ARGH... mulig luft problem i nyrenovation :(

Hej og godt nytår

Som nogle ved... så er jeg lige blevet færdig med at skam renovere min lejlighed... har lavet nye undergulve af urgla strøer og 22mm gulvspån oven på med 15mm luft ved væggene... Har stoppet 16mm fugebagstop i langs væggene og fuget med et tyndt lag elastisk akryl...

Ovenpå trægulve og hvide mdf fodlister som er limet på væggen og fuget pænt... og en helt helt tynd men tæt fuge mod trægulvet også...

Lofterne er sænkede, efterisoleret med 100mm , dampspærre som er godt fuget langs vægge og lampeudtag og gips neden under igen med stuk langs væggene... igen akrylfuge så det er HELT tæt..

Væggene er fuget i alle hjørner med akryl inden der er kommet væv op...

Der er kommet nyt Træ/alu vindue i som er helt tæt og karmen havde kun 3mm luft hele vejen rundt og er stoppet med fugebagstop og fuget ud og indvendigt..

Dørkarmen det samme... 3mm luft i hullet og det er fuget på begge sider og har gummiliste i som døren lukker mod for ikke at smække hårdt...

DOG har jeg ca 3mm luft under døren når den er lukket.... altså ingen dørtrin...

Efter jeg har taget mit soveværelse i brug, har jeg knaldene hovedpine hver morgen... Jeg er nervøs for om jeg har et ilt problem derinde... I så fald... hvad kan jeg gøre?

Hvor stort skal et rum være for at man har ilt nok til en nat? mit soveværelse er 11m2 men jeg mener da bestemt ikke det burde være et problem til to mennesker? Eller?

Hej og godt nytår Som nogle ved... så er jeg... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 02 jan 2010 15:34

Jeg er selv lige kommet ind af døren fra juleferien og set at min luftfugtighed i huset var 18% ved 20,5 grader, og det er et problem som eksempelvist de fleste nybyggede huse "døjer" med.

Og det mener konen sikkert er fordi du har købt hende for lidt blomster i år...

Ja, et nyere hus med genveks eller fornuftigt ventilation kan hurtigt trække fugten ud af huset, når beboerne er væk i en længere periode.

Hej Koluda

Det er faktisk ikke ventilationsanlæggene der skal have hele skylden da det er min erfaring at problemet også er i nyrenoverede ældre huse med naturlig ventilation.

Min konklusion er at vi er blevet gode til at spærre af for ind/optrængende fugt og bor færre "fugtproducerende" personer på på flere m2.

Med hensyn til min kones (kaldt lillemor her i huset) blomsterforbrug kan jeg oplyse at når jeg har overvejet og planlagt indkøb af en passende buket til hende har hun selv været på handelen, så man skal være hurtig her (og det er jeg altså ikke)

En anden ting man skal passe på med, er at lade hende være alene for længe ad gangen med kontanter i pungen, da  hun for nyligt præsterede at købe en anden bil (sønnekes fejlindkøb af rallybil til næste års løb, da den trods 20 hk mere end den han hjemførte DM med i 2009 ikke blev vurderet hurtig nok, så den fik han prakket sin mor på, og hun er sikkert blevet snydt endnu en gang, men hun kan da komme hurtig på arbejde og hjem igen, og gu ved om hun så ikke kan nå et ekstra job?)

Skrevet af Orla Nautrup på 02 jan 2010 16:27

Hej Koluda

Det er faktisk ikke ventilationsanlæggene der skal have hele skylden da det er min erfaring at problemet også er i nyrenoverede ældre huse med naturlig ventilation.

Min konklusion er at vi er blevet gode til at spærre af for ind/optrængende fugt og bor færre "fugtproducerende" personer på på flere m2.

Ja, tættere hus sammen med at folk er blevet mere utrygge ved at have vinduer på klem, har sikkert en stor del af skylden.

Flere personer pr. m2 er nok rigtigt nok ja, specielt familierne er blevet bedre til at indrette sig på mindre m2, da den nyrere generation ikke har samme tendens til at fylde rummene helt op med møbler og nibs.

Skrevet af Orla Nautrup på 02 jan 2010 16:27

Med hensyn til min kones (kaldt lillemor her i huset) blomsterforbrug kan jeg oplyse at når jeg har overvejet og planlagt indkøb af en passende buket til hende har hun selv været på handelen, så man skal være hurtig her (og det er jeg altså ikke)


He he, så er er næsten selvforsynede hvad det angår....
Skrevet af Orla Nautrup på 02 jan 2010 16:27

En anden ting man skal passe på med, er at lade hende være alene for længe ad gangen med kontanter i pungen, da  hun for nyligt præsterede at købe en anden bil (sønnekes fejlindkøb af rallybil til næste års løb, da den trods 20 hk mere end den han hjemførte DM med i 2009 ikke blev vurderet hurtig nok, så den fik han prakket sin mor på, og hun er sikkert blevet snydt endnu en gang, men hun kan da komme hurtig på arbejde og hjem igen, og gu ved om hun så ikke kan nå et ekstra job?)

He he, dette her er så et større problem...

Men med den fart kunne hun sikkert nå et mindre ekstra job også ja.

Fruen her i huset er heldigvis her på sit 3 år på SU blevet endnu bedre til at passe på hendes penge, så hun er blevet billigere i drift efter hun startede på sin uddannelse.
Alt burde være dunstet af... det har vel haft en 3 uger med viduet på klem inden jeg flyttede tilbage til soveværelset... Men jeg overvejer at bore to små runde udluftningsriste på ca 50mm i toppen af døren... og så måske skære 10mm mere af bunden af døren...

Med hensyn til fugtigheden er det ikke derfor... jeg ved den er for lav til mit trægulv, og overvejer at købe mig en damper... Men det er ikke på grund af den at jeg får det skidt i mit soveværelse... Jeg har flyttet hygrometeret og jeg har nøjagtigt samme lave fugtighed i hele lejligheden... og problemet er helt væk når jeg lader døren stå på klem...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis