gasfyr kører konstant..?

Jeg har for første gang brugt mit Geminox gasfyr (altså siden november.. ) af modellen THR2-13M75
Jeg synes umiddelbart at jeg har et relativt højt gasforbrug + hver eneste gang jeg render ud i bryggerset hvor det står, står det og varmer.. I al den tid jeg har boet her, har jeg set gasfyret være i "idle"-mode ca 3 gange..

Jeg har instillet fremløbstemperaturen i radiatorerne til ca 40 grader.

Opretholder fyret en konstant temperatur på 40 grader i cirkulationsvandet?
Bruger fyret mindre gas ved at holde vandet 40 grader, end hvis det blev kølet lidt mere og det så skulle varmes op til de 40 igen?

Jeg har tænkt på efterisolering osv; men det ser ud som om at gasfyret bruger lige meget gas, uanset om det er høj sol (lidt varmere end alm. vinterdage) eller minus 10 graders frost...

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?

Jeg har søgt efter en servicemanual til fyret, men kan ikke rigtig finde noget til den model.. (der er masser til THRi-modellen, men ikke til min..)

I andre tråde har jeg set Håndværkeren nævne udtrykket PAUSE-START og at dette skulle reducere forbruget; men har ingen ide om hvordan dette kontrolleres..

Kan der eftermonteres inde/ude-føler på sådan et apperat - og vil det være en god ide?

/cs

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Hvis du stiller det på 40 grader, så holder det en fremløbstemperatur på 40 grader, dog stiger denne til 80 når din varmvandsbeholder "kalder" på varme.

Det der sker i praksis er at den regulerer flammestyrken så de 40 grader holdes, og alt efter temperaturen fra returen, så skruer den op og ned for styrken.. (Jeg regner med det er et forholdsvis nyt fyr)

Hvis der ikke er noget forbrug , altså returen er på 40 grader (eller deromkring) så slukker den flammen..

Forbruget bør variere en del i løbet af året, alt efter hvor meget du bruger, kan du med en udregning finde frem til hvad der skal bruges på de enkelte måneder..

Du tager dit årsforbrug, og ganger med disse tal.. så får du dit ca forbrug den måned.. hvis det afviger meget er der nok et isoleringsspørgsmål..

Jan : 0,15
Feb : 0,14
Mar: 0,14
apr : 0,10
maj : 0,04
jun: 0,03
jul: 0,02
aug: 0,02
sep: 0,03
okt: 0,08
nov:0,11
dec: 0,14

Dette er kun vejledende, kan jo variere efter hvor meget varmt vand man bruger, eller hvis der er supplerende varme f.eks. solvarme..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

kamb: tak for det.. betyder det at hastigheden på forbruget bær være variabelt? (altså at det bruger mere eller mindre gas / time afh. af belastning?)

/cs

ravnen123: Jeg har lige opdaget at der sidder klimastyring på fyret - jeg kan dog stadigvæk skrue op og ned for temperaturen på varmen??

/cs

Nu kender jeg så ikke denne model, har du talt med gastech vedr. brugsforvirring ? jeg har selv et THR og der kan jeg også skrue op og ned.
med den temp. vi har nu skal du nok ligge med en fremløbstemp. på ca. 65 grader.

Når du har klimaanlæg på finder den selv ud af dit varmebehov :-)

Kan godt være jeg brænder fingerne, men vil påstå at det er, det bedst gasfyr der er pt. og har været i mange år.

Jeg har i dag en fremløbstemp på 30-40 grader. Jeg læste nemlig et sted at man skulle indstille termostaterne i huset og derefter justere temperaturen på selve fyret... Men det er måske der problemet er, når jeg har udeføler?

/cs

Hej Igen,

Ja, det vil variere forbruget i løbet af dagen, hvis du nu har stort lysindfald, som giver noget varme i huset, så skal fyret ikke arbejde så hårdt..

Ang. indstilling, så bør du justere alle termostater i huset til den temperatur som du ønsker ide enkelte rum, og derfter skruer du gradvis ned på fyret over et par dage eller mere indtil du synes at det bliver for koldt, så skal den en anelse op, og der bør den så stå.. Hvis der er klimastyring på, så burdre den klare resten..
Det har jeg ikke på mit, så jeg skruer lidt på fyret primært ned, og bliver her for koldt så lidt op igen.. Pt. kører jeg med et fremløb på 50 grader og når temperaturen udenfor kommer op på plus igen, så ned på 45 grader.. når vi så når de 10-15 grader udenfor, så ryger den ned på 40 grader..

For 14 dage siden hvor der var rigtig koldt skruede jeg op på 55.. men det pinte også min sjæl at skulle derop :-).. Når vi kommer til april slukker jeg det helt (til opvarmning) og lader mit solvarme tage over helt frem til oktober, så bruger det kun gas hvis solvarmen ikke giver nok til vores varmvandsbeholder.. Men det er ikke meget.. I Juli og August brugte jeg hhv. 3 og 7 M3 Gas :-) Og vi er 5 i huset..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis