Brændeovn. Godt eller skidt?

Til at starte med skal det lige siges jeg bor i lejlighed, så en brændeovn bliver ikke aktuelt foreløbig.

Men når jeg en dag flytter i hus, ville jeg da gerne have en brændeovn. Mest fordi jeg synes det er hyggeligt, og tanken om at spare penge på varme sidder da også i baghovedet, (hvis man da kan skaffe billigt brændsel).
Men her kommer mit spørgsmål så.
Kan det betale sig at have en brændeovn i dag????
Hvis jeg selv fælder eventuelle træer i haven jeg ikke gider glo på eller bare kan få billigt brænde. Står arbejdet med at fælde og flække mål med gevinsten i form af penge sparet?
Og hvor miljøvenlig er sådan en ovn?? Sviner den miljøet helt vildt, eller er den bedre end fjernvarme??
Hvis i har gode råd, tegninger, links eller andet omkring dette emne, eller noget lign ville jeg blive glad hvis i gad at dele.

På forhånd tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Naturligvis kan det svare sig at have en brændeovn.

Hvor godt, afhænger af hvad du kan skaffe brændsel til.

En brændeovn, der fyres på korrekt vis, er meget miljørigtig. Og brænder man med træ, er det tillige CO2 neutralt.

Træet optager CO2 når det vokser, og afgiver samme mængde når det afbrændes.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er da en god investering med en brændeovn, og jeg tror ikke, den  sviner miljøet specielt, men der er da både positive og negative ting i det. For at spare penge, skal du selv ud og skove. Jeg vil lige sige, at vi bor i et hus på 205 etage m2, og fyrede i sin tid hele underetagen op med brænde, og brugte 15-18 rummeter pr år. Først brugte vi 3-4 weekender på at skove det, dernæst skulle det køres til fast vej og stables. Dernæst optælling af skovløber, samt afregning. Efter dette kunne vi køre det hjem, skære og flække det, stable det, og lad det tørre helst 2 år. Bære det ind og brænde det af, og bære aske ud ihvertfald hver anden dag, men sikken en dejlig varme, man får af det. Der er virkelig meget arbejde, og man må ikke regne sit arbejde for noget, for så er det lige så billigt at ringe efter oliemanden, men vi brugte brænde for ca. 2500,- om året, samt brugte en masse tid på det. I dag fyrer vi med piller, det er noget dyrere, men sikke en masse fritid, vi har fået, men sørg for at få bøg, avnbøg eller andet godt brænde, evt. rødeg
Torben Fugl
Det handler nok mest om ens temperament.
Hvis man som jeg er helt hysset med at være sikker på at have varme uanset, hvad der sker, ja så er brændeovne uundværlige.
Hvis man kan skaffe sig billigt brænde, er der penge at spare.
Hvis man kan leve med lidt gris og hygger sig ved flammernes spil, ja men så er den fin.
Jeg ville aldrig undvære brændeovne, pillefyr, oliefyr til back up, elektriske ovne til backup, gaskaminer til back up og så min benzingenerator!
Hørte lige at man i Jyderup har været uden varme pga fjernvarmebrud. Det er ikke noget for mig

Så selvfølgelig skal du da have brændeovn også!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ingen tvivl om at det er lækkert at komme hjem, godt kold og så fyre op i sådan en fætter og få varme som ikke kan måle sig med en radiator.
Har en idé om at man også sparer hvis man køber 10 eller 20 rummeter af gangen leveret. Eller 3 meter stammer som man så selv saver og flækker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Aaaaaaaaahhhhh, brændeovns-varme!!!
Aaaaaaaaahhhhh, arbejds-tur i skoven, motorsav, flækøkse, pænt stablet brændestabel.

Jeg nyder det hele ved det, bruger dog kun 4-6 rummeter om året, som supplement til fjernvarme.
Og vil så osse lige sige, nåletræ er fint som brænde, synes folk er lidt for glade for løvtræ. Nåletræ fejler intet som brænde, det skal bare ikke være "for tørt". 2 års tørring til løvtræ, max 1 år til nåletræ. (hvis opbevaret korrekt, naturligvis)
Annonce
et kilo nåletræ giver det samme i varme som et kilo løvtræ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har pillefyr til centralvarmen og supplerer med brænde i en pejseindsats. Det giver en fantastisk varme som vi ikke kan få fra radiatorerme.

Jeg skover selv alt brændet på egen grund. Gran, bøg, eg og andet løvtræ. Gran er rigtig godt at tænde op med og brænder også rigtig fint. Der skal bare nogle flere m3 til. Kilo for kilo er det dog det samme.

Der går en frytelig masse tid med at skove, kløve, køre hjem og stable, men det er nu billig måde at få motion på.

Hvis jeg skulle købe mit brænde tror jeg ikke der er noget at spare.

Venlig hilsen

Jens

Brændeovn!!!!!!!!!! ja det skal du ha.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

kan man undvære en brændeovn??

Nej man kan bestem ikke undvære en brændeovn     Især ikke for os der ellers skulle vame huset op med el varme. Tør slet ikke tænke på hva det skulle koste i el at varme 120 m2 hus op der er isoleret med 60mm i hulmuren / 100 mm på loft....  Tror faktisk at el måleren ville blive en lille radiator til sidst    Så nej. Man skal have en brændeovn....


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis