Askesuger

Godt Nytår alle!
Vil lige høre om der er nogen her på LDS, der har nogen erfaring med askesuger med motor kontra askesuger, hvor man også skal bruge en støvsuger. Jeg vil gerne slippe for besværet med at slæbe støvsugeren frem også, men der er ikke umiddelbart nogen i Nakskov, der har en med motor hjemme, så tænkte, om det er en dårlig investering ??????
Torben Fugl
Godt Nytår alle! Vil lige høre om der er nogen her... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fik lige stukket tilbudsavisen fra Aldi i hånden, og sørme om ikke de har en elektrisk askesuger på tilbud til 249,- kr. i morgen!!
Det er da så billigt, at det er forsøget værd!

Med venlig hilsen
ktm

 

den fra Aldi har jeg også forøgt mig med. Fakta have en magen til på tilbud sidste år. Den bålede af efter 4 ganges brug. Muligvis en filterlækage der gjorde at motoren blev inficeret med støv og dermed stod af.....
John den der alto attix 560 ser meget fin ud men den koster jo en halv brændeovn....
Ja, men den virker !!!
Og så har man en fantastisk støvsuger der kan tåle alt, vand, betonstøv, aske savsmul, ja anything. Og det med en virkelig høj sugestyrke og selvrensende filter
Jeg har aldrig fortrudt, og prisen glemmer man jo lynhurtigt. Hvis man køber noget billigt skrammel bliver man mindet om at den var for billig hver gang man bruger den

/John

/John Jensen

vi har selv købt en askesuger med motor. fra Fakta. den kører upåklagelig. asken må max være 60 gr. varmt. den suger helt perfekt. har ellers prøvet div. støvsugere, både nye og gamle modeller. som slet ikke kan tåle varme. der skal det være kølet helt ned. også prøvet den manuelle askesuger, den hvor du kopler en støvsuger i den ene ende. det var noget lort. har ikke tal på hvor mange støvsugere der er gået til, gennem de sidste 10 år vi har haft pillefyr.
Annonce
Jeg købte den motoriserede askesuger som aldi havde på tilbud for ca. 250 kr.
Den er kun afprøvet en gang, men pga direkte gløder i asken, valgte jeg at tilsutte den via min sædvalige "askepot", og jeg skal da lige love for at den kunne suge, så det ville noget.
Askepotten har sådan set været god nok, men støvsugerne har alle været alt for svage og blev fyldt alt for hurtigt op med det aske som røg igennem filteret/trådnettet. Denne her askesuger har en stor indvendig pose og en enorm luftgennemgang, så i løbet af ingen tid, fik jeg tømt kedlen.
Så kommer spøgen selvfølgelig, den dag jeg skal rense posen. Der mindes jeg med begrænset glæde, hvorledes man rensede en gammel Nilfisk med stoffilter

Med venlig hilsen
ktm

 

Så har jeg igen været igang med at rense pillefyret.
Jeg tilslutter min fine aldi-askesuger til askepotten og jeg skal da lige love for at den kan suge, så det bliver til noget, med en allerhelvedes larm til følge.
Det tager nu ingen tid at tømme kedlen, fordi nu er der sug i, der vil noget. Gløderne bliver i askepotten og kun støvet fra asken fiser igennem til askesugeren. Den har et meget stort kunststoffilter, der er lige så effektivt som en støvsugerpose, og ingen støv kommer ud i lokalet.
Faktisk er det ret store mænger støv, der kommer gennem askepottens grovfilter. Der er ikke noget at sige til, at støvsugerposerne hurtigt fyldes op, når man bruger alm. støvsuger.
Hvordan den vil virke på sigt, kan jeg af gode grunde ikke vide noget om.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kom i tanke om, at jeg havde set en LDS løsning på GDS-siderne. En fyr havde fået 2000 Kr. for denne idé:

Sådan har han gjort:

Konstruktionen består helt enkelt af en plasttønde med låg (købt hos en produkthandler for 50 kroner, men også jævnligt set i avisernes pulterkammer) og et par aflagte støvsugerslanger med tilhørende kobling.
Midt på tøndens låg saves et hul med en hulsav. Hullet skal have en størrelse, så slangemundstykket til husets almindelige støvsuger slutter helt tæt, når det presses ned.
Ekstra-slangerne samles til én lang slange, og koblingen limes fast i et hul i tøndens låg forskudt for midten. Indvendigt gøres et stykke slange fast og føres et godt stykke ned i tønden.
Låget lægges løst på, for når den almindelige støvsuger sættes til, holdes det nede af det undertryk, der opstår. Og det holder helt tæt, da tønden har indbygget gummipakning.

Om det er anvendeligt til brændeovn??? Måske lidt for stort
Men som værkstedsstøvsuger m.v. er den vel OK ?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der hvor støvsugerslangen går ned i det jeg betegner som askepotten, bør der sidde et filter af trådnet, for at fange gløder.
I stedet for den store plastspand, har jeg en noget mindre metalspand, måske fra Brovst Blikvarer.
Nu tilslutter jeg så min motoriserede askesuger som støvsugeren i den viste opstilling, og det er her den helt store gevinst ligger.
I stedet for som en støvsuger, har denne en meget større kapacitet til aske, som ryger igennem filteret i askepotten. Det viste sig, at den var endog meget nem at tømme, idet posen er lavet af noget kunsstof, som ikke holder på støvet, som de stofposer de gamle Nilfisk havde i gamle dage.
Indtil videre er jeg ganske euforisk over denne askesugers sugeevne og lagerkapacitet. Hvor længe den holder, er så spændende!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også