træbåd i isfyldt havn

Min makker og jeg har stadig vores træ-smakkejolle liggende i vores lille havn, hvor der efterhånden er grødis, men hvor det jo hurtigt kan fryse til når frosten fortsætter.
Er der fare på færde, eller er det nok at jeg dagligt hakker isen løs rundt om båden?
Min makker og jeg har stadig vores træ-smakkejolle... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at holde øje med karvelbyggede træbåde den vigtigste grund til at isforhude er at isen ikke skal kunne trykke/trække/hive kalfatringen ud !

Dr_Lyn
Er det også et problem hvis isflagen ikke bevæger sig? Den er ca 15 cm tyk i hele bassinet og sidder fast om pæle og broer. Den bevæger sig således kun op og ned med tidevandet.
Isen vil forsøge at vokse, og vil forsøge at løfte din båd, presset kan gøre den læk og så blop. Ofte får det båden til at ligge skævt og så er risikoen for havari stor. I det mindste bør du anbringe en 220v automatisk pumpe , som kan fjene indtrængende vand og så holde øje med om den kører meget. Men frihugning, selv om det er et kæmpejob, ville være det bedste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hmm - det lyder som om, at jeg skal have fat i iskøllen. Indtil videre er hun tæt, men man risikerer jo nødigt den slags når endelig man har fået hende tæt og fin.
Går ud fra at din båd er klink bygget så hug du bare løs ;-)
Altså hvor farligt er isen? det kommer jo an på tykkelsen af isen og tykkelsen på bordene. Isen er som sådan ikke så farlig så længe det ikke er skrueis. det ka selvfølgelig gå galt og afhængig af vægten på din båd resikere man at den ender oven på isen ;-). Isflager er noget af det værste. Jeg ville ikke råde dig til at begynde at hugge i isen hvis din båd er karvel bygget da du så resikere at rive kalfatringen ud, det går bedre men en klinkbygget men vær forsigtig og sav hug ikke helt inde ved træet og lad det side. hva ka man så? vejsalt!!! eller noget "frysevæske" til vej (ved ikke hvad det hedder men det virker) når der er frit omkring båden kan du ligge et godt lag halm for at beskytte og så ka du bedre hugge uden fare for kalfatringen eller du ka bo på båden så den heletiden er i bevægelse.

Selv tynd is kan skære en båd i stykker hvis isen er i bevægelse eller hvid du leger isbryder. Jeg ligger selv i træbådehavnen i århus og vi tar ikke isen så tungt hvis der var konstant minus 10 grader el under ville de fleste enten ligge halm rundt om båden rokke den eller tø isen. men indtil vidre har vi ikke haft problemer.

ps. der er også fordele ved en tyg is.... man ka benytte lejligheden til at male fribord ;-) hø hø

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Den er desværre (eller heldigvis) kravelbygget. Isen er tyk og ikke i bevægelse, så risikoen ligger nok i det scenarie Lynæs beskriver, hvor den bliver skubbet/presset op. Kunne være jeg skulle give Farvolinen en spand frostvæske og komme igang. Har forresten ved et tilfælde set Shakti i Træbådshavnen. Skulle med færgen til Kalundborg og have et par timers venten. Det er jo en fantastisk havn - vildt god stemning!
aj hvor skøndt at hører kom enlig igen ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for alle inputt mht. træbåd i isfyldt havn. Jeg har lige været nede og slå isen i stykker rundt om båden, så den nu vugger i grødisen. Kan godt se, at man ikke skal være for hidsig med at få den iskant væk der er frosset fast på båden - men fornemmer at det er for hårdt ved træ og kalfatring. Nu lover de lidt lunere vejr et par dage, men det kommer næppe til at bedre issituationen. Jeg har også fundet ud af, at man skal være super-forsigtig når man skal op og ned af båden - sne og is på båd og støvler gør det til en risikabel affære. Jeg skal næste gang have en 2-3 m. metalstige med, som jeg kan lægge mellem båd og bro, som noget at støtte sig til.
Havnen jeg ligger i er på Thurø - Skårupsund. Jeg vil anslå at isen inde i jollehavnen var 3-4 cm tyk. men ude i sejlrenden, uden for broen var der frit vand, og NØ vinden gav gode bølger.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også