Skift fra elvarme til ???

Hej i gruppen.

Har idag elopvarmet hus på 204 kvm, årgang 1976 ingen efterisolering.
Har fået opsat 2 luft-luft varmepumper for 2 år siden. De forbruger ca 2000 KWH hver pr. fyringssæson. Men dette er naturligvis ikke nok til at opvarme huset, derfor 2-3 elradiatorer mere. Mit problem er, naturligvis disse dage med frost og lavere temperatur væk fra varmepumperne.
Jeg savner derfor noget med ild (tror jeg).
Tænker her på:
Luft/Vand varmepumpe
Jordvarme
Pillefyr
Pilleovn med vandtank/gris.
Brændeovn/masseovn.

Har ingen centralvarme og ingen skorsten.

Huset er ikke efterisoleret og det trækker ind i etageadskillesen. Ligesom der også kan mærkes kuldenedfald fra thermovinduerne. Disse ting kan jeg godt leve med, hvis mit forbrug på elmåleren var grinagtigt lavt - det er det  jo ikke.
Min el vandvarmer, på 160 liter sidder på en nordvendt ydervæg og jeg tror umiddelbart den er synderen.

Forbrug på et døgn v. -7 om natten og 0 - -2 dagen med let vind er ca.
80 kwh (heraf bruger varmepumperne tilsammen ca 30 kwh) radiatorerne gætter jeg på bruger 20-30 kwh.

Hvad er jeres erfaringer med installation af eks. centralvarme og er de billigste pillefyr noget værd (larmer de meget, skal der brændsikres meget, kan jeg have installationen i et bryggers og samtidig tørre tøj der)?

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan finder jeg ud af hvor meget energibehov jeg har. Eks. hvor stort et fyr har jeg brug for ?
Et 16 kw. scotte eller woody pillefyr, det klare op til 250 m2. og er et af de mest prisbillige der findes.

Næste problem er selvfølgelig at der skal trækkes slanger/rør rundt, siddes radiatore op osv.

Jeg tror personligt jeg ville se på en pillebrændeovn og få den monteret midt i huset, evt med noget varmefordeling til tilstødende rum.

Mvh Thomas Hansen

Hansen7717: du nævner pillebrændeovn. Mener du pilleovn eller pillebrændeovn?
Min far har en pillebrændeovn, dvs. den kan fyre med piller eller med brænde den hedder bioline kombiovn. Den er opgivet til 5/6 kw og producenten siger ca. 100 kvm. Hvis det skal være en pilleovn, så ved jeg ikke hvad kw den skal kunne give. Jeg fantaserer om at slukke for mine luft/luft vp og kun bruge disse i forår/efterår og bruge pilleovnen sådan en dag som idag.
Jeg har overvejet at købe en magen til min fars, men tror den bliver for lille. ?!?!?
Om det skal være kombi eller ikke er jo dit valg - Jeg har aldrig selv haft en pilleovn, men jeg har hørt meget godt om dem.

Jeg har selv en lille ABC brændeovn der hjemme, den står i baggangen. Den kan uden problemer varme gang, bad, køkken og spisestue op. det er vel omkring 90-100 m2. Og det er en ret lille ovn. Jeg flytter så kold luft fra tilstødende rum ud til brændeovnen, som så sender varmluft ind gennem huset, gennem døre osv.

Udmidelbart vil jeg mene pilleovnen skulle kunne klare det meste af huset, selvfølgeligt skal der måske supleres lidt nu her når det er rigtigt koldt. Men hvis den er placeret rigtigt midt i huset, med gode muligheder for fordeling af varmen, tror jeg det kan lykkeds ret godt.
5-8 kw burde kunne gøre det, med undtagelse af spidsbelastninger.

Mvh Thomas Hansen

Hej,

En tommelfingerregel siger at du skal bruge 100 w pr. M2 Så du er oppe på 20 Kw.. Hvis altså vi snakker hele huset normalt opvarmet..

