Gulvvarmen (tikker)

Hej LDS brugere Jeg har fået lagt ny gulvvarme under mit plankegulv, og har nu det problem at mit gulv(gulvvarme) tikker, når varmen kører. Det er som om det kun er når der skal fyldes nyt varmt vand på systemet at det larmer. Man kan høre lydene i alle vores rum, og jeg har talt med vores VVs'er og han siger det kan skyldes at min forskalling til plankegulvet rammer på noget og derved giver lyd fra sig. Jeg har dog læst i en andet indlæg at der kan være problemer med pumpen som evt sender vandet den forkerte ve, mn det tror jeg ikke det er . Som løsning på problemet, har jeg overvejet at tage gulvet op og lægge det påny, men det er en meget tidskrævende opgave, som jeg håber at undgå. Håber der sidder en som (desværre) har haft samme problem og har fundet løsningen på problemet. Casper1
Hej LDS brugere Jeg har fået lagt ny gulvvarme... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hummm..
ser ud til I fik jaget ham væk, syntes I var noget hårde ved ham.. det var ikke megen forsøg på hjælp ham fik, blot en belæring om de fejl "ham måske havde lavet".. Kunne være sjovt hvis han finder en lille banal fejl, og kommer ind med det.. ;-)
Mvh Jan J
Ja, lad os håbe han finder en lille banal fejl og melder ind med det.....så har jeg nemlig også lært noget nyt om gulvvarme :-) og håndtering af fejl i den forbindelse.

Jeg vejledte efter bedste evne og har endnu aldrig mødt et gulvvarmeanlæg, der 'snakker', hvor det IKKE var gnidning/friktion i gulvet.... men det sker måske nu!? Chancerne er ikke store da temperaturforskellen er størst i gulvet og dermed der hvor noget arbejder mest.....

@Helja: hvordan retter man en fejl uden at erkende den? Belæring... tja, miljøet blandt vvs'ere er til tider lidt kontant - jeg beklager ydmygt, hvis mit sprogbrug fik fokus væk fra opgaven? Men det kan jo være, at Casper1 kunne genkende noget i mine punkter og dermed trods alt er lidt på vej i sin opgave....?

Casper1 skriver også noget om vandet den forkerte vej i fordelerrøret? Jeg tvivler - især fordi du kan høre det i hele huset og de fleste ventiler er ligeglade med om de sidder på frem eller retur.
Du må bruge tid på at kredse lyden ind og start der hvor det koster mindst... der hvor dine fordelerrør og shunt sidder.
Hej vvs..
Jamen jeg tror da ikke du kan lære noget nyt, og er som sådan også enig i din vejledning, men du er prof han er amatør, og det kunne jo ske det var en lille hovsa der var skyld i fejlen, men al respekt for din analyse. Skulle det være tilfældet ville det jo være kanon, det er vi sikkert begge enig i..
og jo jeg har hørt gulvarme klikke fordi en ventil der skulle sidde på retur var monteret på fremløb, du har ret i det ikke sker tit, men det sker..
det kunne også være gulvarmen der ikke bliver styret ret, så fremløbstemp er alt for højt, og hele systemet pendler, også en "lille/billig" ting.
Så jeg syntes lige at den grimme mand blev sat på vægen, derfor mit indlæg.. Jeg er helt klar over at de ting du påpeger efter al sansynlighed er skyld i hans problem..... men det kunne jo være.....
Mvh Jan J


Jeg vejledte efter bedste evne og har endnu aldrig mødt et gulvvarmeanlæg, der 'snakker', hvor det IKKE var gnidning/friktion i gulvet.... men det sker måske nu!? Chancerne er ikke store da temperaturforskellen er størst i gulvet og dermed der hvor noget arbejder mest..... svininger
________________________________________
Det kaldes vel resonanse svininger som fremkommer af friksion eller kan disse svininger ikke være en forplantning af støj som fremkommer fordi at der kan være byttet rundet på tur og retur sådan at vandet løber den forkerte vej igennem og dermed får termostaten til at klikke og dette vil forplante sig i røret ¨rundt i hele huset?
Preben
 

Hej igen

Jeg synes at kan læse at dette er det system du har anvendt ...


Wirsbo telestat 24 V 2W
Der skal bruges en telestat pr. rum.

Telestat 24 V 2W.
Lukket i strømløs tilstand.
Monteres på gulvvarmefordeleren på fremløbet.
Telestat i nyt og smart design.
Telestaten er forsynet med indikator, der viser om den er åben eller lukket .
Som noget nyt er der er ingen krav til monteringsretning. Leveres i 24 V udgave.
Den nye telestat erstatter telestat, artikel nr. 80419.
Nyt artikel nr. 804202. - VVS nr. er uændret 46.6235.024.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uponor Trådløs Termostat med display T-75 Radio

T-75 er konstrueret, så den efterligner kroppens reaktion på variationer i lufttemperatur og strålingsvarme. Meget følsomme sensorer betyder, at den reagerer hurtigt og præcist på alle temperaturændringer i rummet. Termostaten har et temperaturområde på 5-35°C og har et LCD-display, som viser den aktuelle rumtemperatur og den forudindstillede temperatur. Type T-75 er også udstyret med en indikator, som viser, når batteriniveauet er lavt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uponor Termostat montagesæt for T-75 Radio

Uponor Termostat montagesæt for T-75 Radio
Bordholder og vægbeslag med dobbeltklæbende tape for montage på klinker.

----------Uponor Termostat montagesæt for T-75 Radio

Uponor Termostat montagesæt for T-75 Radio
Bordholder og vægbeslag med dobbeltklæbende tape for montage på klinker.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uponor Trådløs I-76 styring

Betjeningsenheden bruges til at styre Uponor Control System og indtaste de værdier, du ønsker skal gælde i hvert rum. Systemet giver dig mulighed for at forprogrammere fem forskellige temperaturer til aktivering ved givne forudsætninger. Du kan også bestemme laveste og højeste temperatur for hvert enkelt rum. For at lette håndteringen af systemet kan hver enkelt rumtermostat tildeles et navn.
Kontinuerlig bevægelse af ventiler og pumper tilhører systemets generelle funktioner, og det samme gælder ferietemperatur og automatisk sommer- og vintertilpasning.
Betjeningsenhedens LCD display har baggrundsbelysning og kan nemt aflæses under alle lysforhold.
Betjeningsenheden er et tilvalg til Uponor Control System som giver dig mulighed for at udnytte alle funktioner systemet tilbyder. Fravælger man betjeningsenheden fungerer systemet efter fabriksindstillingen, hvilket gør det simpelt at installere. Systemet kan da på et senere tidspunkt opdateres med betjeningsenheden hvis behovet opstår.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som manualen viser vil systemet slet ikke kunne finde ud af det hvis ventilen er monteret på returen.....

Preben

Annonce
Jeg kender ikke dit fabrikat Casper men er det samme fabrikat som Allan som også skrev i tråden har kan det måske også løse dit problem.

Forsat god dag
Preben
Det kaldes vel resonanse svininger som fremkommer af friksion eller kan disse svininger ikke være en forplantning af støj som fremkommer fordi at der kan være byttet rundet på tur og retur sådan at vandet løber den forkerte vej igennem og dermed får termostaten til at klikke og dette vil forplante sig i røret ¨rundt i hele huset?


@pe: med risiko for at virke belærende er resonans nogle svingninger, der opstår når noget 'svinger med' i den takt noget andet har. Det er ikke min hensigt at mundhugge, men det er vigtigt at vide hvad der er hvad når man leder efter fejlen.
Friktion opstår når noget bevægeligt gnider opad noget (relativt) fast.

Det er en klassisk fejl ved gulvvarme, at den udførende ikke helt har fokus på rørenderne i gulvvarme og at de i forbindelse med driften berører dele af den faste gulvkonstruktion. Plast og PEX har en ret stor udvidelseskoefficient og der skal være meget friplads i vendinger og opføringer.

Det er også en klassisk fejl, at leverandøren fører en rørtype fra en fabrikant og nogle varmefordelingsplader fra en anden og de er ikke skabt til at fungere med hinanden.

Termostaten klikker ikke - det er en elektronisk termostat... den på væggen ihvert fald! Hvis du mener telestaten, så er det en elektrisk termomotor,der enten kører op eller ned afhængigt om der er spænding på, som beskrevet i det du har kopieret ind.

Ventilen kan muligvis vibrere hvis vandet løber baglæns i den! Jeg tvivler, men det er omvendt ganske nemt at rette: af med vandtryk og bytte fordelerrør + varmeslutningen. Inden man går så langt kan man jo snedigt afmontere alle telestater dvs. ventiler er åbne og lytte om flowet skaber lyde.

Uponors I-76 er en ekstra feature, som supplerer termostaternes indstilling og man kan bl.a. indstille den automatiske indregulering - den har ingen anden indflydelse på (knirke)støj. I den ligger desuden en mulighed for at vurdere om fremløbstemperaturen er for høj og dermed mulig unødig pulsering som kan skabe støj.

Som manualen viser vil systemet slet ikke kunne finde ud af det hvis ventilen er monteret på returen.....
Hvor står det i omtalte manual og hvilken ventil tales der om?

@casper....hvis du stadig er på tråden! Det vil ikke hjælpe dig at skifte produkt/fabrikant af den simple grund, at bortset fra Uponors I-76 gør basisdelen i alle gulvvarmestyringer det samme - formidler lukke-op og lukke-i signaler fra termostat til telestat. Der er ingen intelligens i dem og enten fungerer de eller også gør de ikke. Uponor I-76 er en tilkøbs/ekstra ting, men udover det er basisenheden (C-56) fuldstændig som de andre....

Jeg bemærker desuden fra dit oprindelige indlæg;
Jeg har fået lagt ny gulvvarme under mit plankegulv, og har nu det problem at mit gulv(gulvvarme) tikker, når varmen kører. Det er som om det kun er når der skal fyldes nyt varmt vand på systemet at det larmer.
... det er altså fra gulvet lyden kommer. Hvis du har lavet det selv, så bed leverandøren (du omtaler en vvs'er) dokumentere, at der er tale om produkter (rør og fordelingsplader) fra samme fabrikant, hvis det ikke fremgår af din faktura.

Hvis han ikke kan det må du bede ham dokumentere de på anden vis f.eks. ved at tage en del af gulvet op og det kan passende gøres i nærheden af hvor det knirker tydeligst.

hvis nu at termostaten sidder på returen frem for fremløbet vil gulvet så ikke opnå en kæmpe temperturforandring fra halvlunken til meget varmt.
For systemet lukker jo varmt vand direkte igennem systémet og det er virkelig varmt.

Hej Allan!

Har du fået løst dit gulvvarme-tikke-problem.

Jeg har netop fået installeret gulvvarme i hele huset og har nøjagtig det samme problem som du beslriver.

Det tikker ude langs væggen i et til 2 minutter i de rum hvor der tilfæres varme. Det er ikke hele gulvet der tikker, tikke-banke lydene ligger ude langs væggen.

Mvh

Michael


mb
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis