en slags salt som smelter/krystaliserer ved en bestemt temperatur, på samme måde som vand fryser til is ved 0 C. PCM kan fåes til at virke ved forskellige temperaturer. Nogen bruges i gulve eller møbler, og er typisk PCM26. And kan bruges f.eks. i bunden af en buffertank, PCM 45, eller i toppen, PCM58. Hvis man skal have en stor varmetank til langtidsopbevaring af varme fra sommer/efterår og ind i vinteren, så skal den være rimelig stor (hvis der f.eks. bruges vand). Vand optager energi rimeligt lineært mellem 0 og 100 grader, hvis det ikke er under tryk. PCM har en massefylde på ca 1.4 alt efter fabrikat, og derudover hæves "frysepunktet" til en temperatur der kan bruges til noget. En god vinterdag med sol kan man måske komme op på 40 grader i solfangeren, som ikke er nok til at opvarme brugsvand. Hvis bunden af bufferen er over 40 grader og gulvet er varmt nok, så kan man ikke bruge varmen til noget. Men hvis f.eks. gulvet indeholder PCM26, så vil temperaturen i gulvet ikke overstige 26 grader før alt PCM materialet er smeltet. På samme vis vil temperaturen i gulvet holde sig på 26 grader når varmekilden fjernes, indtil alt PCMen er størknet. På den måde kan man holde på varmen længere, både dagligt men også på tværs af sæsoner, hvis mængden af PCM er stor nok, og isoleret ordentligt.

...

Hvis der er nogen her der sidder inde med ideer eller erfaringer hører jeg MEGET gerne. Det er meget vigtigt at jeg ikke halvvejs igennem projektet får alt for mange "Vi skulle have gjort ... i stedet ..." oplevelser. Jeg prøver at gennemtænke så meget som muligt, forudsige problemer der kunne opstå. F.eks., at PCM udvider sig med ca 10%, så der skal være luft til at det kan udvide sig (og ikke gør skade på tanken)


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg søger råd og erfaringer fra andre mht at... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Også lige grunden til det nok ikke lige er så udbredt endnu.

I øjeblikket er fx gipsplader med PCM ca. 10 gange så dyre som almindelige gipsplader…
Svar til flere:

Ja, regnvand til toiletskyl mm er også noget jeg er interesseret i men det kommer som det næste i rækken, ligesom elbil også er planlagt som erstatning for nuværende benzindrevne bil (men det bliver ikke lige foreløbig).

PCM er IKKE noget nyt, men ligesom andre teknologier (f.eks. internettet) har det kørt i længere tid i en slags dvale, og først nu er der ved at ske noget. Der er mange andre producenter end dem nævnt ovenfor, f.eks. har jeg fat i nogen fra Bombay, hvor deres Europæiske repræsentant er i Holland. Hvis man kan Hollandsk eller bruger f.eks. Google Translate kan man se noget om det her: http://www.autarkis.nl/pcm_wat_zijn_pcm_materialen.html . Firmaet fra Mumbai (aka Bombay) kan ses her http://www.teappcm.com/products.htm . Materialet koster et par EUR pr kg, så det er rimeligt dyrt, men det holder "for evigt" eller der omkring. Der er billigere kemikalier man kan bruge, f.eks. noget man også bruger som fyldstof i vaskemiddel, men ulempen ved dette er at det mister varmekapacitet hver gang det smelter/størkner.

PCM kan finde anvendelse flere steder, enten i møbler eller indvendig beklædning af boligen (loft eller væg f.eks), i gulve, i varmtvandsbeholdere og i deciderede varmelagre. Man skal være opmærksom på at den slags PCM som er salte ætser metal, så det må ikke være metaltanke, MEN man gør ofte det at tanken indeholder vand, med nogle plastik elementer i med PCM i, som man kender det fra fyseelementer f.eks. Der findes allerede PCM elementer til enten at køle eller varme, som altså er samme princip, men man må ikke forveksle det med de kemiske poser man åbner som giver varme til hænder og fødder på skituren (de virker kun en gang, da det er en kemisk reaktion med ilt når man åbner dem)

Som rettelse til mit projekt, med ny viden jeg har fået idag, så bliver varmetanken i jorden sandsynligvis en tank med vand i, med PCM elementer indbygget i, f.eks. PCM30 i bunden og PCM58 i toppen. Dette gør at varmen lagres trinvis, da man kan sammenligne PCM lidt med batterier eller elektrolytter inden for elektricitet.

I stedet for en konventionel varmtvandsbeholder har jeg jo tænkt mig at skulle have en buffer med gennemstrømningsvarme, og jeg overvejer at få den specielbygget så jeg kan få monteret PCM elementer i tre lag, inden i buffertanken.




Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Man kan også finde PCM under navne som "molten salt", "thermal salt" eller "solar thermal storage"

Her er et par flere links om det:

http://greeninc.blogs.nytimes.com/2009/03/02/storing-solar-power-in-salt/
http://www.greentechmedia.com/green-light/post/solar-thermal-with-molten-salt-energy-storage-solarreserve-heads-to-nevada/

Men der er masser at finde på Google, næsten FOR meget til at hitte rundt i det

Det er ikke SÅDAN HER http://www.solar-reserve.com/technology/ProcessFlowDiagram.pdf jeg har tænkt mig at bruge PCM, men det viser at man kan bruge det på mange forskellige måder.

PCM er for varme hvad batterier er for elektricitet ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hvor maget varme kan der akkumuleres i de her materialer i forhold til vand? Altså svarer det f.eks. en temperatur forskel på 20 grader af vand?

Venlig hilsen

Jens

Har du set at der er et projekt i gang i Århus området, hvor Reraldania har renoveret nogle huse for at formindske deres energiforbrug.

http://realea.dk/Ejendomme/V-ae-lg%20ejendom/Project.aspx?id={D36F64A5-E59E-48D6-9CC9-7A850BA27554}&imggroup={A9CA22FF-1BCF-4FA9-98FE-FD2D4E42B329}&img=3

I din liste over hvad du gerne vil ændre savner jeg isolering af vægge, gulv og loft, du har kun nævnt brandmuren.
Generelt er forbedring af isolering og vinduer de ændringer der hurtigst tjener sig ind.
Du har ikke fortalt hvordan huset er opbygget, tagtype, ydervægge, gulvkonstruktion, hvis vi kendte det ville det være lettere at komme med konstruktive forslag (mit tidligere indlæg var nok mere realistisk end konstruktivt) med hensyn til hvilke ændringer der har en rimelig tilbagebetalingstid.

Vi har sidste sommer fået blæst 250 mm papiruld ind på loftet (der tidligere havde 100 mm dårligt udlagt glasuld) det har sænket forbruget i okt. nov. og dec. med næsten 20% selvom graddagtallene for de samme måneder var ca. 10% højere i 2009.
Denne efterisolering kosstede ca. 15.000 for 145 m2.


Annonce
Forskellige PCM leverandører:

http://www.teappcm.com/products.htm / http://www.autarkis.nl/producten.html (Den Hollandske distributørs side er på Hollandsk)

http://www.rubitherm.com/english/index.htm - de her vil ikke levere til private, de vil vist ikke engang oplyse om prisen

http://www.micronal.de/portal/basf/ien/dt.jsp?setCursor=1_290798 - hvis man vælger tysk som sprog i stedet for Engelsk så tror jeg der er flere detaljer om det

Og der er mange flere så vidt jeg ved, det her er bare nogle af dem. Der skulle være nogle i Sverige også, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde dem.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Opdatering af projektet: PCM bliver der ikke noget af som det ser ud nu. PCM er så dyrt at det kun kan betale sig hvis man går igennem PCM cyklusen f.eks. dagligt, ellers er der andre teknologier hvor man får mere energi for pengene.

Jeg har ikke fået mine solvarme/el paneler endnu, desværre. Men det meste af resten af det er klar, inklusive udbygningen af huset. Ud over at jeg kommer til at spare ressources i form af vand, varme og strøm, så er der en del komfortforbedringer, f.eks. gulvvarme, vandhaner med sensor, solopvarmet "instant hot water" til f.eks. madlavning, kaffe mm, mere lysindfald ... og meget andet.

Men det er et stort projekt, og at mangle solpanelerne, er som at have bygget en bil færdig, men motoren stadig er ved at blive bygget.

Der kommer til at være ca 30 m2 brutto (26 m2 aperturareal) solfangerpaneler fra www.solarus.se (hybridmodellen).


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Super spændende. Hold os endelig opdateret !

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis