termostat styring af øldåse solfanger..

I forbindelse med øldåse solfangeren som mange herinde efterhånden har lavet, kunne jeg godt tænke mig en styring, der tænder for blæseren ved en ønskede tempertur i solfangeren.

Men hvordan laver jeg dog det..!  den skal jo nærmest være omvendt, da den her først skal tænde når der er varmt.. fx 20 grader..  eller hva man evt. stiller den til..

Kan det lade sig gøre ! og kan det evt findes og snuppes fra en hverdags ting..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv med en thermostat fra en vandvarmer eller en lille varme blæser
stil den på 20-25 c lidt højere end din rum temp


hilsen anders
Hej Anders !

Vil den ikke virke forkert.. jeg vil jo have den tændt når der er varmt.. el elradiator slukker jo ved fx 20´C. jeg vil ikke have luft under 20´C ind.

Jeg vil ikke måle på rum temperturen, da den nok aldrig bliver rigtig varm, men jeg vil måle i solfanger kassen, hvor der skulle bliver op til 20 - 60 ´c i solskinsvejr.. og det luft vil jeg gerne have blæst ind.  Hvis man samtidig kunne måle forskellen på inde og ude temp. så man aldrig fik koldere luft ind, ville det da være mere genialt, men det kan jeg overhovedet ikke se mig ud af..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Den styring er det 12-volt? Eller 230?
Hvis 12v, så er det jo et eller andet med et par bilrelæer. Og en eller anden temp-føler...
Hvis det kan lade sig gøre med 12 v så finder jeg en anden blæser.. det intet problem !

Ville du så bruge en føler til køleren...? eller hvor vil du ta den fra ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9801&Grp=&n=20100
Den kører nok 230v.
Det må være noget der kan bruges. Der må jo sidde en føler i den, og den må kunne loddes af, og sætte en forlængerledning på. Føleren skal du så have op og klistret fast på din ølfanger.
Annonce
Der er den jo....!

Jeg havde ellers kiggede alle steder, men troede til sidst ikke det fandes...!

Mange Tak !!!  

Nu er problemet jo bare at de ØL den FANGER.. skal sendes ind allerede ved 5 ´c
-------------------------------------------------------------------------------------

Er der andre ideer, til styring er forslag stadig velkommen !!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Mange simple elektromekaniske termostater har en skiftekontakt, altså kan de både 'tænde' ved over eller under den indstillede temperatur. Elektroniske termostater kan som regel indstilles i en heating eller cooling mode - det giver samme mulighed for at 'tænde' ved over eller under den indstillede temperatur.

Jeg har bla.a. set en ca 10x10cm termostat i bauhaus til vægmontering, der kunne anvendes til dit formål. - pris omkring et par hundrede tror jeg.

/ Claus

Jeg har været i harald nyborg idag og kigge på 2 af deres rum termostater..
De er desværre "mekaniske" så det ikke muligt at forlænge føleren i dem..

Så forslag er stadigt meget velkommen !!!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ups - det problem har den fra bauhaus også, jeg havde ikke lige været opmærksom på at du selvfølgelig skal have føleren i din dåsefanger, og selve betjeningen et mere bekvemt sted.

Du behøver ikke udelukke den mekaniske termostat - bla. jevi har nogle med 1500mm mellem føler og justeringsenhed. http://www.jevi.dk/Produkter/Styring-og-regulering/Kapillarroers-termostater/





/ Claus

www.rs-components.dk

de har den thermostat som du spør efter den har vare nr 661-8284 så prøv den den stod vist til 150 kr

hilsen anders
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis