Hvad er op og ned på røgrør?

Jeg har lige modtaget med fragtmand nogle røgrørsstumper som jeg skal have sat på min brændeovn. Det er en Varde Thurø1 med topudgang. Jeg har et forskydningsrør som forskyder 8 cm, en 90 graders bøjning og et 15 cm rør. Forskydningsrøret skal sidde nederst ovenpå det kommer så bøjningen og derpå det korte rør på 15 cm som skal ind i murbøsningen.
På bøjningen sidder der en renselem, men den sidder på den del af røret som har indsnævring  Jeg havde den forestilling at renselemmen skulle vende vertikalt og ikke horisontalt, men jeg kan ikke få det til at passe på udgangen på brændeovnen hvis jeg vender alle indsnævringerne nedad. Det virker også mest logisk i mit hoved at indsnævringerne vender opad så man ikke får røg der siver ud.
Men jeg er lidt lost lige nu må jeg ærlig indrømme

Med venlig hilsen

Katrin

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du har da fuldstændigt ret, så bare gi dig i kast med jobbet. Jeg har selv den samme ovn og det er kun nede på selve ovnen det er lige omvendt, men der sidder så også en krave inden i røgafgangen som røret støtter på. Din renselem SKAL sidde lodret.
 Det første stykke fra ovnen skal jo være et uisoleret stykke, og jo længere det er jo mere varme fra ovnen vil du kunne udnytte.
Kunne tænkes der manglede en overgangs ring, ikke et ukendt begreb, jeg måtte vente 5 måneder inden jeg fik de sidste dele til skorstenen.

V.h.  Håndværkeren
Så altså rørene skal sidde sammen så man sætter det næste rør udenpå det første? Er det rigtigt forstået?
Men det er jo fysisk umuligt med bøjningen...
På min ovns røgafgang sidder der en 7 cm høj metalring som røret kan sættes ud over hvis det vel at mærke er den ende uden indsnævring. Og når så renselemmen skal være lodret så har jeg indsnævring mod indsnævring. Skal jeg så ud og have en anden 90 graders bøjning eller hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen

Katrin

Tjah noget må være gået galt da du bestilte
Fortvivl ikke!
Indsnævringen skal vende opad som halsen på en flaske. Rørene tillader ikke falsk luft af betydning.
Til gengæld vil sod m.m. falde ned og drysse ud, hvis ikke du vender rørene rigtigt.
Husk at pakke mellem røgrør og krave ved overgang til skorsten.
Ved nyopstilling skal det færdige resultat godkendes af skorstensfejeren, der samtidig udsteder ibrugtagningsattest.
Venlig hilsen baadsen
Jeg må ud og have en ny bøjning så...

Med venlig hilsen

Katrin

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere