Hjælp til radiator

Hej folkens.

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mit problem. Jeg bor i lejlighed og har fornylig udskiftet radiator, da den gamle ikke virkede. Alt blev i denne forbindelse skriftet og der er altså tale om både ny radiator, nye rør og ny termostat.

Da den lige var blevet monteret virkede den fint. Det stoppede den dog med efter ca. en time og siden har den været kold som is (ikke fedt i denne kolde tid!!)

Jeg har været forummet igennem for at se, om der er andre der har haft samme problemer som mig. I den forbindelse har jeg dels motioneret ventilen og dels luftet radiatoren ud. Ingen af delene har hjulpet. Hvad kan jeg ellers gøre?

Mvh og tusind tak for hjælpen
Anita.
Hej folkens. Jeg håber, I kan hjælpe mig med mit... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for svaret Allan Fischer.

Det er min onkel, der har lavet udskiftningen og han er ikke prof. Du skriver arbjedet ikke er gjort færdigt og det har du nok ret i. Men hvordan gøres arbejdet så færdigt? Er det noget man selv kan overkomme?
Skrevet af AMK på 04 jan 2010 22:16
Jeg bor i ejendom med 35 lejligheder, så går ud fra, at der er vand nok på systemet?
Jeg har undret mig over dit svar, I må da have lukket for vandet og tømt det af for at skifte radiatoren (ellers har du fået alt vandet ud på gulvet specielt når du bor i stuen).

Din montør har måske glemt at fylde vand på eller åbne en hane i din lejlighed.



Ps hvorfor virkede den gamle ikke?

Hej jgp.

Da den gamle radiator blev afmonteret tømte vi den nautligvis for vand (i en spnad og ikke på gulvet, forstås. )

Der blev ikke fyldt vand på den nye radiator, da denne jo indgår i system med ejendommens andre radiatorer, hvorfor der vel er vand nok i systemet? Kan godt regne ud, at det, der blev tappet, naturligvis mangler, men gør den lille sjat vand den store forskel ifm. så mange radiatorer?

Hvorfor den gamle ikke virkede, ved jeg ikke. Det var en stor grim og gammel støbejernsradiator, som jeg ikke var interesseret i at få repareret. Desuden er radiatoren blevet flyttet, således den nu er under vinduet og der passede den gamle svend ikke ind.  
Skrevet af AMK på 06 jan 2010 18:40
Hej jgp.

Da den gamle radiator blev afmonteret tømte vi den nautligvis for vand (i en spnad og ikke på gulvet, forstås. )

Der blev ikke fyldt vand på den nye radiator, da denne jo indgår i system med ejendommens andre radiatorer, hvorfor der vel er vand nok i systemet? Kan godt regne ud, at det, der blev tappet, naturligvis mangler, men gør den lille sjat vand den store forskel ifm. så mange radiatorer?

Hvorfor den gamle ikke virkede, ved jeg ikke. Det var en stor grim og gammel støbejernsradiator, som jeg ikke var interesseret i at få repareret. Desuden er radiatoren blevet flyttet, således den nu er under vinduet og der passede den gamle svend ikke ind.  
Det er IKKE radiatoren der er interessant, men alt vandet i centralvarmeinstallationen - det render ud på dit gulv hvis det ikke tømmes eller at der sidder en hane foran din radiator.

Så find ud af hvorfor der IKKE rendte mere vand ud, der må være lukket af et eller andet sted som så blot skal åbnes igen.

Hvorfor jeg spørger til din gamle radiator er at måske det er en fejl i dine rør.



Da radiatoren indgår i et lukket system med mange andre radiatorer, kan man ikke bare pille en radiator af, uden at vandet fra de andre vælter ud af rørerne.. hvordan har I undgået at dette skete? Det må være her nøglen til problemet ligger, for hvis der er vand på radiatoren og termostaten virker, og cirkulation til lejligheden, så skal den varme.. Det er jo i princippet bare en vandtank sådan en radiator, ingen hekseri.
Annonce
På radiatorens indgangs- og udgangsrør sidder der en slags skrue, hvor man kan slukke få tilstrømning af vand. Dette blev gjort inden den gamle blev afmonteret og det vand, der var i radiatoren, blev tømt. Den nye blev monteret og skruerne blev igen "tændte" således vandsstrømingen igen kunne flyde. Nu ved jeg ikke hvor meget vand der normalt er i en radiator, men der blev tømt forholdsvis meget af. Måske jeg ikke skulle have skrevet sjat tidligere, men det var blot for at illustrere, at i forhold til hvor meget vand, jeg formoder, der er i hele systemet, må det have været en sjat, der var i min radiator. Undskyld, hvis det har forvirret mere end godt er. :o)

Som skrevet tidligere kom der også varmt varmt vand i den nye radiator i starten, men den blev hurtig kold igen. Jeg har en fornemmelse af, at det kan være fordi, at returløbet måske ikke virker på korrekt vis, men hvordan kan det være muligt, da det jo er et simplet system, som det også bliver nævnt. Og endnu vigtigere; hvordan ændres det?

Hvis der er en fejl i mine rør, så vil andre i ejendommen vel også være berørt af det?
Jeg tror ikke løsningen er "lige om hjørnet" (desværre).
Der kan være mange faktorer som er årsag til det manglende vand.

Som du selv har skrevet virkede den gamle radiator ikke, rørerne er måske stoppet eller der mangler at blive åbnet for en hane, eller der sidder skidt/rust som lukker af.

Hvis dine rør går gennem lejligheden direkte fra kælder til 1. sal dvs. lodret kan du jo blot mærke på røret om det er varmt (forbrug fra din ovenbo). Hvis dine rør "løber rundt" i din lejlighed kan du lukke for alle radiatorerne og kun åbne helt for den der ikke virker og se om det hjælper.

Ellers må du have prof. hjælp da dit anlæg nok skal renses.

Ps. Hvis dine rør kommer fra kælderen ville jeg nok lige se efter om der er lukket for en hane i kælderen.

Har du mulighed for at sende et billed af radiatoren ?
Ja, det har jeg. Hvad er du interesseret i at se? Radiatoren i sin helhed eller termostaten eller noget helt tredje?
Er du sikker på at den hane, som kan lukke af for returvandet, fungere og er åben.
(altsår den ventil, i lukkede på returrøret, da i skiftede radiatoren)
(jeg går ud fra din termostatventil virker, ofte kan de sætte sig fast, men kan fungere igen, ved at afmontere termostathovedet, og bevæge den lille tap, som sider ppå ventilen)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis