VEGA Motorproblem MD2001

Hej alle og godt nytår. Jeg er den lykkelige ejer af en VEGA med en 1 cyl diesel Volvo penta MD2001 (hedder den så vidt jeg husker). Den er løbende igennem efteråret blevet sværere og sværere at starte. Den skal ligesom snurre længe før den så småt begynder at slå en prut, og så en mere og så 2 og så kommer den ligeså langsomt. Har checket om det er dieselen der mangler ved at løsne slangen fra pumpen men der er masser af diesel?? Den starter også meget nemmere når den har været i gang. Kan nogen lave en form for fejlsøgnings skema som jeg kan prøve at indkredse fejlen?? Jeg har sgu ikke vildt meget forstand på bådmotorer men det skal jo læres.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde en gang en Ældre 1 cyl penta diesel motor som var meget følsom overfor "ren" diesel - altså uden dieselpest af nogen art. Hvis ikke du er sikker på din tank er uden vand/kondens, så ville jeg starte med at tømme og rense den!

Mange hilsner
Polite
 
På volvo penta hjemmeside er der udemærkede instruktions og vedligeholds manualer til motorer - bare hvis du ikke havde den org. man skal blot indtaste stelnummer, så henvise den til den korrekte manual.

Mange hilsner
Polite
 
Jeg har faktisk den originale instruktionsmanual. :-) Jeg har ikke skiftet filteret for motoren har max kørt 100 timer siden den blev lagt i ( har jeg fået at vide af ham jeg købte den af) og den kan godt gå med fuld gas uden at brokke sig. Jeg lagde mærke til at fødeslangen til pumpen fra filteret var meget revnet, altså mange små spræker i men den er ikke utæt? Kan det ha nogen indflydelse?
Ville den så ikke ha problemer med at køre for fuld gas??
Jeg syntes nu det lyder som om at der er noget galt med forvarmningen. på en diesel motor sidder der et system der varmer dieselen op før start. Hvis ikke det virker sker det præcis som du selv har beskrevet det. Når først motoren er varm er det ikke nødvendigt med forvarmning og derfor starter den fint med varm motor. Det passer også med at det skulle blive være i efterhånden som været bliver koldere i løbet af efteråret. prøv at tjekke det inden du begynder at tømme tanken osv. Du skal sandsynligvis have nyt gløderør(det er det der varmer dieselen op før start.

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

Ved ikke rigtig hvor meget forvarmning der er på sådan en lille 1 cyl dieselfætter. :-) Men måske ja.. Kan da kige på det også. Tak
Jeg tror ikke at problemet har noget med dieseltilførslen at gøre. Og jeg tror ikke at denne motor (som jeg ikke kender) har noget forvarmningssystem som nyere motorer har. Mit gæt ville være, at det enten er dieselpumpen der er træt eller at motoren har dårlig kompression. Dieselpumpen (højtrykspumpen) kan du nok ikke gøre noget ved selv. Kompressionen kan skyldes slidte stempelringe eller ventilsæder - det sidste kan repareres ved blot at afmontere topstykke og evt. slibe ventilerne. Det er altsammen lidt større opgaver, hvis du har erfaringer med gamle bilmotorer er det ikke svært.

Du kan prøve om der er god kompression ved at tørne motoren med svinghjulet (håndsving?), der skal du tydeligt kunne mærke når stemplet er på vej op i kompressionsslaget, det skal være svært at dreje forbi her. Kan du uden besvær tørne motoren nogle omgange, så er kompressionen dårlig.

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Der er ingen håndsving, og ja. Jeg er ret sikker på der ikke er noget forvarmningssystem nu. Tror måske det er noget der blokere i fuel systemet et sted. Der BURDE ikke være problemer med pumpen og andre normale sliddele da motoren ingenting har kørt (i forhold til andre gamle motorer) men det er selvfølgelig svært at vide. Dog ser den rigtig pæn ud og det er en svensk bådmekaniker der lagde den i selv sammen med den tidligere ejer (der også var svensk) og alt ser ud til at være udført rigtigt pænt.
Nu er det selvfølgelig lidt svært at gøre så meget her i vinterkulden, men jeg vil gerne ha kigget på det inden vi så meget som kommer i nærheden af sejlsæsonen. :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis