Fortøjning ved bro.

Hej med jer.

I min hjemhavn, skal der krydsfortøjes til bro plus 2 pæle.
Jeg oplevede sidste sæson, at der kunne være større forskel på ebbe og flod, end jeg havde forventet.

Har i et godt forslg til fortøjningssystem, der kan tage bedre hensyn til tidevandet?

Klaus H

<p>Klaus H</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set nogle der har sat en blok på hver pæl og så et meget tungt lod i fortøjningen, så ligger båden altid med stramme fortøjninger. Det er bare noget skidt når det blæser for så kan båden jo blæse langt til den ene side.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da jeg havde båd, brugte jeg at have 2 fortøjringer for med "kødben" og i passende af stand til kaj, og 2 førtøjringer agter over kryds. Ved vinden ind fra siden, eller forskellig vandstand, betød det at bådene ved siden af hinanden, stadigvæk havde samme afstand.

Hilsen Hans.
Ja, Hans. Det er også sådan vi fortøjer. Bare med gummikødben på alle 4 trosser.
Det der bekymrer mig mest er tidevandsforskellen ved de forskellige vindretninger.

Klaus H

<p>Klaus H</p>
Hvilken erfaring har de andre i din havn med tidevandsforskellene?
Hvor meget er det?
Har det overhovedet nogen praktisk betydning? Altså, hvis man fortøjer "lidt løst"?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej JBR
Jeg mener de andre gør som de gør ud fra erfaring. Jeg har bare 3 timers kørsel, for at kontrollere fortøjningerne, så det skal helst være i orden fra første dag.

Plus minus 1 meter, vejrbestemt.

Nu er det første sæson jeg har fast plads, så jeg vil gerne have det så godt som det kan gøres. At "de andre" måske kom til at sige: "Det var sgu en god ide. Det vil jeg også gøre", vil ikke ødelægge mit humør
Klaus H

<p>Klaus H</p>
Annonce
3 timers kørsel..... 
Du bør vist finde en havn der ligger tættere på din bopæl.

Jeg bor meget tæt på den by i DK, hvor der er længst til havet, og jeg har 55 minutter til havnen. Så det burde da være muligt at få en plads i en havn tættere på din bopæl.
Nå, men det skal jeg jo ikke blande mig  i.

Jeg tror du godt kan klare det, ved at fortøje lidt løst.
Ellers findes der nogle fancy nye fortøjningssystemer, til fastmontering på broer, hvor man kun bruger 2 fortøjninger, der så holder båden på plads. De godkendes også i havne, der har regler som i din havn. Problemet ligger i prisen. Omkring 30-50 K

Men løsningen er måske at gøre som jeg har gjort. Fortøjet løst, som nævnt, og så desuden allieret mig med en rigtig flink fyr, som ligger lige over for mig. Han kommer i havnen, næsten hver dag, og tjekker så lige mine fortøjninger også. Skulle der være noget vrøvl, kontakter han mig så.... flinker mand.
Og de der flinke fyre... dem er der flere af derude, måske også i din havn

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

1½ time hver vej. 
Vestkysten er ikke det rigtige sted for mig og bådtypen.

Havnefogeden har været meget flink til at hjælpe og ringe når det har været nødvendigt. Havde en gæsteplads en del af sidste sæson.

Ja, du har ret. Mit indtryk er, at man er ligeså hjælpsom overfor andre som man var på campingpladserne før i tiden.

<p>Klaus H</p>
Umiddelbart så er det vigtigt at du ikke har for korter foran mod broen.. De bagerste mod pælene skal krydses og så kommer det der er vigtigt nemlig fendere. Ha nogle ordenlige fendere, reglerne er jo lavet for at du ikke ødelægger nabobåden (hvad du gør ved din egen båd blander havnene sig ikke i)
Alt efter hvilke, og hvor mange fendere nabobådene har, skal du sætte dine. Gode naboer sætter jo fendere forskudt.
Og så vær sikker på at stævnen på din båd ikke kan nå broen uanset hvor hårdt du hiver den mod broen.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har tidligere brugt dette system. Fortøjningerne ud til pælen gik fra land, ud til pælene, og gennem en trisse til båden, de blev så slækket, når båden skulle entres, det har den fordel at fortøjningerne mod land kan gøres ret lange, og bedre klare skiftende vandhøjder. Alternativt kan man, hvis muligt anbringe fortøjningerne til land uden for pladsens bredde, for at få dem længere, noget jeg selv bruger ved vintertide, hvor jeg ikke har umiddelbare naboer. Kunne måske efter aftale med naboerne etableres permanent.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for indlægget.
Det er noget i den retning jeg havde håbet at høre om.
Det har især pint mig, hvordan man kan have lange liner og alligevel ikke genere nabobåden.
Din måde skal i hvert fald afprøves når vi kommer i vandet igen.

<p>Klaus H</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis