MotorOile til div. maskiner

Hej alle.
Når nu der ligger 50 cm sne, skal plænetraktor, plæneklipper, havefræser, hækkeklipper og buskrydder ikke lige i brug, og så er det vel tid til lidt vedlingeholdelse.
Plænetraktor (16 HK B&S motor), plæneklippe(5 HK ? motor) og havefræser(5,5 HK Kawasaki motor) er 4 takts motorer, og skal derfor have sikftet motorolie engang imellem.
Hvilke olie giver jeg dem ? Kan jeg bruge f.eks. en 10W30 olie, som jeg bruger på bilen ? (så kan man jo lige så godt købe en 60 liter tønde og spare lidt)
Et nyt luftfilter og nyt tændrør kan de jo lige så godt få allesammen, er der andre ting i vil anbefale at tjekke op når nu jeg er igang ?
Hvad med benzinen ? Nogen siger jeg skal tanke dem helt op, så benzinen ikke bliver dårlig, andre siger jeg skal tappe alt af (men der står vel stadig benzin i kaburatoren, så den forstår jeg så ikke lige)
På Forhånd tak

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du har dine maskiner stående i et opvarmet lokale, er det et dårligt tidspunkt at skifte olie på, det bedste olie skift foretages når motoren er kørt rigtig varm, så får du al den gamle olie ud på en gang. Nu ved jeg ikke med moderne biler i dag, men førhen brugte man to typer olie på firtakts motorer. En tynd om vinteren og en tykkere om sommeren. Og på min traktor bruger jeg en 5/40 om vinteren og en 10/40 om sommeren. Det er en 12 Hk B&S.
Grunden til at du skulle fylde tanken op var mere for at der ikke skulle dannes rust indvendigt i tanken, men nu om dage har de fleste små motorer jo en plast tank så det skulle ikke betyde det helt storer.
Jeg har altid vinterkonserveret mine plæneklippere og mine totakts motorer ved at sprøjte totakts olie enten ved at sprøte med en oliekande direkte ind i indsugningen medens motoren kørte fuld skrald, så drukner jeg den simpelthen med olien. og tømmer så kaburatoren og tanken for benzin. På plæneklipperen og traktoren drukner du den ved at pille luftfilteret af og sprøjte direkte ned i luft indtaget.

V.h.  Håndværkeren
jeg mener uandset om tanken er af plastik eller metal (stål)
er det en fordel at fylde helt op så undgår kontensvand i tanken.
ellers tømmer den helt i tanken og køre den tøre for benzinen i kaburatoren.
så undgår du gelle aktige hvide supstands i kaburatoren.?
Gad vide hvad der ville ske, hvis vi nu kørte H2H på fulde omdr. en times tid og så sprøjtede snaps ind i "indsugningen"
Mange tak for jeres svar, og synspunkter.
Der skulle vel ikke sidde nogen der ved hvor luftfilter, knive, tændrør og andre reservedele kan købes til rimelige penge ?
Det er da utroligt hvad et luftfilter til den slags motor kan koste :-(

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Skrevet af Håndværkeren på 06 jan 2010 00:13
Gad vide hvad der ville ske, hvis vi nu kørte H2H på fulde omdr. en times tid og så sprøjtede snaps ind i "indsugningen"


En absolut dårlig ide, idet det blot ville sætte omdrejningerne endnu mere op!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af FunMan på 06 jan 2010 06:10
Mange tak for jeres svar, og synspunkter.
Der skulle vel ikke sidde nogen der ved hvor luftfilter, knive, tændrør og andre reservedele kan købes til rimelige penge ?
Det er da utroligt hvad et luftfilter til den slags motor kan koste :-(
Grunden til at det er så dyrt, ligger nok i at der ikke bliver solgt ret meget af det, faktisk tror jeg ikke at 50 % af dem der ejer maskine der bruger den slags luftfiltere aner at de skal skiftes. De kan altså også sagtens holde en 5 års tid i forhold til et filter i en bil.

Min tidligere nabo var efter et halvt år meget utilfreds med sin nye og meget dyre rotor plæneklipper, den kunne ikke kører ret længe ad gangen så gik den i stå. Jeg spurgte ham så om han havde husket at tjekke olie standen på motoren, hvor efter han lignede et stort spørgsmåls tegn. Jamen der skulle da ikke skiftes olie, for det var da en totakts motor, han fyldte da olie i benzinen. Jeg fik den hjem og gik den igennem, og ganske rigtigt, motorolien var en lille slat meget sort nærmest tjære agtig substans og maskine kørte elendigt. Jeg rensede den, tømte tanken for indhold, fyldte ny motor olie på og benzin uden olie i. Så kørte den bare som den skulle.
Det var han meget overrasket over, for så godt havde den aldrig kørt før

Er der stadig nogen der bruger 10W30 olie til bilen?


Skrevet af akselj på 06 jan 2010 11:25
Er der stadig nogen der bruger 10W30 olie til bilen?

Ja det er der sikkert, i de gamle biler som Danmark er så fyldt af, grundet afgiftsystemet.

Hej
De fleste luftfiltre til den slags maskiner er en slags skumgummi som du kan vaske i benzin el.lign - lade tørre - og gennemfugte med olie - så er det klar til brug igen. Kun hvis det er papir skal det skiftes.
Tændrør køber du hos eks. Mekonomen - så koster det små 30 kroner i stedet for det dobbelt som det koster i et byggemarked hvis der står B&S på det.
En 10W30 multigrade olie i fuldsyntetisk er en perfekt olie til dine maskiner - blot de ikke er ALT for gamle og slidte - så er den måske en anelse for tynd. De fleste B&S motorer foreskriver en W30 single grade - men det er vist ligeså meget et levn fra gamle dage.
Jeg forstår ikke helt HV som skriver at en 10W30 er til gamle biler ? Er det fordi du mener at "moderne" biler kører på helt tynde 0 eller 5 letløbsolier - eller hur ?
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe

Er meget på linie med vangsoe - min meget slidte plæneklipper kører på bedst på en meget tyk olie - 15w-40 mineralsk. Har man en nyere plæneklippermotor, tror jeg det vigtigste er hyppige olieskift og evt. en lidt bedre olie. Tolerancerne i de motorer er formentlig ikke noget nær dem i en moderne bilmotor, hvorfor for tynd olie kan være et problem.

Men igen - den klipper, jeg har nu (m/B&S motor), havde forrige ejer brugt i 10 år, uden at skifte olie eller på anden måde holde den. Så stod den stille i 2-3 år, hvorefter jeg for sjov hælder lidt benzin i og trækker i snoren.... og den starter første gang... har siden kørt 8 år med nogle få olieskift... og er først nu hørbart slidt.


Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis