Hvorfor er det 1. januar i dag ?

Godt nytår alle sammen. Jeg har lige et godt nytårs spørgsmål

Jeg lå i nat og kunne ikke sove, og så kom jeg til at tænke på hvorfor vi egentligt holder nytår nu. Det enkelte svar er jo naturligvis at vi i vores sammentælling af dage, uger, måneder og år, er kommet der til, hvor vi skal tælle årene en op. Men hvorfor sker det nu?

Eftersom vores gregorianske kalenderen er delt ind i astrologiske hendelser (en måned er ca en måne fase og et år er ca den tid det tager jorden at komme rundt om solen) vil det give mening at året også starter efter en astrologisk hendelse.

Nytår indtræffer jo ret kort tid efter vintersolhverv, så var det oprindeligt det at vi går mod lysere tider, der blev defineret som et nyt års begyndelse, og grunden til det så ikke helt er det samme er bare en regnefejl? Men hvad så med jul, det er jo oprindelig en gammel hedensk fest for lyset...

Eller der det nogte med at i dag er jorden ligenødagtigt i solens bane rundt mælkevejen, eller 5 stjerner i et eller andet stjernetegn står lodret over hinanden, eller noget helt andet?

Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, virker marts også mere som være den første måned, da februar (og før det intercalaris) der bliver brugt til at variere årets længde. Det giver også mening, september jo kommer af 7, da oktober kommer af 8, november af 9 og december af 10.

Så kort opsummeret, hvilken definetion er der på at i dag er årets start?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold straks op med at tænke...

Hvis man søger lidt skal man finde:

Historien bag det vestlige nytår

Efterhånden som den gregorianske kalender, der kom i 1582, blev indført i de forskellige lande (med flere hundrede års mellemrum) er den 1. januar nu stadfæstet overalt som den borgerlige nytårsdag.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jah, jeg har det bare skidt med ting der er som de er, bare fordi det skal være sådan, og endnu være med ting der er som de er, bare for de ikke skal være ligesom noget andet.

Ting der er som de er uden grund, som e.g. kommunisme, gør folk dummere, og ting der bare skal være anderledes, som da Bill Gates valgte at bruge \ i stinavne frem for /, ender altid med at give bagslag senere, i Bills tilfælde, da han valgt at filer også skulle kunne indeholde mellemrum

Jeg håbede på at der er en anden forklaring på at 1. januar er i dag, end sådan er det bare. Jeg siger jer, hvis det er rigtigt, så er skudår og skudsekunder kun begyndelsen, er der måske nogen der har taget højde for på 2. januar 2010 problemet

Mon ikke forklaringen stå her, hvis man tager sig tiden til at læse det hele:
http://www.tondering.dk/claus/cal/calendar29.pdf

Der står meget sjovt, e.g. at sekvensen for påske gentager sig selv hver 5.700.000 år, og at 1981 kalenderen kunne genbruges igen i 1987, men 1940 kan først genbruges igen i 5280

Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset !

HAHA Det er nemmelig rigtigt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis