Vandrør vil ikke tø?

Hej.

Som så mange andre er mine vandrør frosset til i loftrummet over badeværelset. Jeg har nu i over 5 timer kørt med en 9kW blæser uden egentligt resultat (det har dryppet meget sporadisk, men der er ikke kommet hul).

Er det normalt det tager så lang tid? Det skal siges, at rørene har frosset i flere dage hvor vi ikke havde mulighed for at få en blæser op.

Det er PEX-rør (plastik), så der er vel ikke så mange andre måder at få gang i vandet på?

/Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Endnu mere varme på. Det kan tage meget lang tid!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan via din elektriker eller måske nettet få en ledning på færdigt mål der er lavet til at vikel om rør.. Jeg har lige før jul købt en ved Solar (elgrossist) på 2 meter, færdig til at smide i stikkontakten for små 250kr.. Den er temperatur føler og det hele, og bruger vist noget der ligner 24 watt.. meget tæt på dette http://www.elonlinesalg.dk/varmekabel-selvbegraensende/frostguard-2m-20w.htm

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hej Jesper,

Har selv lige haft samme problem, der var trukket nye pexrør uden på den gamle isolering (50mm) og derefter isoleret udenpå med 100mm (det var i skunken), så de lå altså mellem de 2 lag iso, men frøs, så jeg tøede dem op med en varmepistol (ligner en hårtørrer) og kostede vist under 100,- .. Det tog vel 10 min. for de 2m det drejede sig om.. jævne bevægelser langs slangerne, og ikke for længe samme sted, så smelter yderrøret.. Men mon ikke det kan gøres med en hårtørrer også..

Så skar jeg en rille i den inderste isolering, skruede pexrørene fast med patentbånd på forskallingen og satte isoleringen op igen... Har ikke frosset siden..

Jeg prøvede også først at sætte en varmeblæser op i rummet, men det hjalp intet, så du skal have fat i rørerne..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

har haft samme problem. jeg tog en kompressor og satte den til at blæse luft igennem kappen og røret, og efter 5 min havde jeg vend igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis