Hvad smurte man på væggene dengang?

Vi er gået i sving med et af vores kælderværelser. Da vi trak tapet af en væg, der
støder op til en ydervæg, fandt vi dette sorte noget. Som det kan ses er det væggen til venste der er ydervæg, og det er tydeligt at det er malet på(den skarpe afgrænsning)

Er det mon tjære, vi har samtidig trukket tæppet af gulvet. Under dette lå der kork-fliser.
Da vi fjernede disse kom nærmest en duft af nettop tjære. Under korken er der beton, men altså også noget sort der lugter af tjære.

Huset er fra 1937. Jeg ved dog ikke om det sorte er fra den tid.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det der er under korken er lim på tjærebasis , det på væggen er sikkert sokkelasfalt , det blev brugt som fugtspære før i tiden
Ja det ligner koldtflydende asfalt. Det bruger man stadigvæk i dag som fugtspærrer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok, tak skal i ha. Jeg har lige i dag pillet en spånplade af den ene væg der er isoleret. Der er som sagt
spånplade 13mm,alupap, rockwool 40mm, dampspære(plast) og sidst er der som skrevet et sort lag asfalt på muren.

Men assfalt er det altså. Og tjære, gad vide om det i virkeligheden skulle have været en motorvej ;-)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej igen.

Jeg har nu revet al isolering af og væggene står nu helt sorte. Der er lige så sorte som øverst i venstre hjørne på nederste billed-altså helt dækket af asfalt.

Kan jeg mon bare spartle og male oven på dette, og med hvad, eller skal det fjernes først. Pudsen bag er i tip top stand.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

det kan du godt , hvis bare det sider ordentligt fast skal det nok holde
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Et rigtigt godt tip som jeg selv har brugt til det samme er at lave en tynd opløsning (som A38 el.lign) af fliseklæber og male dette på tjæren. Når dette er tørret kan det danne basis for hvad som helst, maling, puds osv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Foto på 14 jan 2010 21:48
Et rigtigt godt tip som jeg selv har brugt til det samme er at lave en tynd opløsning (som A38 el.lign) af fliseklæber og male dette på tjæren. Når dette er tørret kan det danne basis for hvad som helst, maling, puds osv.


Det vil jeg lige have i baghovedet. Jeg har spekuleret på om tjæren vil slå igennem spartel/maling. Den virker nu godtnok ikke som om den vil gøre det. Den er helt tør og nærmest blank. Den smitter hellere ikke af .


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også