Du skriver ikke noget om mulighederne i dit område, her tænker jeg på fjernvarme, naturgas eller andet, men der er nok ikke nogen tvivl om at det du har i dag er den dyreste løsning i det daglige..

Jeg ved det er en stor investering, men den rigtige løsning i mit hoved er (hvis det skal være egen opvarmning)

At trække rør rundt og sætte radiatorer op, montere et pillefyr og solvarme.. Så bør du kunne holde varmen for under en tusse om md.
Men naturligvis er investeringen på måske 100.000,- .. så det handler jo om det skal være en langsigtet eller kortsigtet løsning..

Og hvis du så lige smed 2-300mm iso på loftet, så bliver det ekstra godt..

Kortsigtet kunne en pillebrændeovn løse noget, men den sviner lidt at have stående..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Jeg har naturgas i området. Det koster ca. 15 K at få trukket gassen ind i huset.
Har undersøgt forventet årsforbrug hos Dong for min type hus. ca. 20000 kr. årligt.
Skrevet af Mukker på 10 jan 2010 08:55
Jeg har naturgas i området. Det koster ca. 15 K at få trukket gassen ind i huset.
Har undersøgt forventet årsforbrug hos Dong for min type hus. ca. 20000 kr. årligt.


Hej Igen,

Jeg har en kombination af gas og sol, bor i et parcelhus fra 1970.. vi er 2 voksne og 3 børn..

Vi bruger ca 2000m3 gas om året, og så klarer solen resten.. det koster ca 16000,- og jeg håber at kunne bringe det ned på 12000,- ved at efterisolere, og det bedste er at det passer sig selv..
 Ikke noget med at rense fyr, fylde piller på, skorstensfejer osv..

Men det kan da sikkert gøres endnu billigere med pillefyr, hvis ikke er er tilslutningspligt til gas..

Prøv at kigge på denne : http://www.sonnenkraft.dk/danmark/gas_sol.asp

Det er den jeg har, med vacumfangere..  I går da solen skinnede her varmede den de 250 liter op til 30 grader.. Og det endda med 5 cm sne på fangeren..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Kamb: Den model du henviser til, er det den model du selv har ?
Salgsteksten lyder fin. Hvad koster den? Kan man selv vælge hvilket mærke "brænder"/gasfyr man vil have I. Hvad koster solfangerne, hvor stort et areal har du på taget ?
Hej,

Ja, den model der hedder Gas/sol kompact er den jeg har.. Hvis du downloader deres katalog i PDF kan du se både priser og muligheder.. Jeg kan dog ikke lige finde det på hjemmesiden nu, men prøv at skrive til dem..

Jeg valgte Bosch Europur 3-16 fyret, da min VVS mand anbefalede dette, men det er der sikkert mange meninger om.. Men du kan vælge mellem adskillige modeller, og med et pristillæg derefter..

På taget har jeg valgt 5,5 m2 vacumfanger, og det er fint.. om sommeren er det endda lidt for meget, men så kobler den over på centralvarmen, og så er der varme gulve i badeværelset :-)

Den samlede pris jeg gav med alle materialer og montering var 90.000,- alt incl.. Men dertil skal du jo så have radiatorer og rør rundt..

Jeg mener at anlægget koatede 68000,- eks. moms. altså 85000,- så det er ikke så meget til VVS manden, selvom han sikker har fået nogel procenter at den, men han skulle så montere det hele incl alle nødvendige materialer, bla. kobberrør til fangeren osv..

Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder af det og lægge i et galleri..

Men vi fik sænket vores gasforbrug fra 3000m3 til ca 2000m3 med denne investering .. Og vi stod med et gammelt fyr med åben forbrænding og slidt op.. Så uanset skulle der 30.000 til et nyt fyr, og så tog vi skridtet fuldt ud, og det har vi ikke fortrudt..

De sidste 60.000 bør tjene sig hjem på 7 år.. så det mener jeg er rentabelt.. Så det er en ivestering på den lange bane, men skulle man sælge huset ville det jo sikkert også være mere værd med i disse CO2 tider..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis