Udnyttelse af høj, tør kælder

Kære alle,

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et hus (som jeg dog endnu ikke har overtaget) med en høj (220cm) tør kælder. Der er dog desværre kun nedgang til kælderen inde fra husets hovedtrappe, og de mange kvadratmeter (128 ialt) er ikke udnyttet til andet end fyrrum, diverse opbevaringsrum og så den obligatoriske gildesal (ja, huset er fra de glade 72'ere :-).

Jvf. tegningerne er der tale om støbte 30cm tykke betonvægge, som går 20cm ned under det 10cm tykke gulv og afsluttes i en ordentlig klods. Jeg formoder derfor, at der er blevet lagt diverse isolerende lag under gulvet (forskellen imellem underkanten af gulvet og den afsluttende klods som fundamentet åbenbart står på), men jeg har ærlig talt ikke den fjerneste anelse herom.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg er sikker på at I kan hjælpe med:

1: Vi vil gerne have etableret en udendørs kældernedgang, således at vi kan få bryggers i kælderen. Er det normale at den slags mure og trapper støbes på stedet, eller er der nogen alternativer (måske billigere) i form af bestilling af betonvægge, trappeløb og tilsvarende fra en elementfabrik? Nogen prisforventninger?

2: Afhængig af isoleringen af gulvet så må et kældergulv vel ret beset forventes at være en smule koldt om fusserne. Husets isolering er generelt ikke imponerende, og jeg forventer derfor at gulvet er temmelig koldt. Hvis vi skulle ønske at bryde gulvet op og isolere og etablere gulvvarme (uden at forringe loftshøjden), hvad skal vi så forvente en sådan operation kan løbe op i?

Jeg har ikke tænkt mig at lave noget af ovenstående selv, det er jeg ganske enkelt ikke nok gør-det-selv'er til at kunne håndtere.

Med venlig hilsen
Peter

Peter

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke om du bare har en kasse med uanede stabler af kontanter i?

Men det er helt sikkert, at du kan vælge både dyre og lidt billigere løsninger til dit projekt.

Naturligvis kan man altid købe betonelementer fra fabrik til at lave kældernedgang og trappe med. Det anvendes i stor stil i industribyggeri. Mange gange er elementerne specielfremstillet og det koster naturligvis.

For os mere almindelige mennesker er det nok det smarteste at gøre som man plejer, menlig at støbe i fundablokke og armere med jern.
Se her hvordan du laver en udvendig kældertrappe:
http://images.google.dk/imgres?imgu...N%26um%3D1

Det med gulvet i kælderen bliver helt sikkert en dyr fornøjelse, hvis du vil have det hele banket op, isoleret og støbt nyt gulv, plus belægning.
Det er der sikkert en håndværker der kan give dig en ca. pris på.

Et alternativ er måske, at lave el-gulvvarme og lægge klinker. Eller evt. fræse ned til vandbåren gulvvarme.

Prisen ved jeg ikke noget om, hvis man skal have håndværkere på.
Hvis jeg skulle lave det hos mig selv, ville jeg skyde på  50.000 Kr. for gulvene (El-varme og klinker til ca 200 Kr. m2) Men det er ren materialepris.

Måske 15.000 Kr. for trappen. Med udgravning og materialer.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis