Hjælp...masser af strøm...ingen relæer klikker....

Så er det galt med FORD´ en.

Her til morgen skulle min hustru hjem fra arbejde.
Da hun skulle starte bilen, var der lys i alt... masser af strøm, men ingen relæer klikker når man sætter tænding til. Det betyder også, at starteren ikke drejer.

Så er det jo godt at man har et vejhjælpsabonnement.
Han prøvede også med ekstra strøm... men det er ikke strøm den mangler.
Op på fejebladet og hjem med den...
Nu står bilen så i indkørslen og kan ikke starte.

Det fryser 5-6 grader og jeg har sat en varmeblæser under motorrummet for at få temperaturen lidt op.

Men hvad er der galt? Jeg har tjekket alle sikringer, banket lidt på relæer osv.
Men intet hjælper.

Håber der er en der lige kan hjælpe mig videre....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kommer der styrestrøm frem til startrelæet? Godt nok noget lort at finde ud af, idet du skal ned på navlen og op og måle ved startmotoren.

Den har vel også startspærre, som de fleste andre Forder. Den kan du så prøve at snyde ved at omgå systemet og sætte strøm til det ovenfor omtalte styrestrømsstik. Hvis motoren så tørner, er der sandsynlighed for at det er startspærren.
Prøv dog i øvrigt en anden nøgle!! Det kan jo være at nøglen har mistet kodningen.

Det kan også være bundstykket i tændingslåsen, der tager røven på dig, ved at være kokset til.

Held og lykke med projektet!

Har 19,5 grader ovre på værkstedet, hvis du skulle komme forbi! Undskyld!


Med venlig hilsen
ktm

 

Det med relæet må jeg så lige tjekke.
Det der skulle sker med styrestømmen er, at den får relæet til at klikke, hvorefter starten får strøm fra batteriet... eller har jeg galt fat i noget her?

Jeg har prøvet med en anden nøgle... det var noget af det første jeg prøvede. Men det er samme resultat.

Der kommer lys i alle lamper på instrumentbordet... det gør der vel ikke hvis det er startspærren, eller?

Der er en "brummelyd" fra et sted i instrumentbordet... sådan ca. midt på, når man drejer nøglen... sætter tænding på. Ikke en høj lyd, men jeg har ikke lagt mærke til den før.

Uha det er noget møg

Ja, hvem der bare havde en opvarmet garage lige nu......

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det jeg er ude efter er om der overhovedet kommer styrestrøm frem til startrelæet, der sidder oven på selve startmotoren. Når du påstår at intet relæ klikker må du prøve at finde tilbage til der hvor fejlen ligger.
Du kan også starte inde bag tændingslåsen, men det kræver at man ved, hvilken farve styrestrømmens ledning har.
Har du lagt øret helt ned i sikringsboksen, der hvor der også sidder et bredt udvalg af relæer, og høre efter om der dog ikke skulle være blot en smule liv?

Den med den sagte lydi instrumentbordet kender jeg ikke fra min Mondeo GLS 1995. Din er så vidt jeg husker en en Scorpio, så de har nok nogenlunde de samme indretninger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
sikringsboxen er nok brændt af, typisk ford fejl, du skal kigge på stikkene på bagsiden af boxen.
Hvis det er den skal der ny box på.
Kim
Sikringsboksen er ikke brændt af, stik og boks ser ud som da de rullede ud af fabrikken i Köln for 12 år siden.

Bilen er ganske rigtigt en Ford Scorpio II , 2,3 Ghia fra 1997.

Jeg har rodet lidt med PATS (startspærre) systemfejlfinding på den. Men, bilens elektronik reagerer som den skal, når den får den rigtige nøgle sat i tændingslåsen.
Så blinker LED´ en på instrumentbordet 1 x i 3 sekunder. Som den skal.
Hvis jeg skærmer nøglen med alufolie... ja så melder den, med en række hurtige blink, at nøglen ikke har den rigtige kode. Det er også som det skal være.

Så jeg hælder mere til din.. ktm... idé omkring et defekt starterrelæ, eller måske tændingslåsen, men det ender nok med endnu en transporttur på fejeblad... og det er så værkstedet der må tage sig af det.

Det er alt for koldt at ligge og rode med bil lige nu.

I morgen prøver jeg lige at måle på styrestrømmen og tjekke et par sikringer yderligere, som jeg er blevet gjort opmærksom på på en engelsk FORD Scorpio II side.
Yderligere vil jeg lige prøve at koble batteriet fra, for at se om jeg evt. kan resette noget elektronk ad den vej.

KTM... hvis du har elektronisk triptæller på din Mondeo, så prøv at holde den inde i 10 sekunder... jeg har lige fundet ud af, at på min FORD, bevirker det, at den går i en slags test mode... så kan man se hvor mange volt der er på batteriet, hvor mange liter bensin der er i tanken og en masse andre ting. Måske virker det også på din bil?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Hej JBR
Prøv med et stykke ledning eller en skruetrækker eller andet der kan bruges, at lave en forbindelse mellem den lille kabelsko (kan være en skrue eller lignende på Ford) på starterrelæet og det tykke hovedkabel på relæet - hvis starteren er OK bør den køre når du gør dette - hvis du samtidig har sat tænding på bilen burde den kunne starte på denne måde hvis alt andet er OK Hvis ikke det virker så prøv med en svensknøgle eller lignende at forbinde de to tykke skruer på startrelæet (det vil gnistre temmelig kraftigt) hvis starteren virker skal den køre når du gør dette, men den trækker ikke motoren rundt (starterdrever er ikke trukket frem når selve relæet ikke er aktiveret) de to ting skal være i orden før det kan lykkes at starte bilen - håber at dette hjælper dig til at finde fejlen,ellers spørg igen.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
check lige stelkabel fra starteren. Det plejer at være en gruelig ting på de gamle skorpioner

 

Tak for svarene... men jeg har simpelthen opgivet, at kravle ind under dyret og checke starter, relæ osv.
Det er hamrende koldt her i midtjylland.... sidste nat -17 grader celcius... og bilen står udenfor....
Så det bliver en sag for mekanikeren.

Jeg tjekkede de sidste sikringer i dag, og prøvede at afmontere batteriet... men intet hjalp.

Jeg vender tilbage med mekanikerens diagnose senere....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

TØSEDRENG!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo...jo...ktm.... men indtil videre en TØSEDRENG uden lungebetændelse... men måske også en del fattigere i løbet af næste uge

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis