Pudsning af malede mursten?

Jeg har et parcelhus fra 60’erne, hvor de oprindelige gule murstensvægge er blevet malede hvide. Da jeg ikke længere ønsker at se de tydelige fuger vil jeg gerne pudse væggene op, evt sætte noget væv på efterfølgende. Men hvordan pudser jeg mine mursten op, når de er malede? Er det virkelig nødvendigt at sandblæse væggene for at pudsen holder?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skalflex har denne og skriver:
Beto-binder er en multi betonklæber der giver større bindeevne til underlaget, større slagstyrke og stødsikkerhed og større elasticitet (sejhed) af det pålagte materiale. Dette bevirker, at i selv ganske tynde lag kan man opnå en god hæfteevne af puds og beton.

Jeg har brugt den sammen med Skalcem 1000 på plastikmalede mursten. Om binderen også virker sammen med anden mørtel skal vi nok lige have en fagmand hen over.

Hvorfor ikke filse dine vægge?

Mvh. Asp
Jeg har også områder hvor jeg kun ønsker at filse, men der har jeg samme problem.
Er det ude eller inde du ønsker at pudse / filse?

I mit tidligere svar gik jeg ud fra det var inde, da du skriver om væv.

Mvh. Asp
Det er indendørs. Det er også derfor jeg helst ikke vil i gang med at sandblæse.
Annonce
Giv det hele en gang fliseklæb Om det holder 100 år vil jeg ikke love, men flisekæb er en fantastisk binder.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Jeg har et par vægge, der fra gammel tid har været malede, sikkert med en oliemaling, da det er fra 1904.
Disse overflader har jeg givet en "grød" af noget betonbinder, noget mørtel og lidt fliseklæb og vand rørt sammen til en vælling, som jeg har smurt på med en kalkkost. Når dette er hærdet op, har jeg filtset det hele over og det holder fortrinligt.
Det holdt absolut ikke tidligere, da jeg havde undladt denne forbehandling.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 04 jan 2010 16:37
Jeg har et par vægge, der fra gammel tid har været malede, sikkert med en oliemaling, da det er fra 1904.
Disse overflader har jeg givet en "grød" af noget betonbinder, noget mørtel og lidt fliseklæb og vand rørt sammen til en vælling, som jeg har smurt på med en kalkkost. Når dette er hærdet op, har jeg filtset det hele over og det holder fortrinligt.
Det holdt absolut ikke tidligere, da jeg havde undladt denne forbehandling.
Jeg har gjort noget lign. Hvid fliseklæb, (kun for farvens skyld), blandet med lidt strandmørtel, og så trække det på på med et lille trækbrædt. Og når det har siddet lidt er det til at jævne pænt ud med en lettere våd kalkkost. Det blev rigtig godt. Og det slipper ikke igen.

Har også brugt fliseklæb iblandet strandmørtel. Endelig ikke for meget fliseklæb, det blir så klistret(!), og vær forberedt på at det tager lidt tid om at tørre, da malingen på stenene gør at vandet ikke kan trænge ind i murstenene. En stor varmeblæser+udluftning er en god hjælp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også