Den korrekte påhængsmotor til jolle :confused:

Jeg arvede fornylig, min barndoms jolle, en 13 fods jolle. Den har jeg nu givet en ordenligt omgang, slebet/primer/bundmaling ect. Vi havde dengang en Mercury 7.5 på den, desværre blev den stjålet for et par år siden. Og når jeg tænker tilbage, så havde båden den ulempe, om man sejlede med halv gas eller fuld gas, var sådan set ligegyldigt, da stævnen rejste sig så meget at det var umuligt at se over den.
Her kommer så mine tvivl. Er det fordi at motoren var for kraftig, altså skal jeg vælge en 4 hk, eller vil en krafigere 15 hk med f.eks langt ben, kunne få den til at lægge sig ned ? Er der nogen som kan genkende dette problem og som vil hjælpe mig, vi vil nemlig meget gerne snart have den på fjorden.
På forhånd tak !

mvh
BOB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af bob (den 12-07-2003).]
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Det er helt almindeligt at en båd rejser sig i stævnen.

Du kan gøre det, at du flytter motorens styrested fremad i båden, så du kommer længere frem og fungerer som ballast.

Båden sejler også meget bedre på den måde.

Mvh
ThomasB
Hej.

Det kan også være at du skal stille på vinklen mellem hækken på jollen og motorbenet. Det gøres nornalt ved at flytte en pind i nogle huller på motorbenet. Under sejlads skal kavitationspladen (pladen lige over skruen) på motorbenet være så godt som vandret.

Mvh. ASN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis