træbåd i isfyldt havn

Min makker og jeg har stadig vores træ-smakkejolle liggende i vores lille havn, hvor der efterhånden er grødis, men hvor det jo hurtigt kan fryse til når frosten fortsætter.
Er der fare på færde, eller er det nok at jeg dagligt hakker isen løs rundt om båden?
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en glasfiberbåd der som udgangspunkt altid bliver i vandet.

Jeg rejser en del i Nord-Norge og på Grønland. Her ligger langt de fleste både i vandet året rundt uanset om de er i træ, stål eller glasfiber.

Jeg har vedhæftet et par billeder fra Ilulissat på Grønland - udover at skibene er i vandet sejler de også mellem isblokkene - mange af de små både er ikke bygget specielt som fx. isklasse både, men kommer fx. fra Danmark købt hos lokale bådforhandlere

Så medmindre de melder isvintre med fare for isskrueninger, "nøjes" jeg med at kigge til min båd hver tredie dag ( vi er fem der ligger samme og skiftes, så der er check på bådene hver dag) - det tror jeg er mere vigtigt end den kommer på land.

Dog - da det er en sejlbåd kommer den lige op en weekend omkring 1.april for at få poleret fribord og få frisk bundmaling til sæsonen.

Hilsen
Jesper
Jeg vil stærkt gætte på at, træbådene i Grønland og også de fleste herhjemme er isforhudet, eller vil træet flosse i stykker på ingen tid, 5mm tynd is kan faktisk skære bunden af en båd, kender en der prøvede, og her gjalt det om at komme tilbage i en fart og op på beddingsvognen. Klædning var næste gennemskåret, havde turen været lidt længere havde bunden kun hængt i spanter og stævne og måske i skotter.
Min egen er også i vandet PT. så aftenbønnen er udvidet for tiden. Det har virket, der er ikke meget is i Bogense havn. Nå men den ligger også lige ud til det lune vand iøvrigt sammen med Lynæssen jeg tog mit alias fra.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har også min træbåd i vandet men der hvor jeg ligger er der så meget strøm at der er isfrit (kanalen skælskør) men en vens træbåd var ved at synke i går ved flydebroen hvor der er is vi måtte mase 50 m gennem isen det var ikke så kønt at se stævnen da kranen havde fået den op på land.

der er altid solskin bag skyerne

Af hvilken årsag var den ved at synke? Er lidt nysgerrig, for min har siddet urokkeligt fast i isen i nogle uger nu. Håber ikke der sker noget - håber!!!
da vi fik den op kunne vi ikke finde nogen grund der var ingen revner alle slanger var hele rorbrønd samt stævnrør havde vi tjekket inden den kom op så forstår ikke noget, plejer at være knastør også om foråret når den bliver lagt i. det er min gamle båd som jeg har solgt til en ven så det er noget shit

Annonce
hej jesper hvis du også kommer til asiat så hils lige peter g fra mig

Plejer det ikke at være på grund af bundhaner der ikke har været lukket, at skibe synker efter is?
Hej Jonk hvis man ta'r chancen og lader båden ligge i, skal man hugge båden fri hver dag om nødvendigt, hvis man vil undgå skader. Gør man det, er det jo kun dagens nye is, som skal hugges væk, men da du jo ikke har gjort det, er der jo nok et betragteligt lag efterhånden. Men du burde nok forsøge at hugge den fri. Evt. save den fri med en billig kædesav.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også