VEGA Motorproblem MD2001

Hej alle og godt nytår. Jeg er den lykkelige ejer af en VEGA med en 1 cyl diesel Volvo penta MD2001 (hedder den så vidt jeg husker). Den er løbende igennem efteråret blevet sværere og sværere at starte. Den skal ligesom snurre længe før den så småt begynder at slå en prut, og så en mere og så 2 og så kommer den ligeså langsomt. Har checket om det er dieselen der mangler ved at løsne slangen fra pumpen men der er masser af diesel?? Den starter også meget nemmere når den har været i gang. Kan nogen lave en form for fejlsøgnings skema som jeg kan prøve at indkredse fejlen?? Jeg har sgu ikke vildt meget forstand på bådmotorer men det skal jo læres.
Hej alle og godt nytår. Jeg er den lykkelige ejer... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
prøv de mere simple ting først

der er altid solskin bag skyerne

Min gamle MD6'er var justeret forkert på stopskrue/kabel, og kunne til sidst kun startes med et ordentligt sprøjt diesel-start. Når den først kom igang gik den endda rimeligt i tomgang.
Der er desværre 1000 andre ting som kan give startbesvær. Har du prøvet at tage indsprøjtnings dysen ud og dreje motoren? Der skal komme et "hårdt" sprøjt af forstøvet diesel fra alle hullerne i dysen (nogle har kun et hul).
MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

For at kunne antænde dieselolien kræves der en høj kompression, som skal udvikle så meget varme at olien antændes, så jeg ville allerførst lige få lavet en kompr.test. Er kompr. for svag er der jo så flere muligheder, slidte stempelringe, utæt ventil måske en dårlig toppakning. Men prøv først testen, simpelt at gøre og så er man lidt klogere. Samtidig har du jo dyssen ude, så bring den til et dieselværksted og få den prøvet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis