træbåd i isfyldt havn

Min makker og jeg har stadig vores træ-smakkejolle liggende i vores lille havn, hvor der efterhånden er grødis, men hvor det jo hurtigt kan fryse til når frosten fortsætter.
Er der fare på færde, eller er det nok at jeg dagligt hakker isen løs rundt om båden?
Min makker og jeg har stadig vores træ-smakkejolle... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var lige i Vindeby Havn og der er da godt nok højvande lige nu. Tog nogle billeder og lagde dem i dette album
Det er de sidste tyve stykker.. det aller sidste er fra i sommers så man kan se normal vandstand.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen for dælen - der er jo ingen is!?!
Nej ikke der.. men det er ikke så langt fra Thurø havn så der er også højvande og hvis isen løfter pælene op er det jo skidt..

Svendborg

Hold da op - her i Aalborg har marinaen været helt lukket af is i uger nu. Og det er altså helt (!) lukket, så man kan gå på isen.
Nu er der jo en størm på mellem 2 og 4 knob igennem Svendborg sund så det iser nok ikke lige med det samme. Ved Thurø er der ikke strøm men høj og lavvande er det samme der.

Svendborg

Annonce
Mht. til båden, så er situationen blevet meget bedre det sidste døgns tid. Den hårde vind, de høje bølger og et skift fra lavvande til højvande, har brudt isen i havnen op, så båden ligger nu og vugger i grødis, med nogle mindre flager divende omkring.
Vejrudsigten med temp. omkring frysepunktet gør forhåbentlig, at den totale indefrysning af vores båd ikke sker. Slæbestedet er nemlig så frosset, at det vist ikke er nemt at bruge på normal vis. Heldigvis bor jeg kun 200 m. fra havnen, så jeg kan holde øje med udviklingen hele tiden.
Har ikke læst hele tråden, så hvis jeg gentager andre, sorry.

Vores Bente II, som ganske vist er glasfiber, lå første år indefrosset i 3 måneder, uden at tage skade. Vi er ikke tilhængere af, at man lader båden ligge i vinteren over, men det, der oftest lider den største skade, er ejerens samvittighed.

Vores Bente-pige tog i hvert fald ingen skade, det bør en velpasset træbåd heller ikke gøre.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det var da noget af en påstand ang. træbåde, jeg kan forsikre dig at isen er ligeglad med vedligeholdelsesstandarden. Det er træets isoleringsevne, som er problemet, og så materialets forholdsvis bløde overflade samt evt. fugt i træet. Glasfiberen " opvarmes" af vandet under isen og måske også indefra så isen i umiddelbar nærhed ikke fryser så let. Det gælder indtil et vist punkt, og en glasfiberbåd kan også løftes ovenud af isen, eller skrues ned i ekstreme kuldegrader. Når man kunne se en fisker i TV sige at isen ikke var noget problem for bådene, så er det isforhudningen, som er forskellen, og da både kobber og alu er stærkt varmeledende, sker det samme som ved glasf.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så kom isen til Århus.

Der har ikke været is vinter i Århus (træbådehavnen) siden 1996 nu er bugten frosset til i en 2-10 cm tyk is. Sejlrenden er dog næsten isfri.

Isen kan bære en voksen mand på ca 100 kg. (Dog ikke alle steder hø hø)

Se en en fiber kutter lege isbryder i 10-15 cm is i Århus klik HER?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ved Marstal har de været ude og lægge jollerne op på isen... Så skal de bare lige huske at fjerne isblokken igen i båden får det tør..

Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også