Skotrender

Hej så har jeg fået købt tagsten og når vejret blir lidt lunere - skal jeg til og igang med at lægte først og lave skotrender.

Med hensyn til skotrenderne er jeg lidt i tvivl hvordan det skal laves ?
Har fundet et ældre billed af hvordan mit hus med kvisten ser ud, http://img189.yfrog.com/i/01082008146medium.jpg/

Mit problem er jo at skotrenden ikke går helt ned i tagrenden men at vandet skal op på tagstenene igen. Kunne forstille mig at skotrenden skulle laves i et stykke blik og at der så skulle laves noget bly ved tagstene. Men hvis i har nogle eksempler og forklaringer på hvordan det skal laves - vil jeg meget gerne se dem.
Undertaget er som i kan se laves i fast undertag hvis det gør nogen forskel.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er Blikkenslager... men når du skriver at: vandet skal OP på tagstenene igen, så er jeg sgu stået af... ellers laver man skotrender i meter stykker som hages sammen med ca. 15cm overlæg (af hensyn til capilareffekten) du kan evt. ringe til mig eller send en mail på [email protected]
fandt lige et andet billede som viser lidt det som jeg gerne ville have lavet.

http://ing.dk/modules/xphoto/cache/5/42305_324_220.jpg
Prøv at se på http://www.koludabyg.dk/ , der er mange guldkorn

Ellers så vent til han kommer her forbi

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

du har to muligheder.

1. du laver en ekstra fodplade ved skotrendens udløb der sender vandet ud på teglen

2. du laver en rende der løber under lægterne/langs flunken og derved bliver det en usynlig rende. renden sikre at vandet løber direkte ned i tagrenden.

....få fat i en brochure fra din teglproducent - det er slet ikke umuligt at de har en anbefalet løsning. Og så er det jo bedst at følge denne. Men ovenstående er almindelig kendte løsninger - i min verden alt andet lige - og virker da også fint.

God arbejdslyst
har en kammerat som er blikkenslager så det skal nok blive udført korrekt.
Og nu er der jo brandt pap på så er ikke så bange for at det ikke er tæt.
(Fast undertag)

Havde håbet at man kunne lave en løsning med en form kasse som jeg kunne brænde pap på så det blev sort. og så lave det som løsning 2 så det render skjult ned i tagrenden. Syntes de blik skotrender "skinner" noget i et nyt sort tag.

Havde håbet der var en smart løsning nu hvor man havde fastundertag...
Da du har fast undertag, kan det lige så godt laves som gammeldags skotrende oppe i lægterne, dette kan godt udføres uden at du sømmer eller skruer gennem undertaget i området ved skotrenden.

Skotrenden skal uanset hvad afvande henover dine telgl / tagsten på hver side af tagkvisten.

Det kan laves på flere måder, den ene er at hæve bunden af skotrenden op til teglets tykkelse over lægtet, også føre det ud over tagstenen via afslutning med wakaflex, men her er det løft meget lille pga. den opbygges som en alm. gammeldags skotrende, så ville nok hellere vælge nedenstående løsning.

Den anden er at afslutte skotrenden lidt højrer oppe på taget, også have en længere forløb foran din skotrende, derved kan du droppe det løft, og udfører det med et længere stykke wakaflex, som så afvander over teglene som skæres bagover som foran velux tagvinduer, hvis du forstår hvad jeg mener.



Du kunne jo også vælge at lave lukke den gammeldags skotrende med tagpap frem for zink, også benytte sort wakaflex i bunden, hvis du hellere ville holde det hele sort.
tak for dit svar !! - har du et billede der illustrerer hvordan det skal laves.

Gerne med et par eksempler af opbygningen af den - har været inde på dn hjemmeside som der er linket til højere oppe men syntes ikke lige at jeg kan finde noget ?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis