Luftfugtighed.

Hvad skal luft fugtigheden i huset  helst være ? så det ikke bliver for fugtig. på min termometer står den ca mellem 50 -60 %

 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du mener hygrometer?

Den normale luftfugtighed skal ligge mellem 30-60%.

Ved luftfugtigheder over 70% risikerer man skimmelsvamp.

En brændeovn vil gøre at din luftfugtighed falder til eks. 35 %.

Du kan tjekke om dit hygrometer er korrekt justeret ved at lægge det i en pose med våde klude i 5-6 timer.
Så skal det stå på 96-97% luftfugtighed.

Gør det ikke det, så aflæs det, i posen og noter hvad det stod på. Tag det ud af posen og lad det justere til den aktuelle luftfugtighed i rummet.

Juster nu, så det passer med den fejl der var på aflæsningen.

Eksempel.
Hvis du læste 90% i posen, skal der justeres 6-7% op fra det den nu viser i rummet.

Du justerer på skruen bag på hygrometeret.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Ideel fugt til homo-sapiens er 50% .. og 21 grader..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Nå !

25 grader foran brændeovnen er bedre

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Undertegnet har pt. 23.2 grader i stuen Og 23% luftfugtighed...

For lidt blomster til konen, og for meget gang i brændeovnen her på det sidste er nok årsagen til det...

På badeværelset hvor der bla. tørres tøj både på stativ og i kondenstørre tumbler, har vi 22.5 grader og 26% luftfugtighed og der tørres lige pt. tøj derude.

Vi har generelt under 30% her hele vinteren, og mellem 40-60% forår til efteråret igen.

Hvis ellers huset er godt isoleret, og fornuftigt ventileret vil det være svært at holde den meget over 30% her over vinteren.

Jeg vil generelt mene at de fleste af os faktisk har et for tørt hjem, pga. effektiv udluftning og minimalt kolde flader i huset.

Annonce
Jeg skal da også lige love for at ludtfugtigheden daler kraftigt måske som følge af det megen frostvejr vi trækkes med?
Men hvilke hygrometere kan man egentlig regne med?
Kan billige typer, der sidde ifm et billigt vægur, vise noget der er til at regne med? Jeg har godt nok 2, der er enige om visningen, hvilket beroliger mig en smule.
Jeg har også et 40 gammelt hestehårsinstrument, men da det ikke bevæger sig synderligt, tillægger jeg det ikke så megen værdi længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det er pga. kulden af luftfugtigheden er faldet så drastisk her på det sidste.

De fleste hygrometrer kan man regne nogenlunde med, selvfølgelig er de kombinerede vejrstationer ikke alle lige de mest præcise, eller de  helt billige temperatur / RF målere for den sagt skyld.

Men en vægur med kan sagtens vise det rimeligt præcist ja, det er jo heller ikke så vigtigt om man faktisk har 23 eller 27% luftfugtighed, det skal bare være præcist nok til at vise om der faktisk er 60% eller 80% i huset, og at man selv kan måle evt. unormalt store udsving på et tidspunkt, hvis du forstår hvad jeg mener.

Hej.

Almindelige hygrometre skal kalibreres, det gør man på bagsiden, hvor der sidder en lille justringsskrue.
For at finde ud af hvilken fugtighed der er lægger man hygrometert og en fugtig klud i en tætlukket plastpose i en halv times tid, herefter rettes hygrometret til 100% herved er hygrometret justeret

Ups. det er besvaret  det konkluderer jo at justeringsmetoden er god

PE

Har overvejdet den med at bringe det i fugtigt miljø, men er lidt vemodig ved at tænke over, hvordan det iboende elektriske ur vil lide under den behandling!
Men selvfølgelig kan jeg prøve med det gamle instrument.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Koludabyg på 09 jan 2010 23:26
Undertegnet har pt. 23.2 grader i stuen Og 23% luftfugtighed...

For lidt blomster til konen, og for meget gang i brændeovnen her på det sidste er nok årsagen til det...

På badeværelset hvor der bla. tørres tøj både på stativ og i kondenstørre tumbler, har vi 22.5 grader og 26% luftfugtighed og der tørres lige pt. tøj derude.

Vi har generelt under 30% her hele vinteren, og mellem 40-60% forår til efteråret igen.

Hvis ellers huset er godt isoleret, og fornuftigt ventileret vil det være svært at holde den meget over 30% her over vinteren.

Jeg vil generelt mene at de fleste af os faktisk har et for tørt hjem, pga. effektiv udluftning og minimalt kolde flader i huset.



Godt det ikke er mig, det er lige til at ødelægge slimhinder osv. med.. 
Men hver sin lyst.. Vi har 21 grader og 55% ... Men sørger også for at udskifte luften og tilføre lidt fugt, ved at tørre lidt tøj i stuen..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis