Fladskærms tv

Nu prøver jeg lige at skrive her,da jeg ikke aner ret meget om fladskæme,vil jeg høre hvad i vil anbefale hvis jeg skal have et tv nu, til ca 5000-6000 kr og 37"-40".
Håber i har nogen foreslag

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha da da... det er jo næsten at bede om ballade mellem LCD og Plasma TV tilhængere, at stille sådan et spørgsmål.

Jeg har selv haft Plasma TV, nu i 6 år. Dengang jeg købte det, lavede jeg en meget grundig undersøgelse af de tekniske specifikationer på Plasma og LCD TV, generelt.
For 2 år siden købte jeg så yderligere et 32" LCD TV, så det har jeg også erfaring med.

Tingene passer til dels stadig, med det der var gældende dengang jeg købte Plasma TV´et.

Jeg vil liste lidt fordele og ulemper for dig:

- Plasma:
Fordele:
- Giver et meget skarpt billede, med bedre kontrast end LCD TV.
- Er meget bedre til at gengive sort, end LCD. (Fordi det bare slukker for den pixel der skal være sort).
Ulemper:
- Bruger mere strøm end LCD, men ikke så meget som det har ry for. Mit Plasma er angivet til max. 600 W, men forbruger i snit 230W. Det har jeg målt.

- LCD:
Fordele:
- Bruger mindre strøm end Plasma TV.
- Er gode som PC-monitorer.
Ulemper:
- Gengiver ikke billede så godt som Plasma TV.
- Er ikke særligt godt til at gengive sort korrekt.

Det er bare nogle få af de betragtninger man kan komme ind på, ved køb af ny fladskærm.
Jeg vil mægtig gerne sende dig "JansPlasmaguide", som jeg lavede i februar 2004 og opdaterede med erfaringer i 2007. I den er der også lidt om hvordan du vælger det fjernsyn og billede du synes bedst om.
Så skal jeg bare have din email adresse, så kommer den straks.

Der er historier fremme om, at Plasma TV ikke holder så længe som LCD TV. Det skriver jeg også om i guiden. Det er rigtigt, at Plasma TV slides, men det har ingen betydning, hvis du ikke planlægger på at have dit TV i mere end ca. 15 år. Derefter kun lettere betydning.

I øvrigt er Panasonic Z1 lige blevet kåret til bedste fjernsyn af HD guruen Gary Merson.
 http://gizmodo.com/5409025/the-5-best-tvs-you-can-buy
Det er det nyeste Plasma TV fra Panasonic, og det bruger efter sigende... testet ved en TV udstilling i Belgien... lige så lidt strøm som et LCD TV.

Og ja, der er nye ting på vej, LED og OLED TV, men er endnu voldsomt dyre og med børnesygdomme, så det er nok ikke for alm. mennesker endnu.
Du kan naturligvis også være i den situation, at du vil have et DVB-T TV. Ja, men det ser jeg ikke som et væsentligt punkt. Men det er jo op til den enkelte og hans/hendes muligheder og ønsker. Jeg vil primært have et skarpt og klart billede. Og ja, det kan du få med det rigtige digitale signal, enten fra satellit, DVB-T eller fibernet, m.v. Men det er TV´et skal gengive billedet det drejer sig om. Derfor er det vigtigt, at du vælger det rigtige.

Et godt råd... gå ud og kig på en "væg" af forskellige opstillede TV, hos en forhandler. Du skal sikre dig, at de viser samme program, og at der er både LCD og Plasma TV repræsenteret. Det sidste er meget vigtigt. Stil dig 3-5 meter fra væggen.Vælg så det TV du synes viser det bedste billede...

Jeg ved godt hvad du kommer hjem med....altså hvis ikke en eller anden "smart-ass" sælger får prakket dig "lige det rigtige TV" på....
Lad os så bare håbe, at du kan få det til det beløb du har afsat.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

et Sony fra W serien.
http://www.pixmania.com/de/de/2586019/art/sony/lcd-fernseher-bravia-kdl.html?srcid=26&Partenaire=idealo&CodePromo=oui

Jacob
Hej tømrer

Hvis der er et Sony center i din nærhed så kig derind - du kan så også se din vare inden du køber. De har mange forskellige tilbud - (hvis det altså er en Sony du vil købe) - de sælger nemlig ikke andet.

Har selv en Sony af X-serien og det er et fantastisk godt fjernsyn (især i HD visning). Den nævnte W serie er også udmærket og indgik også i mit udvalg, men jeg valgte at købe X modellen pga et lidt flottere design.

Køb ikke dit fjernsyn online - der er mange der har haft dårlig erfaringer og bøvl hvis varen ikke var helt i orden (men valget er selvfølgelig dit).

 

Gør dig den ulejlighed at gå ind et sted hvor du kan se flere skærme ved siden af hinanden. Så er det ret enkelt at se hvor meget bedre et LED generelt er i forhold til et LCD (og billigere i drift end et plasma). Men husk at se på forskellige billedtyper. Farver i bevægelse, farver med lidt bevægelse og tekst herunder langsomtkørende rulletekst. Ved den sidste vil du i særlig grad se hvor meget mere jævnt glidende et 100Hz er i forhold til et 50Hz samt skarpheden i afgrænsningen mellem hvid og sort.
Når du har set kvalitetsforskellen så er du klar til at overveje at bruge en tusse mere eller evt. gå et par tommer ned for at få et 100 Hz LED fremfor et stort 50Hz LCD.
Annonce
Troede at det, der i forretningerne i dag benævnes LED, er en normal LCD-skærm, hvor baggrundsbelysningen blot er implementeret med LED-dioder.

TV med LED som displaymedie mener jeg hører fremtiden til på grund af nuværende prisleje.
Skrevet af efry på 05 jan 2010 00:26
Troede at det, der i forretningerne i dag benævnes LED, er en normal LCD-skærm, hvor baggrundsbelysningen blot er implementeret med LED-dioder.

TV med LED som displaymedie mener jeg hører fremtiden til på grund af nuværende prisleje.


ja forskellen på LED og OLED er jo mere end blot et bogstav
Er enig i betragtningerne, bortset fra, at et Plasma TV laver langt det bedste billede.
Men det kan du jo selv konstatere, ved at læse div. rapporter og tests, fra folk der har forstand på den slags.

Som Lars On skriver, koster det måske lidt mere energi... indtil videre, og hvis man køber ældre Plasma teknologi... den nye bruger lige så lidt som LED osv. men kvalitet, kan i dette tilfælde altså resultere i, at der må lidt flere kroner op af kassen... også, igen måske, alt efter valg, på energiforbrugssiden.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ja jeg har været ude at kigge lidt idag og kan se det giver mening det i siger,så jeg skal ud og kigge mere
tak for jeres meninger og viden

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Dumle... jeg håber du får det rigtige TV med hjem... god jagt

Og husk... det billede du synes er det bedste... det er det bedste TV, for dig...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis