Pilleovn kontra brændeovn

Jeg skal vælge... Jeg har lejet en bungalow på 85 kvm. det samme i kælderen, hvor jeg gerne vil minimere fjernvarme udgiften. Udlejeren vil sætte en pilleovn eller en brændeovn ind, men jeg er bekymret for støjen fra snegl og blæder på pilleovnen, men det allervigtigste er egentlig, at der ifølge flere, ikke er flammer ved pilleovnen som i en brændeovn, og derved fjernes hyggen. andre siger, at det er noget vrøvl, og at der er flammer, så jeg er lettere forvirret. Nogen der ærligt kan fortælle mig noget om pilleovn kontra brændeovn.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså de sviner nok nogenlunde lige meget, da pilleovnen jo også skal renses engang imellem.

Fordelene ved pilleovnen er helt klart at man nemmere kan styre varmen, og selvfølgelig at den kan brænde i flere dage i træk, hvor en alm. brændeovn jo skal fødes hele tiden.

Hvad hygge angår så skal der både flammer og knitren til, og dette kan kun en alm. brændeovn levere med alm. brænde.

Fyrede selv en periode med træbriketter herhjemme, og tro mig at kæresten syntes altså ikke det er det samme, når det bare brænder hele lydløst.
Lige ved siden af mit kontor, står mit pillefyr, og det er vældig beroligende at høre pillerne rasle ned i brænderen. Det er først når det bliver uregelmæssigt, eller blæseren ændrer lyd, at det virker irriterende. Sker der ændringer, er det lig med arbejde og/eller udgifter!
Jeg ville være meget stærkt motiveret for pillebrænderen pga, at den kan køre i længere tid, uden at skulle fyres på, som en brændeovn. Men du skal sikre dig at have hørt den ovn, du kunne finde på at købe, i drift.

Med venlig hilsen
ktm

du udnytter brændet mange gange bedre med piller. Eneste ulempe er, at man skal høre på det rasleri, når pillerne løber fra tanken ned i brænderen.

Der er flammer i en pilleovn ja, men dog ikke som i en brændeovn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis