Trægulv med matlak vs. olie?

Vi står snart og skal vælge trægulv til hele huset. Vi har besluttet os for et ét-stavs parketgulv i eg, men vi er i tvivl om, hvorvidt det skal være med hvid matlak eller hvidolieret (det skal i hvert fald være lyst).

Nogle snakker om, at olierede gulve bliver trist og gråt, der hvor det bliver brugt mest. Andre siger, at lakerede gulve bliver meget grimme med tiden. Vi er klar over, at begge typer gulve skal plejes i ny og næ, men hvad er lettest at holde, og hvad holder sig pænest?

Og er der nogen, som har erfaring med trægulv i køkkenet? Vi har indrettet huset således, at køkken, alrum og stue er ud i ét. Derfor skal der enten være samme gulv i hele rummet eller klinker i køkkenet. Jeg hælder mest til trægulv i køkkenet, så der er samme gulv i hele det store rum. Men hvis det er svært at holde, må vi lægge klinker istedet og lave en pæn overgang til trægulvet.

Hilsen Henriette

 

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok vælge den larkerede model, da den olierede er mere difutions åben, og dermed hurtigere samler skidt nede i porene i selve træet. Du kan sagtens have trægulve i køkkenet, hvis du altså lige vasker det over hver aften med sæbespåne vand. glaserede Klinker er nok det bedste du kan have i et køkken.

V.h.  Håndværkeren
Hej hej
jeg vil nok også vælge lak.. men olie behandlet gulve er nemmere af gøre pæne igen, bare tør gulvet over med en gang ny olie
det er svære med lak. hvis der er ridser skal det slibes for af få det pænt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vores dagplejemor fik lagt olieret askegulv i hele huset i forårt 2009. 6 måneder senere blev hele gulvet brækket op igen og der blev lagt et nyt askegulv med hvid matlak. For når ungerne tabte noget mad kom der en plet hun ikke kunne få væk igen. Det nye gulv er hun meget glad for. Af skade bliver man klog. :o)
Samme historie hos mine forældre. Det 10 år gamle olierede trægulv så meget slidt og beskidt ud. De fik også lagt et lakeret trægulv som de også er blevet meget glade for. Begge gulve er af mærket Timberman.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Ja lak er mere rengørings venligt og slidstærkt. Men bliver der først slidt eller riser igennem lakken er det helt forfra med afslibning og lakering,, Til Mads,, det gulv dagplejemoren havde kunne bare have blevet let slebet og så lakeret,, måske
Fruen fik gennemtrumfet ludbehandlet trægulv i køkkenet.
Det er ikke godt.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til NJL.
Kommunens forsikring erstattede gulvet. Derfor denne "vilde" løsning med at brække et nyt gulv op. Trægulve er flotte men de er mig lidt for sarte. (man kan ikke samle mc´en i stuen) :oD
Jeg er mere til klinker og gulvtæpper. :o)

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Jeg ville vælge et laminat gul til et køkken
Ligner rigtigt trægulv og op til 15års garanti
Og ikke så modtagelig for spilt mad mm

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 05 jan 2010 19:32
Jeg ville vælge et laminat gul til et køkken
Ligner rigtigt trægulv og op til 15års garanti
Og ikke så modtagelig for spilt mad mm
Jeg er ikke så meget for laminat er mere til den ægte vare, selvom det til nogle formål kan være et bedre valg.

Lamelgulve og massive trægulve fåes da også med 15 års garanti, så skulle ikke være grunden til at et lamelgulv blev valgt fra...

Tak for jeres svar.

Jeg tror vi vælger at lægge klinker i køkkenet. Jeg orker simpelthen ikke at vaske gulv hver dag. Og så kunne det tyde på, at vi bør vælge et gulv med matlak. Vil gerne have et gulv, som holder sig flot i længden. Om vi skal vaske og oliere eller slibe og lakere, kommer i min verden ud på eet. Et laminatgulv ville vi aldrig vælge. Selvom det helt sikkert er "børnevenligt". Jeg synes ikke, at det ligner rigtigt trægulv.

Er der flere der har nogle input, så er I velkomne.

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også