Gulvvarmen (tikker)

Hej LDS brugere Jeg har fået lagt ny gulvvarme under mit plankegulv, og har nu det problem at mit gulv(gulvvarme) tikker, når varmen kører. Det er som om det kun er når der skal fyldes nyt varmt vand på systemet at det larmer. Man kan høre lydene i alle vores rum, og jeg har talt med vores VVs'er og han siger det kan skyldes at min forskalling til plankegulvet rammer på noget og derved giver lyd fra sig. Jeg har dog læst i en andet indlæg at der kan være problemer med pumpen som evt sender vandet den forkerte ve, mn det tror jeg ikke det er . Som løsning på problemet, har jeg overvejet at tage gulvet op og lægge det påny, men det er en meget tidskrævende opgave, som jeg håber at undgå. Håber der sidder en som (desværre) har haft samme problem og har fundet løsningen på problemet. Casper1
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og jeg tror at din vvs-er har ret, hvis bare et af rørene klemmer lidt mod forskalningen vil det "klikke" hver gang der kommer varmt vand igennem. Det skyldes at rørene giver sig når de varmes op og lige så når de nedkøles igen.

V.h.  Håndværkeren
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, betyder selve gulvvarmerøret også meget. Så jeg vil absolut råde dig til at undersøge hvilket rør du har, hvis du tager gulvet op.

Mine rør ligger op mod forskallingen mange steder (og udskæringer i bjælker), men der kommer ikke en eneste lyd fra gulvvarmen, selv om den kører hårdt på for øjeblikket. Jeg nåede at skifte mine rør i sidste øjeblik, da jeg opdagede hvor meget de knirkede, når vi gik på varmefordelingspladerne. De første rør, var helt blanke udenpå og dem jeg skiftede til var matte udenpå.
Hvis det er med fordeling plader så er det sikker den forkerte rør der er brugt.
Det er set mange steder desværre..
Kan du ikke beskrive den pex der er brugt.. farve eller naven på den mm.
Nu er jeg desværre en af dem som formentlig har brugt den forkerte type pexrør - og det bliver ikke skiftet før om mange år, da jeg lige har bygget en hel 1. sal på denne måde 

Har monteret varmefordelingsplader som bliver båret af et træskellet (forskalningsbræder samt lægter) mellem strøerne og ovenpå er der lagt 22mm gulvspån og til sidst et parketgulv.

Mit problem er at gulvet tikker/banker i 1-2 minutter når gulvvarmen starter hvorefter der er ro og det sker et par gange i løbet af dagen/natten, da jeg har trådløse termostater i alle rum (fra uponor). Ikke super optimalt med spædbørn der konstant vågner pga. dette.

Problemet ville formentlig kunne løses med en konstant varme (for så skal de jo kun udvide sig ved opstart) - men så tror jeg det bliver svært at styre temperaturen for ikke at tale om gasregningen.. 


En anden ting jeg har tænkt på er, om det ville hjælpe på nogen måde at føre et 16mm pexrør igennem de eksisterende pexrør som er 20mm? 

Håber der sidder en derude med en genial løsning som ikke kræver at hele skidtet skal skiftes ud..

Mvh Allan
Annonce
Hej Allan.
Og velkommen her på LDS. se du har lavet en klassisk fejl som nybegynder
Du skal starte din egen tråd ikke mase dig ind over en andens tråd. Her er det kun dem der har skrevet indlæg der ser dit spørgsmål. Start din egen tråd og alle der kommer på LDS. vil se den.

V.h.  Håndværkeren
hej casper..
hvor varmt er din fremløbstemp. på din gulvvarme ? // Jan
ups.. det gik lidt for hurtig :-).. Kan du lokaliser hvor den tikken kommer fra, kan det være din "ventil" ude ved forsygningen ? eller er det pexen ? Hvis det er ventilen, kan det godt skyldes at du fx. har en retur ventil der sidder på fremløb.. så prøv om du kan finde uud af hvor den lyd kommer fra..... (inden gulvet ryger op :-)) // Jan
ja , det er nok rigtigt, men han siger også at pexrørene ikke kan udvide sig da en har en blød kerne og en hård skal, som lige præcis skal sørge for de ikke kan udvide sig , ved varme veksling.

Undskyld tonen, men har manden drukket af natpotten? Sikke noget vås.....

Når man lægger gulvvarme i varmefordelingsplader under trægulv skal man være sikker på følgende:
1. Sørg for kun at bruge en leverandørs produkter - altså ikke noget rør fra fabrikant Y og plader fra fabrikant X. De er ikke testet sammen og uagtet de umiddelbart har samme karakteristika, vil der kunne opstå problemer som støj mm. Nogen plader har 'knaster' til at holde rørene i sporet, nogen har ikke. Nogen accepterer/anbefaler rør med udvendig iltspærre, andre fraråder det.
 
2. Læg systemet som leverandøren foreskriver.

3. Sørg for at holde rent i sporene (støvsug for savsmuld, isoleringsrester osv.) og bed folk med der ikke har noget at gøre i lokalet om at holde sig væk, så plader mm ikke bøjes.

4.Sørg for at forskallinger og opklodsninger ikke ligger op ad rørene i enderne.

Har du brugt et rør med udvendig iltbarriere fra en fabrikant i plader fra en anden fabrikant, går støjen aldrig væk hvis røret ligger og gnider (mod noget fast)!

Man kan heller ikke skubbe et 16 mm rør gennem et 20 x 2 mm rør! Det kan fysisk ikke lade sig gøre og det er heller ikke sikkert at et 16 mm rør yder nok til dit varmetab.

Man kan ikke holde konstant varme på rørene - dit varmetab er heller ikke konstant i og med at udetemperaturen stiger og falder.

Der er kun en måde at blive det her kvit - lav det om!

Hmmmm ! det er vist det vi kalder en OMMER, og meget kontant udtrykt af en vvs
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis