Valg af fittings ved installation af opvaskemaskine

Hej LDS'ere

Har nu i mange år hentet uvurderlig viden her på Lav-det-selv i forbindelse med renovation og byggeri i hytten, men nu er jeg stødt på en udfordring som ikke kan søges i forummet.

Med reference til denne tråd, hvor to yderst kompetente brugere giver lidt fagviden omkring kobberioner & spændingstæring ved blanding af kobber og jern ifbm. udvidelse af afgangene under vasken ved installation af en opvaskemaskine:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/34823/afv/topic/

Som det fremgår af billedet her taget under min køkkenvask, har vi med et 70'er hus at gøre, og dermed er vandtilførslen ikke pex som ved nyere installationer, men jern (??).

Hvad gør jeg i denne forbindelse, når føderørene er i jern - skal der her bruges kobber/messing eller vil det rigtige være her at fortsætte med t-stykker, bøjninger mv. i galvaniseret jern?

De fleste balofix'er som kan findes på nettets vvs-butikker og i byggemarkederne er af materialet "crom" - og da jeg ikke er videre skarp ud i fysikken eller navnene på alle disse materialer, kommer selvfølgelig spørgsmålet hvad blandingen af crom / kobber / messing / jern har af indvirkning på hinanden?

På forhånd mange tusind tak for hjælpen! Konen er ved at miste tålmodigheden med hendes opvaskemaskine der har stået pænt "installeret" i køkkenet et par måneder, bare uden vand ;-))

/Mads B.


De Bedste Hilsner

Mads B.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville bruge et messing t stykke og så få skiftet rørene til vasken ud med plast - de er nemmere at arbejde med :-)

/cs

Det ser ud til at der plads til et galvaniseret T der hvor omløberen fra blandingsbatteriet er monteret - så på med et T stykke, sæt et kort nippelstykke på, afkort røret fra blandigsbatteriet og sæt en ny omløber på.. Genmonter røret fra blandingsbatteriet på nippelstykket. - og så ville jeg vælge at sætte en hane med kontravenil på til opvaskemaskinen. Brug pakgarn - ikke siliconetape og sæt nippelstykket på T'et før du skruer det på røret.

mvh
gug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis