ARGH... mulig luft problem i nyrenovation :(

Hej og godt nytår

Som nogle ved... så er jeg lige blevet færdig med at skam renovere min lejlighed... har lavet nye undergulve af urgla strøer og 22mm gulvspån oven på med 15mm luft ved væggene... Har stoppet 16mm fugebagstop i langs væggene og fuget med et tyndt lag elastisk akryl...

Ovenpå trægulve og hvide mdf fodlister som er limet på væggen og fuget pænt... og en helt helt tynd men tæt fuge mod trægulvet også...

Lofterne er sænkede, efterisoleret med 100mm , dampspærre som er godt fuget langs vægge og lampeudtag og gips neden under igen med stuk langs væggene... igen akrylfuge så det er HELT tæt..

Væggene er fuget i alle hjørner med akryl inden der er kommet væv op...

Der er kommet nyt Træ/alu vindue i som er helt tæt og karmen havde kun 3mm luft hele vejen rundt og er stoppet med fugebagstop og fuget ud og indvendigt..

Dørkarmen det samme... 3mm luft i hullet og det er fuget på begge sider og har gummiliste i som døren lukker mod for ikke at smække hårdt...

DOG har jeg ca 3mm luft under døren når den er lukket.... altså ingen dørtrin...

Efter jeg har taget mit soveværelse i brug, har jeg knaldene hovedpine hver morgen... Jeg er nervøs for om jeg har et ilt problem derinde... I så fald... hvad kan jeg gøre?

Hvor stort skal et rum være for at man har ilt nok til en nat? mit soveværelse er 11m2 men jeg mener da bestemt ikke det burde være et problem til to mennesker? Eller?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Burde ikke være et problem, så længe der er luft ud til et tilstødende rum, vil du aldrig kunne tømme rummet for ilt...

Men kan være du har for højt luftfugtighed i dit soveværelse, dette kan sagtens være årsagen til hovedpine og utilpashed.

Sørg for at der er ordentligt ventilation af rummet, og meget gerne med frisk luft ude fra.
Der bliver luftet ud både morgen og aften inden vi skal i seng men luftfugtighede er ca 20% inden jeg skal i seng... men det er nok på grund af frosten jo... Og omkring 40 % når vi står op igen...

Problemet er der ikke hvis døren står på klem...
Resultatet af iltmangel og delvis CO2 forgiftning er rent faktisk bl.a. hovedpine.
Det er da vist nok noget halvfarligt du har gang i der. Jeg ville helt sikkert ikke lukke døren.
Jeg tror dog ikke på at din luftfugtighedsmåler viser rigtigt. 20% luftfugtighed er da vist ikke sandsynligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det ik sikkert... Mit hygrometer er 30 år gammelt og mekanisk Men hænger jeg et vådt viskestykke over det, viser det 100%... Men bare det giver mig en idé

Jeg er mere interesseret i at løse problemet... Jeg har godt nok en ventil i vinduet... men åbner jeg den skaber det rigtig meget træk... vinduet er i den ene side af senge og døren i den anden så man kan rigtigt mærke at luftstrømmen trækker ned over sengen.. Dette skyldes dog at lejligheden har central udsugning som godt nok er lukket i ventilerne men åbenbart kan suge et eller andet sted fra alligevel :/
Jeg ville montere nogle ventiler i væggene, så du kan få en ventilation af rummene.

Men tvivler på at du kan have 40% luftfugtighed hvis du bliver syg af det.

40% er meget lavt så det bliver du ikke syg af, 20% derimod er alt for lidt.
Annonce
Så vidt jeg ved så er 40% da rimeligt fornuftigt er det ik? Jeg har 40% ude i værkstedet... der er 15 grader... Er det ikke mellem 30 og 60 der er sundest for kroppen?
Ja, 40-60% er rimeligt normalt.

Og 20% er direkte udtørrende for kroppen.
Jeg kan desværre ikke montere ventiler i væggene mellem rummene... De er 150mm tykke, fulde af armering og lavet af nogle færdigstøbte elementer der er drønhårde :S En alm slagboremaskine har IKKE en chance i det...

Jeg ved man kan få større maskiner med kopbor til beton men det har jeg sgu ikke rigtigt lyst til... Jeg er lige blevet færdig med de sidste lister i lejligheden og ALT er nyt... ALT! Så at sku til at bore huller ud til køkkenet som er det eneste opstødende rum har jeg ikke lige lyst til

Findes der en ventil til vinduet som man kan finjustere? den jeg har nu er nemlig endten meget åben... eller meget lukket
øøh tror også dit problem er at luften i rummet er alt for tør, om ikke andet mener jeg at jeg på gulvskolen lærte at et trægulv skal have en relativ luftfugtighed på mellem 40 og 65 % for ikke at udtørre eller blive opfugtet, så den lave luftfugtighed kan alt andet lige blive et problem for dine nye trægulve

Hej

Du skriver nyrenovering og der kan være noget der ikke er "dunstet" helt af endnu, men har du frisk luft ind gennem vægventil eller vinduesventil om natten?

Hvis du ikke vil have døren til at stå åben ud til de øvrige rum, kan man enet afkorte døren for neden eller montere badeværelsesriste i den.

Jeg er selv lige kommet ind af døren fra juleferien og set at min luftfugtighed i huset var 18% ved 20,5 grader, og det er et problem som eksempelvist de fleste nybyggede huse "døjer" med.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis