Ingen varme i stueetagen - har haft vvs-mand på besøg

Hej,

Jeg har brug for hjælp til løsning af et 'lille' problem, som min vvs-mand betegner som 'Det giver ingen mening'.

Jeg bor i et rækkehus i to etager. Jeg har varme på 1. salen og varmt vand, men ingen varme i stueetagen. Jeg er koblet direkte på fjernvarmen. Problemet opstår, når vi kommer på et par minus grader. Når vi nærmer os nul grader igen, så kommer varmen igen i stueetagen.

Jeg havde samme problem sidste år, hvor der blev udskiftet en 'dims' i kælderen, som sidder lige før en måler, der viser knap 40 grader. Troede det var løsningen, men problemet kom igen i år, så grunden til, at det 'virkede' sidste var, at temparaturen udenfor steg igen!
Nu er alle termostater/ventiler skiftet, systemet skyllet og luftet flere gange. har forsøgt at lukke for varmen ovenpå. Men intet har hjulpet. Dog holdt varmen 1½ time efter vvs-manden var gået i dag, så vi kom lige op på 20 grader i stuen

Er der nogen som har et forslag til hvad det kan være, så selv vvs-manden er på bar grund?

Hilsen Chili
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Det lyder som mit hus, det vil sige du kører på et 2 strenget system, et der kører på underetagen og et der kører til overetagen, jeg havde samme problem sidste år, og efter besøg af vvs uden resultat, startede jeg fra en ende af, ( hvor din varme kommer ind i huset ), det viste sig at jeg havde en kuglehane der var delvis lukket til den ene streng, hviket førte til at så snart vi kom under minus 5 grader, så kom der ikke nok varmt vand gennem min streng der kørte på underetagen, da jeg havde åbnet helt for denne kuglehane kørte alt igen, men tag en hane af gangen og efter 3 timer tager du næste hane eller termostat du møder, og inden længe vil jeg sætte penge på at du finder den der er problemet, grunden til vvs manden ikke fangede min var lige netop at et så nyt hus som mit ikke skulle køre på 2 strenge.

Mvh

Torben

 

jagtoasen søger hjælp

 

VVS manden lukkede for varmen ovenpå, men det gav ingen varme nedenunder - har dog overvejet at prøve det igen.
Han sagde også der var to strenge, men det ser ud til, at de skiller inde i muren, og derfor ikke har to haner.
Jeg ved ikke om det hedder en begrænser den 'dims' der sidder ved udløbet. Men der sidder noget man kan skrue på i intervallet fra 1 til 5, men jeg synes ikke der sker noget, når jeg har skruet på den.
bor du til leje eller har du købt inden for de sidste par år

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg er næsten 100% sikker på at du har en hane der sidder et eller andet sted i huset, evt en belofix der sidder på et af dine rør, og den er så delvis lukket, hvor bor du henne i landet....?
Er det ikke for langt væk fra nordjylland vil jeg gerne komme og hjælpe dig hvis du gerne vil have hjælp

Torben

 

jagtoasen søger hjælp

 

Det er næppe en hane der vil afspærre konstant idet, som jeg forstår fremstillingen, kommer der varme når udetemperaturen ændres., Men hvis du med en hane der er delvis lukket mener en indreguleringsventil der doserer en given vandmængde til henholdsvis stue og første sal kune der måske være noget om snakken. Grunden til at jeg spurgte om der kom varme på i stuen når der var lukket på første salen kunne, hvis det var tilfældet, tyde på at der måske netop manglede en sådan hane der kunne splitte vandmængden således at de radiatorer der var nemmest at forsyne ikke "stjæler" alt vandet.

Har du prøvet at snakken med fjernvarmeværket, der er mange værker der tilbyder en gratis gennemgang af installationen, med henblik at opnå besparelser.

Jeg kommer lige i tanke om at spørge dig om du har egen cirkulationspumpe og "blandesløjfe" eller er det værkets tryk der driver vandet rundt i dit anlæg og du derfor har den fremløbstemperatur som værket nu engeng giver dig ?

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis