trangia kogesæt den med spritbrænder.

er der nogen der kender trangia kogesættet med spritbrænder.!

jeg har en primus multifuel brænder. med sigg flaske med pumpe.

jeg har prøvet med blyfri benzin. "den brænder som gas brænder"

den er meget effektiv.

den har vært med på flere cykel ture.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans.
Jeg har flere modeller jeg er dog mest til min Primus Optimus, hvor jeg bruger den fine petrolium. Trangiaen med spritbrænder er en værre grisse-brænder, også selvom man fylder lidt vand i spritten.
Jeg har altid været lidt bange for de der benzin brændere, jeg syntes de er for farlige at bruge inde i et telt. Og der er da ikke noget der er bedre end at kunne tænde for primussen en tidlig morgen sidst på året, hvor der er rimfrost på dynen. AAAAHHH der bliver godt nok lummert på igen tid.

 V H.  Håndværkeren
Nu bliver jeg nysgerrig. Bliver det bedre når der kommer vand i spritten?

Jeg har også en multifuelbrænder. Jeg har brugt almindelig petrolium. Jeg synes det var et forfærdeligt svineri med sod på brænderen når den skal forvarmes.

Venlig hilsen

Jens

Nej den går ikke, men du kan bruge tændpasta istedet for sprit. Det er sådan en gullig géle som bla. kan købes i spejder sport, men jeg har før købt det i Tyskland hvor det kun koster en tiende del af spejdersports priser.
Det er på Trangian vi fylder 10 % vand i spritten så den ikke soder så meget, men det er jo også blot en åben spritbrænder. Der kommer så godt nok stadig lidt sod på kogegrejet, men det er meget nemt at tørre af igen.

Fordelen ved at bruge tændpasta er at der ikke så let vælter sprit ud over andre steder på brænderen når du fylder på. Der skal heller ikke bruges så meget som hvis det var sprit. Eneste minus er faktisk at det efterlader en lille tynd slagge i bunden af forvarmer skålen, men den kan rages ud med en træpind.
Men jeg vil nu anbefale dig at bruge den dyre rensede petrolium til ca. 35,00 kr. pr. liter. Den er knapt så hård ved dyssen, som jo efterhånden er svær at anskaffe.
fidusen er at man bruger primus multifuelbrænder i trangia sættet
der køre på benzin.!

primus multifuelbrænder.
den kan køre på stortset alt brændbare væsker.!
lige fra sprit til diesel.!!!

jeg fant en fidus i at købe en 5 ml.sprøte med kanyle.
fra apoteket men kanylen filede spidsen flad og reffede den
med sletfil (flad enhukket savfil)
så denne ikke laver revage i brænderhylsteret
selv med kanyl hætte på.!

fidusen er at suge lidt brænstof op i sprøjten fra flasken og sprøjte lidt i "filt"ringen
under brænderhovedet.!
og andtænder den nede fra inden flasken med pumpen kommer på
med koplingen på slangen fra brænderen.
den skal blot trykkes sammen.
og ved afmontering er at trække "låseringen" tilbage uden at den spilde
brændstoffet højst et par dråper.!
og pumper den op og lige der hvor flamen ved at brænde ud
og der åpner du for brænderen.
og den brænder som gasbrænder.!

tilberedning forgår udenfor teltet med benzin.
trickset er vende hullerne i vinden så koger vandet hurtigere. :-)

håndværkeren.
   
når du laver mad indøre.
så har du vel en villa telt.!
Nej et villa telt har jeg ikke, det er dog lidt begrænset hvad du kan have med i sidevognen vægtmæssigt, tidligere havde jeg et Tunnel telt med god siddehøjde, men jeg er blevet for gammel og magelig til at ligge og kravle rundt på alle fire. Så nu har jeg et hvor jeg kan stå fuldt oprejst selv inde i sovekabinen, og jeg er jo kun 190 cm. høj. Teltet er lige tilpas stor til min hund og jeg, selvom det kaldes et tremands telt. Og ja jeg har altid lavet min mad inde i teltet. Jeg har lavet sådan en kasse hvor brænderen kan stå på en stålbakke der er hævet ca. 8 cm. over teltbunden og hvis låg så virker som et mini køkkenbord.
Annonce
så du er rimelig høj mand.
og jeg er 185cm.
Oh ho. nu ud over alt det sjove så har vi i vores familie altid i 30 år camperet med primusser i køkkenet. De virker ned til de temperaturer hvor vores lyst til camping er længe overstået. vi har tit haft lidt konkurrence om morgenkfaffen med folk med en gaskoger og fik kaffen først.
Min kone er medlem af Dansk Primus Union og kan derfor slet ikke beskæftige sig med gas udenfor køkkenet. Trangria er vist kun for bjergvandrere. Ved ikke.

 varmetossen

Jeg forstår heller ikke alle dem der absålut skal have gas apparater i deres båd, jeg har altid brugt primus af en eller anden model. Den umiddelbare fordel er at de giver væsentligt højere varme, og så er der ingen fare forbundet i brugen så længe man holder sig til enkle regler.
Skrevet af Håndværkeren på 06 jan 2010 22:53
Nej et villa telt har jeg ikke, det er dog lidt begrænset hvad du kan have med i sidevognen vægtmæssigt, tidligere havde jeg et Tunnel telt med god siddehøjde, men jeg er blevet for gammel og magelig til at ligge og kravle rundt på alle fire. Så nu har jeg et hvor jeg kan stå fuldt oprejst selv inde i sovekabinen, og jeg er jo kun 190 cm. høj. Teltet er lige tilpas stor til min hund og jeg, selvom det kaldes et tremands telt. Og ja jeg har altid lavet min mad inde i teltet. Jeg har lavet sådan en kasse hvor brænderen kan stå på en stålbakke der er hævet ca. 8 cm. over teltbunden og hvis låg så virker som et mini køkkenbord.

Sig mig, har du så hunden med i sidevognen?? Det ville jeg sgu gerne se et billede af.
Ja selvfølgelig er hun med, jeg har lavet sådan en kasse med vinduer i, så hun kan kigge ud.
Den er isoleret til vinter brug også og i låget er der en lille lem som hun kan stikke hovedet op af, men hun trækker det ned når farten kommer over 50 kmt. Hun er så tryg ved den at hun på lange køreturer bare lægger sig til at sove, i går var jeg lidt misundelig på hende. Da jeg kørte hjem fra Sønderborg  regnede det temlig voldsomt, og jeg havde kun overalls på og min jakke, jeg var gennem blødt i løbet af 5 minutter. Hun lå bare der og snorkede lunt og tørt.Jeg skal se om jeg kan finde et billede hvor hun sidder der i kassen, ellers må jeg lave et nyt. Der utroligt mange tourrister der lige skal tage billeder af hende når jeg er i Sønderborg eller andre steder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis